TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 145hk, 4A-GZE Spm.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #105284  av donk2k

Hei. Vurderer å gå til innkjøp av en 145hk 4a-gze når skattepengene kommer.
- Lurer på hvor mye akuratt denne motoren klarer med større reimhjul?
- Lurer på hva som er forandret i de neste revisjonene?
- Hvor mye skal til for å oppnå 180-200hk.

Mvh Espen Med metallspon i motorolja si (stakkars) . :cry:
 #105306  av sindrejl

donk2k skrev:Hei. Vurderer å gå til innkjøp av en 145hk 4a-gze når skattepengene kommer.

kult, jeg også skal det og har egentlig samme spørsmål.. er usikker på hva jeg kan oppnå uten å legge i alle de store lappene :P

#105373  av Anders gullstein

Finnes en nyere utgave av 4AGZE der det er 160 hk. Disse motorene står i 90-talls Corolla Levin. En enkel måte å få mer hester ut av den er å gire om komressoren, får kit til det.

#105405  av CS

Her er noe av det jeg har oppfattet det.

Fjærning av kat. : ca + 5-10 hk
Reimhjuls kit : ca + 25-30 hk
Grenrør og eksos : ca + 5-10 hk

Da skal de ikke være så vanskelig å oppnå 180-200hk :)
 #105460  av Amund

donk2k skrev:Hei. Vurderer å gå til innkjøp av en 145hk 4a-gze når skattepengene kommer.

map sensor på de sene modellene i stedet for afm
+ litt annet småting og tang..

#105475  av Raze_r

gidder noen å legge opp en link av reimhjuls kit...
aner ikke hva det er, men det hørtes morsomt ut :wink: :P

#105486  av olemm

Reimhjulskit er ikke noe mer hokus pokus enn større drev på kompressoren, det vil si at man endrer utvekslingen og man får høyere effekt ut av pressa...

#105489  av sindrejl

Anders gullstein skrev:Finnes en nyere utgave av 4AGZE der det er 160 hk. Disse motorene står i 90-talls Corolla Levin. En enkel måte å få mer hester ut av den er å gire om komressoren, får kit til det.
er jo det med pris på motoren også.. vesentlig dyrere :)

#105524  av Raze_r

kan man ha reimhjulskit på min mr2 2l gti motor??
hvor fof man kjøpt kittet og hvor mye vil det sånn ca koste??

takker for svar :P
PS: hva skjer når man blir tatt for det? er det noe de sjeldent sjekker??

#105538  av ArildM

Reimhjul/Større drev er ment for motorer med kompressor :) Så det blir ikke no å satse på for de med GTI motor.

For de som lurer på hvordan disse drevene ser ut er det bilder/info her: http://www.mr2sc.com/websites/tech/crank.htm

Fensport (http://www.fensport.co.uk/partsfiles/aw11conversion.htm):
Ang levin motoren:
These engines produce 165bhp with a massive 155 LB/FT torque, in standard form, they are stronger, higher compression and have a smaller s/c drive which increases std boost to 10 psi.

With our large pulley kit, Exhaust and filter, the engine will produce approx 190bhp.

Økt trykk på motor vil gi et større/stort drivstofforbruk iflg de som har prøvd, les litt her om en som har gjort konversjonen(notater i fra dag til dag, samt erfaringer i ettertid):
http://www.mr2supercharger.com/PaulTimsonsc.html
Et annet problem er vist at beltet til kompressoren slipper, så det er jo litt å tenke på for de som planlegger å bruke som bruksbil :P

#105541  av CelicaTurbo

Raze_r skrev:kan man ha reimhjulskit på min mr2 2l gti motor??
hvor fof man kjøpt kittet og hvor mye vil det sånn ca koste??

takker for svar :P
PS: hva skjer når man blir tatt for det? er det noe de sjeldent sjekker??
nå diskuterer de her reimhjulet til kompressoren, et mindre hjul på kompressoren vil få den til å lade mer trykk. Det vinnes reimhjulskit til din bil men dette er reimhjulet til dynamo osv (siden du ikke har kompressorladet motor) og du vinner ikke noe spesiellt med hester på dette. De kittene fungerer ved at det får servopumpe, dynamo og AC-kompressor til å spinne saktere rundt og dermed stjele en hest eller to mindre fra motoren. Jeg husker ikke hva navnet på leverandøren til dette kittet er (unorthodox eller noe vagt lignende navn) men jeg har enda ikke sett noen anbefale dette på motoren, som regel blir det sterkt frarådet å montere dette. Dette skyldes at orginal hjul inneholder en harmonisk demper som hjulet i dette "underpulley kittet" ikke inneholder, og uten denne demperen kan motoren rett og slett bli skadet av sine egne vibrasjoner og veivlagrene kan gå til helvete..

#105548  av Raze_r

åja.. uff,sorry,hadde j lest litt mer nøye i stad hadde jeg lest det....
kompressor,seff...... :oops: :oops: