Side 1 av 1
kalipter + bremseskive = wtf !?
Legg innLagt inn:15 jun 2005 22:54
av Ace
Når jeg var ferdig med å bytte bærekule / bremseklosser og skulle ha dette på igjen bak ble alt helt skjeivt (kaliptern stod helt skjeivt på selve bremseskiva slik at jo hardere jeg skrudde de 2 boltene som fester kaliptern i , jo skjeiver ble skiva stående utover bak og jo vanskeligere, mer press det ble jo mindre sjanse for å dreie dekket rundt og rundt. dvs hele kaliptern ble stående skjeivt.
Noen som kan ha noe forslag på hva det kan være.... jeg sitter her å klør meg i hodet ... Kan det være gjengene til disse 2 boltene ? skal vel godt gjøres å kunne dra til skjeive gjenger på disse kun for hånd ? og jeg ville da merket dette ...
kan det ha noe med stemplene å gjøre i selve kalipterne ?!

Legg innLagt inn:16 jun 2005 00:30
av Morten
Et bilde sier mer enn tusen ord... ?
Litt vanskelig for å se for meg hva du mener
Legg innLagt inn:16 jun 2005 08:37
av Pål
Mulig at det er fordi du ikke har presset stemplene inn?
Legg innLagt inn:16 jun 2005 10:34
av Ace
skal ta et bilde etterpå .....
Har presset både bremsestempel og stempel på kalipterne helt inn slik at man fikk maks plass til nye klosser....
Legg innLagt inn:16 jun 2005 15:40
av Ace
Da fikk jeg tatt en bilde.
Det mellomrommet hvor jeg har puttet inn pilene blir større og skiva blir stående mer på skrå jo mer jeg skrur til de 2 boltene som holder kalipterne og skiva fast....

Legg innLagt inn:16 jun 2005 16:23
av Turbotrille
Prøv å hold skiven på plass inntil navet, ser ut som du ikke har noen skrue for å holde den på plass, da vil den stå skeivt når du skrur til caliperen og hullene i skiven til hjulboltene vil stå i spenn.
Legg innLagt inn:16 jun 2005 16:30
av Mr2 Mk2
Hehe,skiven sitter jo løst på navet,du skal klare å bare presse den inn for hånd om ikke det er veldig rustet.Men skiven blir rett den når du skrur fast hjulet,med mindre du ikke har nnoen fremmedlegemer bak skiven mot navet da.
(om jeg skjønner problemet rett

)
Legg innLagt inn:16 jun 2005 16:30
av Per-Ø
Ace skrev:Da fikk jeg tatt en bilde.
Det mellomrommet hvor jeg har puttet inn pilene blir større og skiva blir stående mer på skrå jo mer jeg skrur til de 2 boltene som holder kalipterne og skiva fast....
er nok de to slaidene som selve kalipteren er skrudd i som har satt seg fast. bør tas i fra hverandre å smøres
Legg innLagt inn:16 jun 2005 16:41
av Ace
Jostein skrev:Hehe,skiven sitter jo løst på navet,du skal klare å bare presse den inn for hånd om ikke det er veldig rustet.Men skiven blir rett den når du skrur fast hjulet,med mindre du ikke har nnoen fremmedlegemer bak skiven mot navet da.
(om jeg skjønner problemet rett
)
veit jo at alt vil bli skrudd innat når jeg skrur fast dekket at skiva vil legge seg helt innat da, men uansett skal det ikke stå i et slikt spenn som det blir stående i nå...
Per-Ø skrev:
er nok de to slaidene som selve kalipteren er skrudd i som har satt seg fast. bør tas i fra hverandre å smøres
er det kalipter stempla du tenker på da ? if so ... så sitter ikke de fast, klarer å flytte på de ut/inn. presset disse tilbake for å bedre plass til nye klosser.
utgangspunktet er jo at alt sitter som det skal frem til jeg begynner å skru inn boltene som fester kaliptern osv. først når jeg strammer til disse blir det skakt og umulig å svive rundt som igjen vil føre til at klossen blir sittende på skiva konstant og skjeivt.
Legg innLagt inn:16 jun 2005 17:23
av Per-Ø
var ikke stempelet jeg tenkte på. er de som styrer kalipter ut- inn etterhvert som klossenne slites å hvis du har skiftet klosser så å saidene sitter fast kan dette oppstå.
Legg innLagt inn:16 jun 2005 22:45
av Turbotrille
Eller du bruker feile bolter?
At det ikke er de du tok av, selv om det ikke er helt sannsynlig da.
Det er nok gliderene Per-Ø tenker på, og stempelet i kaliperen har du nok fått inn, ellers hadde du nok ikke fått på kaliperen med bremseklossene i.
Legg innLagt inn:17 jun 2005 10:05
av Ace
Stemmer nok som Per-Ø har kommet inn på her at gliderne kan ha satt seg fast, men hvordan kommer jeg til disse for å få smørt disse?
Og hva er det man får med i et shim.sett btw ?
og er det forskjell på rep.sett til bremser foran og bak ? har et sett til foran liggende , men er jo bak jeg har problemer ..... tenkte like gjerne jeg kunne gå over kalipter stempel med det samme...
Legg innLagt inn:17 jun 2005 16:42
av Turbotrille
Gliderene tar du bare å smører med noe kopperpasta, men du må gjerne pusse de litt rein først, da skal det funke.
Rep sett foran og bak er nok ikke likt, da det alltid er forskjellige størrelser på kaliperne foran og bak.
Du trenger ikke å overhale kaliperne om ikke stempelet har hengt seg fast eller går veldig seint, da det som regel bare er en ny pakning til å ha rundt stempelet.
Legg innLagt inn:17 jun 2005 16:50
av Ace
Tror nok det er kalipter stempla (som Per Ø kaller gliderne) og det opphenget der som sitter fast. PÅ motsatt side hadde jeg ingen problemer med dette, kunne flytte på det med kun håndkraft, men her sitter det da helt konstant fast etter jeg har kjørt de helt inn...
btw kopperpasta ??? er det ikke bedre med bremsepasta ? har hørt at man skal bruke bremsepasta der, ikke kobberpasta som på bremsestempel / baksiden av klossene.
eller mener du kun gummipakningene rundt stemplet når du snakker om selve gliderne ?
Legg innLagt inn:17 jun 2005 20:37
av Turbotrille
Gliderne er de som boltene går gjennom, de kaliperne glir på frem og tilbake.
De kan du bruke både kobberpasta og evt. bremsepasta på, det spiller egentlig ikke allverdens rolle, det skal bare hjelpe de å gli.
Gummiringen som ligger rundt stempelet inni kaliperen skal det ikke være noe på, i tillegg skal det være en gummiring som ligger rundt stempelet som skal fungere som støvmansjett.
Det blir uansett veldig vanskelig å beskrive alt dette, skulle sett det fysiks, da hadde det vært mye lettere.