TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• TÜV-godkjenning

• Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
 #101403  av grimfer

Jeg har tenkt å investere i 18 tommere til bilen min. Nå ser jeg at Onkel Blå har blitt veldig aktive med å sjekke hjul og slikt, og jeg prøver så godt jeg kan å være lovlydig.

I vognkortet mitt står det at originaldimensjoner er
205-55-16.
Bil: '90 mod st185 (GT 4)

Jeg burde da kunne rulle på 225-40-18? Godkjent? Jeg er litt usikker nå...

#101406  av CelicaTurbo

tja, det kommer ann på biltilsynet. Du kommer ikke langt uten spesifikke TÜV-papirer på felg og bil om du er uheldig. Ellers, dekkdimensjonen som står i vognkortet er feil, og det er egentlig ganske typisk på biler som er importert. Ta en titt inni hanskerommet, det skal være et klistremerke der som forteller om rett dimensjon. Men, den korrekte er enten 215/55-15 eller 215/50-15. Når jeg kjøpte min bil stod det 225/40-18 på 8" felg på bilen, og det var ikke mye sjangs å få det godkjent her i Bergen ihvertfall :roll: Denne dimensjonen har forøvrig også for høy rulleomkrets, selv om biltilsynet muligens kanskje vil godkjenne klaringer til hjulbue og fjærskål så er rulleomkretsen for stor til å godkjennes. 225/35 går bra der men det spørs om du finner noen som leverer dette med TÜV-papirer for Celica Turbo :? Kanskje noen kjenner til om det er noen produsenter som har papirer på 18" felger for denne bilen?

#101415  av Goose

Hvordan er det med godjenning av 18" spesifik: 8x18" ? hvi man har TUV papirer på en 7,5x18" felg? (samme dekk dimmen på begge felgene)

Og hvis det står min inpress på 39 og 18" har 35 så er det vel håpløst å få det godkjent, eller?

#101417  av Dice

Ringte vegvesenet på fredag for å sjekke om mine dekk og felger kunne bli godskjent. 8x17 235.40.17, og han sa at det går normalt greit bare dekkstørrelsen ikke avviker +- 5% av orginalt dekket. Jeg hadde 8,5x16 225.50.16. Og det gamle dekket var faktisk breiere (!) Ellers må man få Toyota til å si hva som er mulige størrelser på din bil.

Jeg hadde 1,8% mindre rulleomkrets, så det var greit.

Noen som har den kalkulatoren liggende ett sted? Den som også viser dekk størrelsen når man legger inn før og etter størrelsen?

#101420  av CelicaTurbo

her er den kalkulatoren: http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

Forøvrig så gjelder 5%-regelen kun rulleomkrets.. angående bredde og innpress ser det ut til at de forskjellige biltilsyn gjør akkurat som de ønsker. Når jeg måtte få mine dekk godkjent fikk jeg beskjed om at de kun ville godta TÜV-dokumenter som gjalt eksakt den felgmodell, størrelse og dekkdim som jeg ville vise bilen med. Om jeg kom med felger fra annen produsent med nøyaktig samme dimmensjoner, innpress og med samme dekk så ville de ikke godkjenne det, noe som jeg synes er ganske urimelig ettersom TÜV godkjenningen (for biltilsynet sin del) er ment som en godkjenning på at størrelsene er ok, og ikke at felgen er produsert med tilstrekkelig kvalitet eller lignende. Men, det varierer stort hva de forskjellige biltilsyn krever og her i Bergen er de helt håpløse å forholde seg til :roll:

#101441  av Dice

Fra lovdata:
6. Bytte av dekk/felg
6.1 Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger:
a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TUV (Technische Uberwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TUV Raderkatalog eller separat TUV godkjenning godtas.
b) Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser.
c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.
d) Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast.
e) Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 130 km/t.
f) Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen.
g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.
h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.
i) Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller lettmetallsfelger, skal disse enten være merket med innpresning eller det skal medfølge dokumentasjon for innpresning i kjøretøyet.
Med innpresning forstås avstanden mellom felgplatens anleggsflate mot navet og felgens senterlinje. Se for øvrig fig. 2.

Fig. 2
6.2 Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm - dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm - skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4.
0 Endret ved forskrift 23 des 2004 nr. 1810.

Link:
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1994 ... 8-013.html

#101460  av Zepticon

CelicaTurbo skrev:her er den kalkulatoren: http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

Forøvrig så gjelder 5%-regelen kun rulleomkrets.. angående bredde og innpress ser det ut til at de forskjellige biltilsyn gjør akkurat som de ønsker. Når jeg måtte få mine dekk godkjent fikk jeg beskjed om at de kun ville godta TÜV-dokumenter som gjalt eksakt den felgmodell, størrelse og dekkdim som jeg ville vise bilen med. Om jeg kom med felger fra annen produsent med nøyaktig samme dimmensjoner, innpress og med samme dekk så ville de ikke godkjenne det, noe som jeg synes er ganske urimelig ettersom TÜV godkjenningen (for biltilsynet sin del) er ment som en godkjenning på at størrelsene er ok, og ikke at felgen er produsert med tilstrekkelig kvalitet eller lignende. Men, det varierer stort hva de forskjellige biltilsyn krever og her i Bergen er de helt håpløse å forholde seg til :roll:
Da kan man akkurat gå fra 185/65 - 14 til 215/45 - 17????

#101489  av CelicaTurbo

Zepticon skrev:
CelicaTurbo skrev:her er den kalkulatoren: http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

Da kan man akkurat gå fra 185/65 - 14 til 215/45 - 17????
Ja det stemmer det, men jeg ville heller ha valgt 215/40-17 istedet så rulleomkretsen ikke så mye større enn orginalt (går på bekostning av akselerasjon må vite ;) )

#101524  av Zepticon

CelicaTurbo skrev:Ja det stemmer det, men jeg ville heller ha valgt 215/40-17 istedet så rulleomkretsen ikke så mye større enn orginalt (går på bekostning av akselerasjon må vite ;) )
Jeg vet det... men de dekka jeg har nå ser ut som trillebårhjul på bilen...
Og får litt kalde føtter når jeg leser problema som er ute å går når det gjelder senking... så jeg tenkte at det kansje så bedre ut med 45 kontra 40, selv om lavest mulig profil er best...

Men hvor kan man skaffe TÜV-godkjente senkesett til Mazda 626. Og hva ligger dem på i pris. Er det både fjærer og dempere eller bare fjærer det er snakk om da?

#101566  av CelicaTurbo

Zepticon skrev:Men hvor kan man skaffe TÜV-godkjente senkesett til Mazda 626. Og hva ligger dem på i pris. Er det både fjærer og dempere eller bare fjærer det er snakk om da?
Jeg sjekket http://www.eibach.de og de lister opp din bil i sin liste over TÜV-godkjente senkesett. Settet er da av typen Pro-kit som senker 30mm, er progressive (så de er ok komfortable men gir samtidig god stabilitet når det trengs), og ikke minst så er de sortlakkerte så vegvesenets kontroller langsmed veien lar seg enkelt lure :) (de gangene jeg har blitt stoppet ser de bare etter fjær med annen farge enn sort). Link til dokumentet: http://www.eibach.de/download-001.php?f ... =gutachten Da er det egentlig bare å finne noen som selger dette kittet.

#101610  av Zepticon

CelicaTurbo skrev:Jeg sjekket http://www.eibach.de og de lister opp din bil i sin liste over TÜV-godkjente senkesett. Settet er da av typen Pro-kit som senker 30mm, er progressive (så de er ok komfortable men gir samtidig god stabilitet når det trengs), og ikke minst så er de sortlakkerte så vegvesenets kontroller langsmed veien lar seg enkelt lure :) (de gangene jeg har blitt stoppet ser de bare etter fjær med annen farge enn sort). Link til dokumentet: http://www.eibach.de/download-001.php?f ... =gutachten Da er det egentlig bare å finne noen som selger dette kittet.
Kjempemessig!
Progressive? Hva vil det si?

#101624  av GT_rider

Zepticon skrev: Kjempemessig!
Progressive? Hva vil det si?
Det vil si at de blir hardere etter som belastningen på de øker. Altså, de er komfortable ved normal kjøring og blir hardere ved mere aktiv kjøring.
Correct me if I am wrong :)

#101636  av Zepticon

CelicaTurbo skrev:Jeg sjekket http://www.eibach.de og de lister opp din bil i sin liste over TÜV-godkjente senkesett. Settet er da av typen Pro-kit som senker 30mm, er progressive (så de er ok komfortable men gir samtidig god stabilitet når det trengs), og ikke minst så er de sortlakkerte så vegvesenets kontroller langsmed veien lar seg enkelt lure :) (de gangene jeg har blitt stoppet ser de bare etter fjær med annen farge enn sort). Link til dokumentet: http://www.eibach.de/download-001.php?f ... =gutachten Da er det egentlig bare å finne noen som selger dette kittet.
Da må det vell være både fjær og dempere med i kittet?
Eller?

#101640  av CelicaTurbo

Det stemmer som GT-Rider forklarer, og det følger ikke med dempere sammen med kittet. Det er heller ikke nødvendig med nye dempere men det er absolutt å anbefale siden de som står på bilen trolig er gamle og slitne, og med hardere senkefjærer er det viktig å få noen stivere dempere som kan holde fjæren under kontroll, hvis ikke ender det bare med at bilen blir utrolig byksete og roer seg liksom ikke ned på veien.. kan miste en del veigrep på slikt, og det oppleves ikke akkurat behagelig ;)

#101722  av grimfer

For å oppsummere så langt: Sannsynligvis er altså dekk/felgdimensjonene i vognkortet mitt feil. Dersom jeg kjøper nye felger, så må JEG sørge for å få med TÜV-papirer på godkjenning på akkurat DET felgmerket, DEN felgmodellen for akkurat MIN biltype?

Samtidig på PAPIRET, så skal biltilsynet godkjenne felger og dekk bare dimensjoner (samt innpress) er likt med noe som er godkjent.

Dette virker litt rotete av biltilsynet, spør du meg. Det virker som om de lager mye trøbbel for seg selv! Det må da bli litt trøbbel i forhold til hva de godkjenner for enkelte, mens de ikke godkjenner for andre!

Jg vil GJERNE komme i kontakt med noen som har 18 toms 225 bredde godkjent i vognkortet sitt! Hadde vært greit å ha en kopi av et vognkort eller to å slå i bordet med, om det skulle bli trøbbel...