TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Enkelt Ã¥ greit Men kult/bra??

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

 #10821  av Erlend
 
300 hk i mk1? Da går vinninga definitivt opp i spinniga vil jeg si :) Sjarmen er jo den lave vekta... Dessuten ville det kosta mye penger å trimma den opp til det tallet, da finnes det andre mer trimmingsvennlige biler å vurdere :wink:

 #10825  av Burnout
 
vekten er egentlig ikke så lav da 1010 kg uten fører+-..vet MkI er vanskelig å trimme,men kjøper heller en mkI med bra kjøreegenskaper og heller litt skralt med hest.Og ikke en stygg bil som kna skamtrimmes...

 #10831  av mk1 black limited
 
Som du sier - effektanlegg får man tak i, luftfilter, kammer etc. er også lett å finne. Men - i stedet for å trimme motoren er det billigere å lette bilen...:-)

Du får også veldig mye mer for kronene ved å investere i understell og bremser. Det er der du bør starte, motoren kan du trimme når du er ferdig med understell og letting.

 #10832  av Burnout
 
Hva er enkle tilltak for letting da?

 #10834  av Amund
 
Burnout skrev:
Amund skrev:orginalt er det ca 96 på hjula mener jeg å ha lest... tror det var en test i et engelsk bil blad. skal se om jeg finner det igjen...
Bare 96hk på bakhjula,det vil si at i benk hadde den bare målt 96hk eller??
124 i motoren vil jeg tro, men det er jo et vist tap gjennom drivverk og friksjon....

 #10835  av Burnout
 
ja men i og med at motoren sitter 1mfra bakasel,burde det ikke være så mye tap.Hadde trodd et var mye mindre tap..

 #10836  av Erlend
 
Man kan vel lette mk1 ganske bra ved å fjerne reservehjul og bytte ut stolene med lette sportstoler. Etter det begynner det å bli radikalt - rive ut tepper, lettvektspanser/paneler. Magnesiumfelger e.l. er vel også en god investering i akselerasjon og kjøreegenskaper.

 #10838  av Burnout
 
hm la oss si jeg fjerner reservehjul og stoler(som er 2enkle ting),hehe er ikke mye vekt jeg er kvitt da...

 #10839  av arild
 
hvis du fjerner setene kan det bli litt tungvint å kjøre. ;) .. det er nok merkbart. Å fjerne vekt er et godt alternativ til å trimme motor.

 #10843  av mk1 black limited
 
Burnout skrev:hm la oss si jeg fjerner reservehjul og stoler(som er 2enkle ting),hehe er ikke mye vekt jeg er kvitt da...
Reservehjul ca. 10 kg
2 x stoler a 17 kg = 34 kg

Bytter ut dette med reservehjul på boks (300 gram?) og to racingstoler a 4 kg = 8.3 kg. Da har du spart snaut 28 kg - noen som husker regnestykket for å finne ut hvor mange hester dette utgjør?

 #10844  av MR2turbo
 
Så kan du jo se om det er noen kilo å hente på å lette føreren :mrgreen:

 #10846  av Burnout
 
hehe det er nok ikke mye gitt,er ikke store karen så...
Men la oss si jeg skifte til omp/recaro/sparco stoler eller lign,hvordan er de å montere ad?
Glir de rett inn i de gamle festene,hvordan tar man egentlig av de gamle?
Bare å trekke ut av sporene av med noen skruer eller?

 #10854  av CelicaTurbo
 
regnestykker er vel bare å regne vekt/hester forholdet, det blir ikke 100% korrekt men nærmt nok til å gi en god ide..

men, enkleste er å ta med seg en person ekstra i bilen, og alle kjenner vel god forskjell på aksen i bilen sin om de har med seg en passasjer eller ikke? Selv jeg med 1600kg bil (med fører) og motor med masse moment kjenner en god forskjell på om jeg får vekten av en person til i bilen.. da må man jo merke det enormt på en mk1 :) Jeg mener jeg regnet vekt/krefter forholdet i MR2'en min en gang (mk2) og fant ut at med 6hk ekstra ville jeg få samme forholdet med to personer, så hadde jeg fjernet vekten tilsvarende en person så ville det tilsvart rundt 6hk vinning (det er ikke matematisk korrekt men i praksis treffer det nærmt nok).

 #10858  av Burnout
 
[quote="CelicaTurbo"]men, enkleste er å ta med seg en person ekstra i bilen, og alle kjenner vel god forskjell på aksen i bilen sin om de har med seg en passasjer eller ikke? quote]

Har jeg aldri lagt merke til,men kan jo ha noe å si at jeg har verken bil eller lappen.Sitter bare på en god del og l kjører ofte men det er jo ikke akuurat racekjøring :lol:

 #10866  av Erlend
 
Har lagt god merke til hvordan Carinaen er å kjøre, og merker forskjellen bare med 1 person ekstra.
Noen ganger får jeg lyst til å ta meg en kjøretur, og da foretrekker jeg helst å kjøre alene, siden jeg kjenner det så godt om jeg har en ekstra person i bilen eller ikke. Kjenner det spesielt i krappe svinger, samt en del på akselerasjon. Topphastighet har jeg ikke testa så mye :P