Side 1 av 2

Skal flusje motoren i dag.. ka olje bør e ha på etter det

Legg innLagt inn:04 jun 2005 12:00
av sw20
som sagt skal motoren flusjes i dag.. skal bruke forte sin motor flusj.. lurte på ka olje e skal ha på etterpå....

Morten meinte at den valvoline max life kansje var litt tykk for disse motorane..

castrol rs greierne e det saker??????????

Legg innLagt inn:04 jun 2005 12:10
av kake
Lykke til med flushinga, har hørt mange positive erfaringer om den Forte flushen, i liket med Tunap sin.

Når det gjelder olje, så bruk helsyntetisk hvis motoren din kan bruke det.

Bruker selv Valvoline SynPower 5w40, den er tynn som vann, men motoren har aldri brukt en dråpe olje. Bytter olje/filter 2 ganger i sesongen. Ingen lekasjer, og ingen ulyder. Anbefales!

MaxLife'n er fin hvis motoren begynner å bli litt slitt, i tetninger, oljeringer og pakninger. Den inneholder additiver som sveller, slik at olja henger bedre sammen. Har en kompis som har bra erfaring med den på 318is'en sin, han hadde stort oljeforbruk til han gikk over til den, og det blei vesentlig mindre. Skal skifte til denne olja på vinterbilen min også.

Re: Skal flusje motoren i dag.. ka olje bør e ha på etter de

Legg innLagt inn:04 jun 2005 12:42
av Erlend
sw20 skrev:som sagt skal motoren flusjes i dag.. skal bruke forte sin motor flusj.. lurte på ka olje e skal ha på etterpå....

Morten meinte at den valvoline max life kansje var litt tykk for disse motorane..

castrol rs greierne e det saker??????????
Lyst til å forklare hvordan man går frem ved motorflush? Hadde satt pris på det, for jeg har aldri gjort det før selv :)

Re: Skal flusje motoren i dag.. ka olje bør e ha på etter de

Legg innLagt inn:04 jun 2005 14:54
av sw20
Erlend skrev:
sw20 skrev:som sagt skal motoren flusjes i dag.. skal bruke forte sin motor flusj.. lurte på ka olje e skal ha på etterpå....

Morten meinte at den valvoline max life kansje var litt tykk for disse motorane..

castrol rs greierne e det saker??????????
Lyst til å forklare hvordan man går frem ved motorflush? Hadde satt pris på det, for jeg har aldri gjort det før selv :)
sto veldig greit forklart på boksa...

men kort fortalt...
1. rist boksa...
2. skulle helle på mens motoren gjekk på tomgang.. men det gjekk ikkje for da blåste det oppigejn... skvetta litt.
3. la motoren gå på høg tomgang.. 1500rpm min.. i 10 min
4. stopp motoren og tapp av spilloljen
5 skift oljefilter
6. fyll på 4 liter ny olje...

e hadde på castrol sin motul olje... 5w40 eller noe...
power and protekt... kosta 6oo spenn men e fikk den til 354kr så da va det greit...

Legg innLagt inn:04 jun 2005 18:40
av Master
Jeg helte QMI motorrens inn i der peilepinna sitter mens motoren gikk på tomgang. (var det som stod forklart på eska).

Gikk for helsyntet mobil 1 10w/40 etterpå ;)

Legg innLagt inn:05 jun 2005 11:24
av Erlend
Ok! Så man bare blander flushvæska sammen med oljen mens bilen går på tomgang, så tapper man av, bytter filter og fyller opp igjen? Merker dere noen forskjell, eller er det mest for å forlenge levetiden til motoren?

Legg innLagt inn:05 jun 2005 16:47
av sw20
e merka stor forsjel!!!!

for det første hadde eg ein grusomt irriterendes tikke lyd i motoren min som irriterte me noe heilt sykt... den er borte og mototen går jevnere....

rykket ved 5000rpm har komt tilbake og det e betydelig meir drag i bilen.....

anbefaler dette til alle....
kjempe fornøyd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Legg innLagt inn:05 jun 2005 16:53
av Master
jepp det fjerner en del koksbelegg i motoren. Bør gjennomføres ved en overhaling der du bytter pakningene i motoren i samme slengen. Flushing på en motor med gamle pakninger kan jo føre til større oljeforbruk.

Legg innLagt inn:05 jun 2005 17:18
av Raze_r
flushing? hva er det egentlig?

Legg innLagt inn:05 jun 2005 17:22
av Raze_r
er det noe man blander sammen med motorolja? skal bytte motorolje nå, og da hadde jo dette vært greit å gjort i sanne slengen... :P
eller er det noe anna man blander denne flushen med? aner ikke hva flush er en gang :oops: :oops: :oops:

Legg innLagt inn:05 jun 2005 21:51
av olemm
Engine Flush er en rens som skal blandes i olja, etter den har gogjort seg litt sammen med olja i en stund på tomgang, så skal det tappes av, også fylle på med ny olje og bytte filter...

Legg innLagt inn:11 jun 2005 08:49
av Raze_r
er det noe spes navn på den flush flasken, skal kjøpe meg det i dag,men er ikke sikker på hva jeg skal se etter :oops:
var på mekonomen i går, og de viste ikke hva det var :!:
de burde vel vite det.... så igjennom alle flaskene dems om alt mulig rart,men ikke noe flush

Legg innLagt inn:11 jun 2005 09:29
av Raze_r
må man bytte filter etter at man har flushet?
for jeg skiftet filter forrige gang jeg byttet olje.... og det er ikke lenge siden!

Legg innLagt inn:11 jun 2005 12:20
av henningl
Ikke sikkert det står flush på flasken, men se etter rensegreier som skal i oljen, kjøres 15 minutter og så tappes av igjen, så har du sikkert funnet riktig.

Og ja du bør bytte oljefilter, hvis ikke tror jeg det blir værende veldig mye flush igjen i motoren når du har på nye oljen. Dessuten løsner flush'en opp mye drit, som setter seg i filteret.

Legg innLagt inn:12 jun 2005 00:14
av Apsis
Er oljefilter veldig dyrt til MR2?
På corolla'n bytta jeg oljefilter hver gang jeg bytta olje uansett (4A-GE).. Kosta bare 90 kr ekstra for originalt på toyota uansett.. det kan jeg spandere på bilen min, er liksom ikke noe å spare på synes jeg ;)

De flush greiene hørtes jo genialt ut.. Men blir det ikke for mye olje på motoren når du heller på flush? Eller heller man av litt olje for at det ikke skal bli for mye.. Har kanskje ikke så mye å si når man bare lar motoren gå på tomgang?