TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Enkelt Ã¥ greit Men kult/bra??

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#10891  av Christian

Litt seint så svare på drivverkstapet, men jeg gjør det likevel :)

Bilen min bremsa 69hk i tap, MYE mer enn jeg hadde trodd/lest/hørt :?

#10902  av Mr2 Mk2

:cry: :cry: Hvorfor er det alltid slik at man har mindre hk en man tror,det er går alltid den negative veien!Synd,man blir liksom aldri positivt overrasket da! :cry:

#10905  av MR2turbo

Vet ikke hvorfor, men de aller fleste bremser mindre hk enn antatt, har jeg hørt..

#10907  av Erlend

Det blir vel som regel mindre hk fordi at folk har en tendens til å overdrive når de ikke er helt sikre på noe :) Så neste gang du estimerer hk, ta å underdriv litt i forhold til det du har hørt, så blir det enten right on, og hvis det blir mer, så virker du bare beskjeden :D

#10908  av Mr2 Mk2

ja men dette gjelder alt,du kjører rundt tror du har 500 ville hk,tester den på benk å har foreksempel 450..Kjiipt men det er fordi folk overvurderer spesiel teffekt anlegg..

#10938  av CelicaGT

Lit seint ute, men.... På ein bil som mr2 mk1 vil vel vekt trimming ha litt og sei pga du har vell ikkje det heilt store bunndraget på bilen på lave turtall... Så eg meina at å ta vekk litt "døvekt" har mykje å seie....
Merker forskjell på Celica'en min visst det er 2 i bilen.

#10939  av Mr2 Mk2

ok men om man fjerner la oss si 20kg det er vel ikke noe man merker?

#10943  av Erlend

Merker og merker, det kommer jo an på person til person. På en så lett bil som en mk1 tror jeg at jeg hadde merka 20 kg fra eller til egentlig, i visse situasjoner. Du får spørre mk1 black limited, han har peil på mk1.

#10944  av Mr2 Mk2

oki,regner med han leser dette senere..Men la oss si jeg klarer å redusere vekten med 50kg,hvor mye tilsvarer dette sånn cirkus i hk?Bare sånn veldig cirka,asså siden ingen her hadde formelen.. :?:

#10953  av CelicaTurbo

Tja, regner bilen din 1010kg pluss 75kg fører: 1085k, og det er 124hk som er standard?

124/1085 = 0.1143 hester pr kg orginalt.

reduserer med 50kg:

x/1035 = 0.1143
x= 118.3hk

Dvs at reduserer du vekten med 50kg, og antar det samme vekt/hester forholdet vil det nå bare kreve ca 118hk å skape den samme akselerasjonen som før. Differansen er da på nesten 6 hester..

og jeg gjentar: det er ikke korrekt matematikk det her, men det gir en grei pekepinn om hvor mye effekt det er snakk om. Regnestykket tar bare hensyn til forholdet mellom vekt/effekt og tar jo overhodet ikke hensyn til fysikkens lover og regler. En matematikk-lærd person vil nok grøsse ved dette, men i praksis vil dette gi en ganske god pekepinn selv om det ikke er vitenskaplig korrekt :)

#10956  av Mr2 Mk2

helt greit det trengte bare en pekepinn da så...

#10957  av Erlend

Dvs. at med 50 kg vektredusering, har bilen 130 hk? Ganske god økning det, med tanke på at noen sportsluftfiltere bare gir 4 hk økning. For ikke å snakke om forbedringene i kjøreegenskaper, dekkslitasje og nedbremsning!

#10958  av Mr2 Mk2

Men så til utseende hva kan gjøres der da?

#10965  av Erlend

Det er jo opp til deg det, Burnout :wink:

#10966  av Mr2 Mk2

Frie tøyler :D 8) ...Hehe men hva får man tak i da,atar man må mekke det meste selv?