TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Hvilken Motorer er i MkII?

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

 #10561  av tahustvedt
 
Ikke glem den fantastiske modellen med 3SFE. Den ble solgt uten vinge. :)

 #10563  av Burnout
 
lurer også på hva vvti og vvt sport står for,sett det på de nye celicaen blant annet..??

 #10564  av tahustvedt
 
variable valve timing er det vel...

 #10565  av bose
 
VVTi= Variable Ventil Tider innsprøytning.

 #10567  av Burnout
 
hm og det vil si??

 #10570  av bose
 
At elekrinikken styrer ventilene sånn at de går optimalt, samme som Hondas VTEC system. Er ikke sikkert det er riktig ,men det er det jeg tror.

 #10571  av Erlend
 
Noe lignende Hondas VTEC, har ikke lest mye om VVT-i, men det er på en måte en litt snillere versjon av VTEC-teknologien, utviklet fra scratch av Toyota. Tror det er noe slikt at motoren skjønner bedre når du vil kjøre økonomisk og når du vil ha mest mulig ut...

 #10573  av Burnout
 
ok,men det er jo mer sportslig en de vanlige ikke sant.SÃ¥ hva har Yaris VVT for,liten konebil greit til sitt bruk.Syns bare de litt mer spesielle bilene burde ha det.

 #10575  av Erlend
 
Tja, Yaris har vel VVT-i fordi det er den nye ventilteknologien til Toyota, og som gjør det mer økonomisk også. Husk at Toyota programmerer ECUen selv, og da programmerer de nok MR2 VVT-i ECUer og Celica ECUer litt annerledes (litt mer fokus på kraft enn økonomi og driftsikkerhet) enn de programmerer en Yaris eller Corolla ECU :)

 #10583  av Christian
 
Hvorfor har ikke toyota pressa VVTi lengre egentlig?
Prøvde en Civic VTEC av en arbeidskollega for en tid siden, artig motor :)

Bose : Så så, det er 230 på bakhjula ja :wink:

 #10598  av MR2turbo
 
VVTi er ikke det samme som vtec.. VVti er jo som sagt variable ventiltider, mens vtec'en hovedsaklig går ut på å endre ventil-løftet...
Det er en ekstra høy kam som kommer frem når du når et gitt turtall...
Men jeg mener at Toyota har en VVTL (Variable Valve Timing and Lift) som tilsvarer Hondas Vtec... men Honda er jo ledende på den teknologien da...

 #10610  av Erlend
 
Ah, det er sant ja. VTECen har den ekstra kam'en ja. :oops: Visste jo egentlig det...

Tror at Toyota kan utvikle ventilteknologien sin lengre enn Honda - det er mer et spørsmål om de VIL bruke så mye penger på å utvikle noe som er bedre i kraftsammenheng.

 #10613  av Burnout
 
er vvt noen bra da i forhold til vanlig.Twin cam er vel bedre??

 #10618  av MR2turbo
 
Det er to uavhengige ting.. Du kan ha VVT på twin kam motorer, og de aller fleste nye motorer har det...

 #10619  av Burnout
 
så det har ikke så mye å si på effekt....?