TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Metalic olje!!!!!!! Noe mÃ¥ være galt, men hva?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #104598  av donk2k

Da jeg skulle fylle på olje i dag la jeg merke til at olja hadde bittesmå blanke metallpartikler i seg. Kunne minne om metalic lakk. Noen som har noen idè om hva det kan komme av. (Veit så klart at det kommer av slitasje et eller annet sted i motoren, men har noen formening om hvor/hva i motoren det kan komme av?). Kanskje lurt å bytte oljefilter (1 år siden) sånn i førsteomgang?

Takker for svar.

#104601  av CelicaTurbo

jeg kjenner lite til slikt så noen andre bør uttale seg egentlig, men jeg ville ha tippet et lager i veiv eller lignende. Intill det er avklart ville jeg ha byttet oljefilter så snar som mulig ihvertfall, og ikke presset motoren så mye at det gjør noe. Oljen i bilen er ett år gammel også da eller siden filteret er det eller er det ikke så alt for lenge siden du byttet olje? Men som sakt, bytt det filteret snarest, det koster ikke mye.

#104602  av espenk

Er vel mest sannsynlig jernspon. Anbefaler deg å ta et oljeskift, slik at motoren ikke slites enda mer ned pga. partiklene.

#104607  av donk2k

CelicaTurbo skrev:jeg kjenner lite til slikt så noen andre bør uttale seg egentlig, men jeg ville ha tippet et lager i veiv eller lignende. Intill det er avklart ville jeg ha byttet oljefilter så snar som mulig ihvertfall, og ikke presset motoren så mye at det gjør noe. Oljen i bilen er ett år gammel også da eller siden filteret er det eller er det ikke så alt for lenge siden du byttet olje? Men som sakt, bytt det filteret snarest, det koster ikke mye.
Oljen er ikke mer enn en uke gammel. Må fylle på en gang i uka... bytter aldri olje. dvs. trenger ikke tappe ut olje, den blir borte av seg selv på en uke..... skal kjøpe filter nå hvis jeg rekker....

#104611  av CelicaTurbo

da høres det ut som at motoren trenger en overhaling uansett, og om du kun fyller på olje uten å tappe den så blir du heller aldri kvitt dritten som samler seg opp i oljen etterhvert, med unntak av det som oljefilteret plukker opp..
 #104673  av Amund

donk2k skrev:Da jeg skulle fylle på olje i dag la jeg merke til at olja hadde bittesmå blanke metallpartikler i seg. Kunne minne om metalic lakk. Noen som har noen idè om hva det kan komme av. (Veit så klart at det kommer av slitasje et eller annet sted i motoren, men har noen formening om hvor/hva i motoren det kan komme av?). Kanskje lurt å bytte oljefilter (1 år siden) sånn i førsteomgang?

Takker for svar.
øøhhhh, trur kanskje du skal sjekke den motoren din "litt" nermere eg.. om de er metallspon i oljen, holder den ikke lenge...

#104676  av GT_rider

Og når den bruker så mye olje at du må etterfylle en gang i uken, så er de nok på tide å enten bytte hele motoren, eller ta en grundig overhaling av hele motoren.
Virker som den har fått litt hard medfart av tidligere eiere.

#104688  av donk2k

Kan nok virke som det snart er kroken på døra for både motor og clutsh.. Hadde jeg bare hatt penger til å gjøre noe med det!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

#104712  av CelicaTurbo

ny motor til disse bilene koster vel ikke all verden, men det er klart det er en utgift du skulle vært forruten. Men motoren lever nok ikke lenge med spon i oljen, selv om man kanskje får filtrert ut noe spon så kommer jo sponet fra et sted også.

#104720  av donk2k

CelicaTurbo skrev:ny motor til disse bilene koster vel ikke all verden, men det er klart det er en utgift du skulle vært forruten.
Jeg er for øyeblikket lærling med en lønn på 10.000 utbetalt i mnd. også har jeg husleie på 6000. Dvs. 4000 å levefor i mnd :evil: . Da blir ny motor Veldig dyr...... Vi får se hvor lenge det holder..... (håper det blir en stund).

#104726  av GT_rider

Da er stikkordet her å spare :) Går vel noen kroner i olje i løpet av en mnd nå vil jeg tro.

#104728  av lexusmann

donk2k skrev:
CelicaTurbo skrev:ny motor til disse bilene koster vel ikke all verden, men det er klart det er en utgift du skulle vært forruten.
Jeg er for øyeblikket lærling med en lønn på 10.000 utbetalt i mnd. også har jeg husleie på 6000. Dvs. 4000 å levefor i mnd :evil: . Da blir ny motor Veldig dyr...... Vi får se hvor lenge det holder..... (håper det blir en stund).
Kanskje på tide å finne en litt billigere plass å bo og, kanskje?6k er mye for en student, er det ikke?
Sparer en del på det også...

#104734  av CelicaTurbo

synes også 6000 er mye penger for en lærling å bruke på bosted, de fleste i den situasjonen betaler halvparten eller mindre for bosted innenfor storbyer.. aner ikke hvor don holder til da :)

#104736  av andre 1

kjipt at motoren din begynner å ta kvelden da!!!!!om du bestemmer deg for å bytte motor råder jeg deg til å kjøpe motoren som kom i 87 ,da den skal være gjenerelt mye sterkere en 86 motoren.. skal selv få byttet motoren min hos toyparts i bergen,forhåpentligvis i løpet av noen dager.jeg får da en 91mod 4age som er godt like over 100000km :D ellers så vil jeg tro at det er nok av disse motorene stående rundt forbi,så det trenger sikkert ikke bli så mange lappene du må ut med !! håper det ordner seg ,kjipt når ting ikke funker som de skal. men sånn er det jo å ha gammel bil!!! blir litt sånn hat den ene dagen storfornøyd den neste ,å det er nesten en del av sjarmen med å ha en sånn bil synes jeg!!!!!

#104741  av Neemi

don: ta kontakt med GT4 CS her inne, han bor nære deg og kan sikkert ta en titt på det.

Og 6000,- i mnd for å bo der du bor?????
Utrolig god plass eller noe?
Gjerdrum er da ikke så ille på leiepriser.