Side 1 av 1

Spørsmål om rådelager til 3sge

Legg innLagt inn:19 jun 2005 22:45
av Arne rebel
Var på Toyota og bestilte rådelager, men de hadde kun 1stk av de jeg trengte på lager i norge. Jeg trengte 3stk av mark3 og 1stk av mark1, og de hadde mark1, som tilfeldigvis var den som virket mest slitt. Tok med 1stk mark2 i tilfelle....Spurte også etter den plastiken en legger i mellom for å måle slitasjen, men personen bak disken skjønte ikke hva jeg mente. (De resterende mark3 måtte bestilles fra Belgia....!!?)Det endet med at jeg byttet den ene jeg fikk, og bankinga ble borte. Men etter en stund startet bankingen igjen. Kan være en sylinder 3 som også virket slitt, eller er klaringen for stor på den jeg byttet.....
Spørsmål 1: Hvor får en tak i denne plastikken en legger i mellom ?
Spørsmål 2: Er klaringen for stor, kan en gå opp på "marken"?

Legg innLagt inn:19 jun 2005 23:38
av sindrejl
merkelig, toyota sier man skal ha av forskjellige, sa dem til min bil også, men viser seg at man skal ha samme rådelager på en bil.. Hvertfall på mr2 mk1..

Legg innLagt inn:19 jun 2005 23:43
av 2fast4u
Fleste motorverksteder og bilutstyrsforretninger selger måletråd.
Søk etter Plastigage på nettet så trur jeg du finner noe.
Har tidligere kjøpt dette fra http://www.sverrekahrsracing.no, http://www.aarnes.no og http://www.dragracing.no, sikkert mange andre også som fører dette.

Tar aldri sjangens på å sette sammen en motor uten å kontrollmåle først, kan spare deg for masse bannskap :?

Det er også fullt mulig å korrigere klaring med bruk av forskjellige lager.
Har du kjørt mye med rådebank burde du også måle opp storenden på råden for å sjekke om denne er blitt oval.

:wink:

Legg innLagt inn:20 jun 2005 00:41
av sindrejl
jeg måtte sende inn veiva for å slipe.. kosta meg 7500!

Legg innLagt inn:20 jun 2005 01:12
av 2fast4u
sindrejl skrev:jeg måtte sende inn veiva for å slipe.. kosta meg 7500!
Hørtes dyrt ut, hvem sliper for denne prisen :?:

:wink:

Legg innLagt inn:20 jun 2005 19:44
av mr_2
errrmm...hva er egentlig rådebank?hvordan høres dette ut? :oops: :oops:

Legg innLagt inn:21 jun 2005 18:50
av MR2turbo
jeg ville tatt ut veiva og målt ovalitet på lagerflatene og kast... dette gjør alle motorverksteder for deg.
hvis den er slitt bør det gå an å få slipt den for ca. 1500kr... er det kast i den mener jeg å ha hørt at det kan rettes dersom det ikke er for mye...

så bestiller du lager i forhold til målene du får fra verkstedet. :)

nummerne på rådelagerne står jo på ene skinka og nummerne på rammelagrene står på undersiden av blokka...

Jeg fikk plastikk strips til å måle med fra toyota verkstedet, de hadde ikke på lager, men jeg fikk en strip av de på verkstedet :)

Legg innLagt inn:25 jun 2005 22:54
av Arne rebel
Takker for alle kyndige svar....
Hadde ikke tenkt å legge så mye arbeid i det da jeg kunne tenkt meg noe annet til neste sesong. Hadde håpet at bytting av rådelager holder ut året....
Nytt spørsmål: Hvordan kjører en inn rådelager? (aldri over en viss rpm på x antall km, ca hvor mye?)