TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• spørsmÃ¥l vedrørende LaserJammer

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #111193  av FireWalk

http://www.blinder.dk/uk/m2o.htm

Sjekk linken.

Jeg har tenkt litt på hvor surt det er å miste lappen. Konsekvensene er så enorme at en bot på 20-30.000 kroner hadde vært å foretrekke når som helst.

Jeg har tenkt litt på laser/radar varslere. F-eks Wissler og Cobra.. Men etter å ha saumfart forumet her ser jeg at alle stort sett er enig i at purken stort sett kun bruker laser nå til dags, og at når du først blir skutt med laser, så er du skutt.. da hjelper det ikke å bremse etterpå...

Så det eneste logiske alternativet da er en laserjammer, som man monterer i grillen på bilen hvor den ikke er synlig.. og da ha noen dioder eller lignende for varsling i kupeen, noe purken ikke ser og legger merke til.

Det er bedre å få 5000 kr i bot for å ha brukt ulovlig utstyr, enn å miste lappen og få det dobbelte i bot og kanskje fengsel..

Dessuten kan jo utstyres såklart skrues av og på.

Det jeg lurer på er:

1. Er det noen som har noe erfaring med slikt utstyr?

2. Hvordan fungerer det? og fungerer det i det hele tatt? Vil denne alltid kunne ødelegge en laser måling fra politiets side?

3. jeg ser jeg kan kjøpe fra den siden der, 3100 kroner ca må jeg ut med for den der. Er det noen tilsvarende produkter jeg kan få kjøpt andre steder? eller vart det der en grei pris for et greit produkt hos en grei forhandler?

La merke til at denne har 4 uttak, så jeg kan ha 2 i front og 2 bak bilen om jeg ønsker det, på den måten er jeg også beskyttet om de skyter meg bakfra...

Systemet virker jo til å være ganske skjult. Om man monterer dette riktig, gjerne i kombinasjon med netting f.eks i front, så vil det jo være svært vanskelig å få øye på.. selve instrumentene er ikke synlig inne i bilen, det er en grønn diode for "power" og en rød diode for "laser detected" og man kan koble det hele til bilens CD-spiller med tanke på "lyd varsling".

er ganske langt ute på "bærtur" når det gjelder slike ting da jeg har 0 peil. Så alle svar og innspill mottas med takk :) ser dette har vært diskutert en del tideligere, men de spørsmålene jeg har rundt dette er ikke blitt besvart i noen av de andre trådene.

Kan være greit å ha i bilen når jeg får igjen lappen... :oops:

#111203  av FireWalk

Leste litt mer på siden deres nå. Det står i installasjons manualen diverse tips. F.eks står det at politiet ofte må skyte 2-3 ganger for å få en nøyaktig måling. Så at de får "feilmålinger" er slettes ikke uvanlig. For å unngå å bli oppdaget annbefaler de at man slakker ned til lovlig fartsgrense så snart man hører alarmen for laser detect, for så å skru av systemet slik at politiet kan få skutt en ny måling.. da har du allerede en lovlig hastighet, og du vil være berget.. de vil ikke misstenke noe da de ikke ser noe utstyr montert i bilen.. de kan ransake bilen din uten å finne noe.. De skal være bra proffe for å vite hva det er du egentlig har inni der...

#111208  av perchr

har tenkt litt på noe sånt utstyr jeg også, hadde vært kjekt å hørt om noen hadde hatt no erfaringer med dette?

#111227  av Zepticon

FireWalk skrev:De skal være bra proffe for å vite hva det er du egentlig har inni der...
Altså ingen fare i det norske land... :roll: :twisted:

#111229  av FireWalk

Zepticon skrev:
FireWalk skrev:De skal være bra proffe for å vite hva det er du egentlig har inni der...
Altså ingen fare i det norske land... :roll: :twisted:
Med tanke på at laser jammere er ekstremt skjeldent her i Landet... de færreste har vel hørt noe om dette.. eller at det er blitt brukt i det hele tatt... Dette med at folk har laser og radar varslere, det vet jo politiet om.. så de kikker nok etter svarte duppeditter på dashbordet... men at noen har en jammer i grillen? det tror jeg ikke de tenker så mye over.. Jeg har også hørt tideligere at det er normalt at de må skyte 2-3 ganger for å få en bra måling.. kommer jo helt ann på "HVOR" de treffer..

Og om man da kan jamme signalet før man skrur av jammeren så kjøper en seg jo tid nok til å slakke ned og spare lappen om ikke annet...

betaler heller noen tusen i bot for å bli tatt med det utstyret enn å miste lappen samt betale en enda høyere bot for å ha kjørt for fort :)

dessuten tviler jeg på purken i det hele tatt TENKER over det når de blir jammet.. jeg tror de tenker som så at: faen! den der ble dårlig, får skyte en gang til. Der ja! der gikk det...

tviler på de tenker: å? han der har sikkert en slik Jammer som alle snakker om!

hehe..
jeg tar iallefall sjansen!

så om noen har peil, vær så snill å svar på spørsmålene jeg stilte over :)

Nå må dere ikke tolke dette som at jeg kjører som en gris hele tiden, for det gjør jeg ikke.. snarere tvert imot, men slikt utstyr kan være kjekt å ha om man har dårlig tid, eller skal på langtur f.eks og vil spare litt tid ved å ligge 15-20 over grensen... f.eks 100 i 80 sonen er jo helt vanlig.. har man da en jammer og den piper, så rekker man å trykke på bremsen og skru av jammeren slik at politiet får målt deg til akkurat 80 km/t ;) og god tur videre... 8)

#111230  av lasserj

en kompis av meg mistet nettopp lappen pag han hadde laserjammer, han kjørte ikke for fort men politiet stoppet han fordi de ikke fikk måling, de fant etter litt leting laserjammeren gjemt i grillen.. :evil:

politiet trenger to målinger av deg når de bruker laser, så må skilte siktes inn å da! du har god sjangs til og bremse ned en del skal man tru :)

#111233  av FireWalk

lasserj skrev:en kompis av meg mistet nettopp lappen pag han hadde laserjammer, han kjørte ikke for fort men politiet stoppet han fordi de ikke fikk måling, de fant etter litt leting laserjammeren gjemt i grillen.. :evil:

politiet trenger to målinger av deg når de bruker laser, så må skilte siktes inn å da! du har god sjangs til og bremse ned en del skal man tru :)
Trikset er vel å skru den av ganske tidelig, slik at man rekker å bremse ned.. om de skyter gang på gang og ikke får måling så er det jo litt suspekt...

Men mistet LAPPEN pga han hadde laserjammer når han ikke kjørte betydelig fort? det var da litt merkelig syntes jeg.. hvor lenge mistet han den da!?

#111247  av GT_rider

Kan tenke meg til at han mista lappen pga noe slikt som sabotasje av politiets arbeide.
Er jo i bunn og grunn det det er, sabotasje.
Laserjammer er så sjeldent her til lands, at jeg tror de hadde mistanke om atr han hadde jammer montert i bilen, og slik visste hva de skulle gå etter.
Utrolig hva politiet får med seg av det som skjer rundt omkring.

#111253  av jumbo

Vel, bruk av varslings/jammeustyr begrenses jo av en helt konkret lovparagraf (finnes lett ved søk på lovdata.no, men husker ikke paragrafen i hodet)

Ettersom det er en konkret paragraf for akkurat dette, finnes det også en like konkret strafferamme. At denne inkluderer beslaglegging av førerkort virkelig i drøyeste laget tror jeg.

#111258  av FireWalk

jumbo skrev:Vel, bruk av varslings/jammeustyr begrenses jo av en helt konkret lovparagraf (finnes lett ved søk på lovdata.no, men husker ikke paragrafen i hodet)

Ettersom det er en konkret paragraf for akkurat dette, finnes det også en like konkret strafferamme. At denne inkluderer beslaglegging av førerkort virkelig i drøyeste laget tror jeg.
Det vil jeg virkelig håpe å tro jeg også.. det virker jo som om man kan miste førerkortet for den minste ting.. snart mister en vel kortet for å kaste godteri papir på gata.... vi vet jo alle at man kan få utsettelse pga urinering.. hva blir det neste?

Jeg mener at beslaglegging av førerkort er en veldig alvorlig straff på linje med fengsel (pga de allvorlige sidevirkningene og implikasjonene det får for den som berøres av det) dermed bør dette kun brukes i svært allvorlige tilfeller, der det er fare for liv og helse.. f.eks folk som gjentatte ganger fyllekjører, kjører i narkorus, kjører villmann osv..

å ta fra noen lappen pga urinering eller pga at de bruker en radar varsler... det virker litt bak mål syntes nå jeg da...

en klekkelig bot kan jeg forstå.. men å miste lappen pga noe sånt.. er man en fare for trafikken og almennheten fordi man bruker en radarvarsler f.eks?

#111263  av FireWalk

de 5000 kronene sparer man jo fort inn igjen om man ligger litt vel mye over..

Jeg leste forresten ang den jammeren at de fleste laser-pistoler som politiet bruker har en egen kode for "jamming".. men at den spesifike jammeren der gjør at den koden ikke kommer opp.. istedet kommer det opp koden for "exessive light" vist nok..

Uansett.. det må være opp til hver enkelt å ta den risikoen.. heller 5000 i bot enn å miste lappen :) Dessuten er jo dette utstyret godt skjult, og det har jo en av og på knapp, så man må bruke sin beste dømmekraft rundt hvorvidt det skal brukes eller ei... f.eks på langtur når en ligger 20 km/t over grensen hele tiden så kan det jo være greit å ha...

#111268  av GT_rider

FireWalk skrev: Det vil jeg virkelig håpe å tro jeg også.. det virker jo som om man kan miste førerkortet for den minste ting.. snart mister en vel kortet for å kaste godteri papir på gata.... vi vet jo alle at man kan få utsettelse pga urinering.. hva blir det neste?

Jeg mener at beslaglegging av førerkort er en veldig alvorlig straff på linje med fengsel (pga de allvorlige sidevirkningene og implikasjonene det får for den som berøres av det) dermed bør dette kun brukes i svært allvorlige tilfeller, der det er fare for liv og helse.. f.eks folk som gjentatte ganger fyllekjører, kjører i narkorus, kjører villmann osv..

å ta fra noen lappen pga urinering eller pga at de bruker en radar varsler... det virker litt bak mål syntes nå jeg da...

en klekkelig bot kan jeg forstå.. men å miste lappen pga noe sånt.. er man en fare for trafikken og almennheten fordi man bruker en radarvarsler f.eks?
Nja..nå har jo du en litt spesiell oppfatning av hva man bør miste lappen for, siden du akkurat har mista din, så du er litt innhabil på dette området(uten at jeg skal gå videre inn på det) :mrgreen: :mrgreen:
Ihvertfall..er enig med deg på det punktet om at det er tull å frata noen lappen pga bruk av laserjammer, noe jeg heller ikke tror er tilfelle .Tipper det var andre moment t som gjorde at kompisen til lasserj mista lappen.
Bot, og inndraging av utstyret om en blir tatt med laserjammer i bil. OK, det godtar jeg, men å miste lappen. Tviler.

#111285  av FireWalk

Inhabil? jeg? aldri!! :twisted:

Men var det jeg tenkte.. Han må ha kjørt noe så avsindig i så fall dersom de tok fra han lappen.. om det f.eks er 3 politimenn som er vitne på at det gikk styggfort.. så vil han kanskje få et problem.. men ja.. uansett, blir jo veldig mye tvil inne i bildet, så jeg syntes hele den saken der høres litt suspekt ut for å si det mildt.. :roll:

#111296  av jumbo

Hadde vært moro å funnet ut hva som er faktisk strafferamme for den paragrafen... Uansett sliter jeg med å tro man kan miste lappen for jamming i seg selv. Han som vissnok misten lappen gjorde nok det fordi de klarte å få en eller annen domstol til å kjøpte at farten måtte ha vært pokkern så høy, eller noe slikt...

Et mer spennende punkt er jo om slikt utstyr faktisk fungerer spesielt bra i praksis... Har noen kjente som jobber i politiet, så dersom noen på østlandet har lyst til å teste, er det ikke umulig at jeg kan få tjuvlånt en laser :D