TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• molboland med forbud mot alt som er gøy

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #115712  av kennethx

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=281621

Altså, hvis vannjet skal være forbudt fordi det er til så plagsomt. Så burde jo ALT som heter scootere og mopeder bli forbudt også. Disse scooterene som freser frem og tilbake i nabolaget og lager en masse bråk, for ikke snakke om avisbudet som kommer kl 0400 øøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøn kaste aviser øøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøn kaste aviser osv osv (de har jo bare ett turtall de der scooterene) er nå mye mer plagsomt enn noen som koser seg litt på vannet med en vann jet. Det er jo helt stille i nabolaget kl 0400 på natten og da går du veldig til scooterene. Mens jeg må si at en vannjet ute på vannet når jeg ligger på stranden, med bløge skvulp, unger som griner, roper, hoyer og leker, måker som hyler, noen ungdomer som hører på musikk osv osv.... ikke plager meg en tøddel

Molboland!

#115731  av Magne

Enig så enig!!! :evil:

#115733  av KK-ma70

Hva er forskjellen på vannjet og båt?? begge bråker og forstyrrer, vannjetten lager mindre bølger og har heller ikke propell som kan skade noe\noen under vann...

#115738  av cameleon

Ja det må være moro å være rik her i norge... Forundrer meg over at det ikke ble rettsak og muligens fengsel på han der som det muligens blir på Røkke.... :?

Har bestemt meg for at om jeg noensinne blir så rik, så skal jeg bli en mafiaboss som ingen TØR å røre i det hele tatt :twisted:

#115756  av Grøndis

Fordi vannjet er vanvitig morro, å da MÅ det jo være ulovlig her i norge :roll:

#115767  av Blueman

hehheehe, ja dette er jo Norge i sitt "S" 8) samme er det nesten når du skal kjøre snøscooter det er et sant helvette...

#115785  av sindrejl

fordi det er gøy det.. scootere har jo fartsgrense på 50 så det ikke skal være gøy også.. bare plagsomt...hater de jævlene, sniker seg inn foran i køen på lyskryss og "øøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøønnnn" såvidt den klarer å dra igang etterpå, klarer endelig å komme forbi scootern dritn, så kommer man til neste lyskryss så skjer det samme.. tror jeg skal kjøpe meg hilux og kjøre over dem!

#115800  av TOYPARTS

aja jeg skal no kjøpe meg en slik uansett, mest sannsynlig til helgen 8) 8)

#115808  av Gjertsen

"Bakgrunnen for loven som forbyr generell bruk av vannjet'er er at de oppfattes som støyende og forstyrrende, og at de kan medføre en ulykkesrisiko for badende, samt skade dyreliv i strandsonen"

For hvor mye bråk blir det ikke av alle de som kjører 9.9 osv. unger elsker jo å kjøre rundt og rundt og rundt og rundt. Ødlegger mere dyreliv i strandsonen med propell båt enn Vannscooter/Skijet!
Blir vel en Vannscooter på meg nesteår kanskje. er konge rått å kjøre :D
Og er vel bare å holde seg uttafor skjergården! komme seg litt ut på dypt vann, så er det vel ingen som kan klage :)
No(r)way is soo fucking stupido!!

#115871  av Dice

Er helt enig at dette er latterlig. Og det har jo vært forbudt å bruke dem siden 2001. Vi har 2 stk på landstedet vårt, og de får vi ikke bruke lenger.

Kjempelett å selge, gitt :roll:

#115874  av hovik

Vannjett regelen er helt sjuk. Har en SunRider ( utenbords vannskooter liknende sak ), og prøvde å finne ut om den var lovlig eller ikke. Jeg kontakta Sjøfartsdirektoratet ( skulle tro de viste slikt ), og fikk svar etter 6 måneder: "Nja, det kommer litt an på".

Her er de beste punktene i loven :
Når det gjelder vannscooterliknende fartøy (andre fartøy enn de som inngår i definisjonen over), legger Sjøfartsdirektoratet følgende kriterier til grunn:
1. Hvorvidt farkosten har en form og støynivå på linje med vannscootere,
2. Hvorvidt manøvreringsegenskapene er tilsvarende som vannscootere (dette gjelder for eksempel dersom farkosten har styre og ikke ratt, slik vannscootere har),
3. Hvorvidt farkosten har fotgass eller vrigass montert på styre (fritidsbåter som manøvreres med fjernkontroll kjennetegnes gjerne ved å ha en motorkontrollboks med spak som gjør at en må slippe rattet med hånden for å operere).
I lovens forarbeider presiseres det at alle vannscooterliknende mindre fartøy, hva enten disse kan karakteriseres som jetski, vannmotorsykler, vannmopeder, undervannscooter eller liknende, omfattes.
Mer presis avklaring av begrepet er vanskelig å gi, og må vurderes i hvert enkelt tilfelle.
SÃ¥, hvis jeg bytter ut styret med et ratt, og gassen med en gassspak, blir den fullt lovlig ...

#115889  av kennethx

MÃ¥ jeg si det igjen....ja, tror det......MOLBOLAND!

#116414  av FireWalk

Ja for det er jo både praktisk og sikkert at man IKKE har gassen på styret, slik at man må slippe styret for å gasse... vi vet jo alle at man holder seg bedre fast med bare en arm enn med to.... :roll:

Nei.. mollboland... Personlig syntes jeg vannscootere støyer mindre enn de fleste 2 takts båter som kjører rundt.. og jeg kan ikke skjønne at de skal være til mer sjenanse for dyrelivet enn hva vanlige båter er.. !?

Om jeg var en måse som hadde slått opp leir i strandlinjen tror jeg at jeg hadde vært mer redd en daycruiser som drev og kjørte rundinger ute på vannet enn en liten vannscooter som gjorde det samme.... :roll: