TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Min Mk1

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #100565  av ArildM

Vel min første tråd her på forumet :)
Bilen min:
Bilde
Bilde
:)

Menne selv om utsiden ser bra ut så har jeg mistanke om at bakskjermene er rimelig så infisert med skjult rust, så det blir nok første tingen jeg må ordne.$$$ :evil:

Ellers er det pakke med nytt ratt, pedaler, girknott, lærposer og pipercross-pustehjelp på vei i posten :) Samt noen nye bakdekk (Toyo 205/40/17)

Tenkte å gå for justerbare koni med cobra fjærer denne mnd, men får se hva økonomien tillater hvis jeg må skifte bakskjermer...

Noen som har no tips å gi ang bakskjermene? Er vel kanskje lurest å ta en ringerunde for å høre hvem som kan gi meg gode priser for skifting/lakking... Har allerede blitt tipset om no folk sørom bodø (tuv) som vistnok skulle være flinke med slikt :)

#100568  av Trial

Velkommen til forumet! 8) SÃ¥ ut som en flott bil,det der! :)

#100619  av ArildM

Takk for det :) Mk1 er en fin klassiker vil jeg si :) Liker den veldig godt!
Men ser fort at det forsvinner det dobbelte av kjøpesummen om jeg skal få den slik jeg vil ha den 8)

#100625  av andre 1

så ganske så fin ut den ja! lurer litt på å sette på større felger på min også , hvordan er den å kjøre med 17" sporer det ikke mye?

#100626  av donk2k

Jeg har 215/40-16 på min MK1. (gammelt & slitt understell) og det sporer noe fryktlig. Så ille at hvis jeg timer det riktig og slitesporene i asfalten er dype nok, kan slippe rattet og bilen tar svingen av seg selv. Blir vant tli det men, sant skal sies: Tok noen dager før jeg ikke var inne på tanken om å skifte over til vinterhjul med org dim. igjen. Blir som sagt vant til det, men kan ikke sitte og kjøre uten å holde godt i rattet...

#100627  av MR2turbo

Hei, velkommen på forumet her :)

Flott bil du har ;)

Om ikke rusta er så veldig alvorlig er det mye som kan gjøres med en kompressor og punktsandblåser, så passer du på å grunne det med en gang og får noen til å lakke det like etterpå :)

#100762  av Anders gullstein

donk2k skrev:Jeg har 215/40-16 på min MK1. (gammelt & slitt understell) og det sporer noe fryktlig. Så ille at hvis jeg timer det riktig og slitesporene i asfalten er dype nok, kan slippe rattet og bilen tar svingen av seg selv. Blir vant tli det men, sant skal sies: Tok noen dager før jeg ikke var inne på tanken om å skifte over til vinterhjul med org dim. igjen. Blir som sagt vant til det, men kan ikke sitte og kjøre uten å holde godt i rattet...
oh yes! Det kan jeg skrive under på, men mye av dette er bestemt av hvilke dekk en kjører med. Jeg kjører med beryktede Kuhmo dekk (215/40 16) og mange klager på at de sporer noe hinsides uansett bil de står på. Skal kjøpe nye til sommeren nå, så da håper jeg at det ordner seg. Hvilke dekk bruker du da?

#100845  av donk2k

jeg kjører på "Nexen N2000". Noe billig-greier sikkert. Kjøpte det av Sharif på skedsmokorset. Det sitter igjengjeld mye bedre enn dekk i orginal dim. da, og godt er det. :D

#100938  av Anders gullstein

Jess, men det går da ikke an å ha noe dekk som river rattet ut av henda på deg heller. Skal bli bedre om en halvannen måned, da blir det nye. Skal koste på meg noe skikkelig, tror Dunlop eller Toyo skal gjøre jobben.

#100945  av mr2die4

ArildM : Må du være snill med den da..SÅ det ikke går med den som med en viss CRX :) Gratulerer med rett bil.
 #101084  av mk1 black limited

ArildM skrev:Noen som har no tips å gi ang bakskjermene? Er vel kanskje lurest å ta en ringerunde for å høre hvem som kan gi meg gode priser for skifting/lakking... Har allerede blitt tipset om no folk sørom bodø (tuv) som vistnok skulle være flinke med slikt :)
Regner med at du har lest dette:
http://linjin.mine.nu/rust.htm

og dette:
http://www.sportsvogn.no/nskmr2.htm

På sistnevnte står det adr. til firma i UK som leverer nye skjermbuer - mye billigere enn å bytte skjermer.

#101108  av ArildM

Hehe Innset sidene er vel lest et par ganger ja ;)
Kjører 205/40/17 (ChampiroGt ellerno står på:P Går over til Toyo) og synes det er helt fint å kjøre med, klart det sporer litt menne det gjør ikke no for 17" ser bare monster ut på denne bilen :)
Fikk satt inn Pipercross luftfilterkit i dag :) Ble nydelig, ingen forskjell på lyd opp til 4-4500rpm menne oppover derifra ble det no helt annet, syntes også å merke en liten økning i effekt fra 4000rpm og oppover ;)

http://www.fensport.co.uk/partsfiles/aw11conversion.htm

Noen som har testa N/A mk1 mot kompressor? Fikk lyst å få fatt i en AE92 4agze til sommern :)
Er det sant at en S/C vil være tregere på svingete bane enn en vanlig N/A?

#101235  av Anders gullstein

Kan ikke se for meg at en kompressor blir noe tregere på en trang bane. En må mate gir og turtall lell med en N/A MR2 også.

#101248  av ArildM

Neh, leste om kompressor fra ca tidlig til sent i går... Virker intressant 8)
Ser de som får tuna litt skikkelig drar 0-100 på rundt 5 så om jeg kan komme ned på 6sek med 30000 i motorbudsjett (burde ikke det være sånn høvelig realistisk for å få nedi en ok sc?) så er jeg krutegodt fornøyd jeg :D

Litt bilder:
Bilde
Nypolert med de gamle honda vinterfelgene (14")
Ca da jeg fant ut at jeg skulle få på 17" felgene så snart som mulig...Fy f*** så dum man er...
Bilde
Ikke sett på sommerfelgene før det er SOMMER :oops: På den positive siden, "bare" bakskjermen som ble ødelagt

Bestemte meg for å skifte lyktene i front her om dagen, de gamle ble litt vel mye for min smak :) Dessuten var reflektorene dårlig, og den ene var rusta opp.
Bilde
Nedturen var jo at de forrige lyktene var festet med BOLTER (seriøst fete bolter, sånne som autovernet er festet med...) så det ble noen stygge merker der de gamle var. Festet de nye lyktene i grillen i fronten synes det ble ganske pent :)
Ellers satt skruene på skiltet så fast at selve skiltfestene kom løs før skruen kom løs :)

SÃ¥ var det Pipern:
Bilde
Funker fint så langt, eneste er noen "hvine"/pipelyder i fra innsuget på lave omdreininger? Ellers så ser det utrolig så fint ut :) En liten detalj er lokket over pluggene som jeg lakka rødt gjorde seg bra i det ellers noe kjedelige motorrommet (foreløpig :))

SÃ¥ noen diverse bilder:

Bilde
Nydelig celica?

Bilde
Noen som vet om slike scoop selges, eller om det er hjemmelaget?

Bilde
Rimelig pen :) Hvilke lykter er det som står på denne?

Bilde
Bredda og lowpro :)

Bilde
Må få laget slike lykter... 8)

Bilde
Kanke si meg enig i fargen, men skulle gjerne ha hatt samme felger og breddinga av bakskjermene(og lyktene da) :)

Kjekt med litt inspirasjon :wink:

#101275  av Anders gullstein

Koster ikke mer enn ca. 600 per halvdel for de delene der grøflysene pleide å stå, så det kan fikses for en rimelig penge. Fjerna de store gamle grøftlysene jeg også, ble mye finere.