TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Det piper i bremsene

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #113283  av Grøndis

Når jeg bremser så piper det ganske høyt, men hvis jeg slipper opp bremsen rett før bilen stopper å lar bilen trille sakte fremmover så forsetter pipinga da å. Piper nå jeg rygger åsså :?

Tror det er bak det piper, høres i hverfall sånn ut.

Noen som vet ka det er????

#113284  av karl234

slitt brekkdetaljer, nedslitte klosser, kanskje noe har lagt seg innpå skiva eller ved siden av skiva. (har selv hatt stein der) eller du har low quality klosser.. åpne å se litt du ;)

#113313  av CelicaTurbo

kan være varsleren for slitte bremseklosser, en liten metallbit som skraper mot skiven når det er lite bremsebelegg igjen.. Eventuellt kan det være rust i kanten der hvor bremseklossen ikke klemmer mot skiven, slik at rusten rubber langs klossen men ikke nok til at det blir slitt bort. Hadde dette på min tidligere MR2, den pep og hylte i mange måneder, spesiellt ille når den ble kjørt over lengre tid på motorvei (helt sinnsykt når jeg rullet inn mot en bomstasjon på autobahn). Men det pep kun mens jeg bremset lett.. siden det gikk bort etter noen måneder og siden bilen hadde stått en stund hos importøren gjennom vinteren antar jeg at det var rusten på skivene bak som gjorde det.. det forsvant ihvertfall, muligens kombinert med at jeg fant ut at jeg skulle prøve å bruke bremsene litt hardere og se om det hjalp mot lyden ;)

#113452  av Etelleran

Kjenn om det blir varmt på skivene etter en kjøretur, hvis det er glohett, så er det kalipteret som henger på. Hadde samme på min bil. Smelta all snøen som la seg :P (koster ca 5500 hos toyota for 1 stk komplett kalipter)

#113492  av Grøndis

Takker for alle svara...

Skal snart ut å kjøre en liten tur, skal ha det i bak hodet se på det med engang jeg kommer hjem.

#113507  av CelicaTurbo

er den en kalipper som henger så er det bedre å bare kjøpe et overhalingssett for noen få hundrelapper og gjøre jobben selv eller få noen til å gjøre det.. Selve jobben med å ta av og på kalipperen er meget enkel så om selve overhalingen overlates til andre bør ikke det koste mye heller for det er ganske fort gjort. Helt ny kalipper er overkill, det er ikke vanlig at man bytter disse i nye, det som er vanlig er at man kjøper nyoverhalte innbytte-kalippere hos f.eks. mekonomen for ca 12-1300kr..

#113761  av Grøndis

CelicaTurbo skrev:er den en kalipper som henger så er det bedre å bare kjøpe et overhalingssett for noen få hundrelapper og gjøre jobben selv eller få noen til å gjøre det.. Selve jobben med å ta av og på kalipperen er meget enkel så om selve overhalingen overlates til andre bør ikke det koste mye heller for det er ganske fort gjort. Helt ny kalipper er overkill, det er ikke vanlig at man bytter disse i nye, det som er vanlig er at man kjøper nyoverhalte innbytte-kalippere hos f.eks. mekonomen for ca 12-1300kr..
Fikk ikke sett på det i går alikevel men, kalipper er det den som holder bremse klossene ??? Eller er jeg langt unna her :roll:

#113763  av kaimagne