Side 1 av 2

Gti til Turbo. Hva MÅ byttes?

Legg innLagt inn:23 mai 2005 09:23
av Johnny_Bravo
Jeg har en Turbomotor men alle ledninger og ECU men det er ikke et rear-cut. har lenge trodd at det kan være ganske dyrt å bytte motor ettersom jeg bør bytte drivknuter grenrør girkasse osv.

Men det er jo ikke stor effektøkningen så hva er det egentlig jeg MÅ bytte?

Siden blokka er lik så kan jeg beholde girkasse og drivknuter, men det jeg er litt usikker på er Eksos, må jeg bytte hele eksosen så koster jo dette en del.

kan ikke dere som har gjort dette før skrive inn hva som er mest nødvendig å bytte?

Legg innLagt inn:23 mai 2005 11:06
av Morten
Bør nok bytte girkasse, svinghjul, clutch, drivaksler, osv.. selv om det passer på med GTi kassa. Må huske at det ikke er hestene men momentet som virker på disse delene, og det er snakk om et sprang fra 186NM til 304NM (før en eventuell BPU... :roll: )

Ellers, eksos MÅ byttes (eventuelt tilpasses, men GTi eksos vil være alt for restriktiv)

Det er det en trøtt mann kommer på i farta ;-)

Legg innLagt inn:23 mai 2005 15:22
av ketil_n
Hva er BPU?

Legg innLagt inn:23 mai 2005 16:14
av Johnny_Bravo
BPU = Basic Performance Upgrade


Til Morten: Takker for svar, tror jeg selger motoren og bilen å kjøper meg en orginal MR2 turbo istede ass :lol:

Legg innLagt inn:23 mai 2005 20:36
av ML
Hei Johnny_Bravo.
Ta en prat med Roger på jobben min, du vet jo hvem jeg er....
Jobbet vegg i vegg med deg på Mosseporten.
Han har peiling, han har en del erfaring fra andre biler. :)

Hilsen
May Liss

Legg innLagt inn:23 mai 2005 20:46
av celicagutten
Morten skrev: det er snakk om et sprang fra 186NM til 304NM (før en eventuell BPU... :roll: )
I følge http://www.trailerqueens.com/ToyotaLexu ... torer.html
så er det 210 nm en 2JZ-GTE. Er det mer nm i en mr2 turbo en supraen?

Legg innLagt inn:23 mai 2005 20:48
av chris
celicagutten skrev:
Morten skrev: det er snakk om et sprang fra 186NM til 304NM (før en eventuell BPU... :roll: )
quote]

I følge http://www.trailerqueens.com/ToyotaLexu ... torer.html
så er det 210 nm en 2JZ-GTE. Er det mer nm i en mr2 turbo en supraen?
Det kan ikke stemme.. for en 2JZ-GTE har mye mer enn det der. Ville vært ganske teit med 330 hk og to turboer, og nesten ikke ha mer moment enn en 156 hesters Gti motor uten turbo :P

Legg innLagt inn:23 mai 2005 20:49
av CelicaTurbo
tror kanskje det er litt spøkefullt med orginal GTi girkasse på en slik turbomotor, har egentlig bare hørt en kommentar tidligere at det var et problem og det var en ettermontert turbo på en GE-motor som gav 220hk og den fyren byttet girkasser på årlig basis pga at de ikke tålte påkjenningen, og som Morten sier er det dreiemomentet som har betydning for girkassen, ikke antallet hester. Dessuten når du først får en turbomotor vil du garantert justere opp turbotrykket og da blir dreiemomentet fort meget høyt i forhold til hva den girkassen er ment for ;) Alt i alt er det alltid en bedre idé å kjøpe en orginal MR2 Turbo istedenfor å bytte motor, men dette er ingen god tid å selge disse bilene på pga litt skralt marked, og siden du allerede har motoren så er det kanskje vært å høre med Egon i Danmark om han kan skaffe girkasse og akslinger?

Legg innLagt inn:23 mai 2005 20:51
av celicagutten
ja, syns og det var litt lite. 7m gte motoren står det at har 250nm. er det også feil da?

Legg innLagt inn:23 mai 2005 21:02
av CelicaTurbo
her er jo en turbo girkasse annonsert i dag tilogmed:

http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.p ... highlight=


Ellers angående Nm på disse motorene så er det 275Nm for europeisk 2. generasjons 3S-GTE motor, mens Japansk 3. generasjons motor bikker akkurat over 300Nm (som Morten refererer til). Jeg aner ikke hva Supra har i dreiemoment men den siden der må da være åpentbart feil når både Supraens 3.0 liter sugemotor og twinturbo-motoren er oppført med samme dreiemoment, som forøvrig er oppført i ft/lbs ser det ut til. Dreiemomentet er naturlig for 3.0 literen uten turbo men er alt for lite for twinturbo modellen. Etter hva jeg kan se fra http://www.carfolio.com så har den Japanske modellen av Supra twinturbo 441Nm dreiemoment, mens sugemotoren har 284Nm (som stemmer overens med bildilla's side).

Legg innLagt inn:23 mai 2005 21:03
av Morten
celicagutten skrev:
Morten skrev: det er snakk om et sprang fra 186NM til 304NM (før en eventuell BPU... :roll: )
I følge http://www.trailerqueens.com/ToyotaLexu ... torer.html
så er det 210 nm en 2JZ-GTE. Er det mer nm i en mr2 turbo en supraen?
I følge http://www.autoweek.nl/carbasedata.php? ... f575bffe92 er det 441NM@4800 i Supra MKIV 2JZGTE, noe som virker vesentlig mer realistisk enn 210... :wink:

(Supra MKIII har 344nm@3200 ifølge samme referanse)

Legg innLagt inn:23 mai 2005 21:11
av celicagutten
Det hørtes litt bedre ut ja. Kunne ikkje helt forstå at det skulle ver så lite.

Legg innLagt inn:23 mai 2005 21:45
av kake
Tror girkassen holder rimelig bra om man vet hvordan man bruker den. Mener å huske at Stian på forumet her hadde GTi kasse i sin 330h.k. MK2, det var ikke noe problem.

Legg innLagt inn:23 mai 2005 21:58
av Master
men hva er vits med 300+ nm hvis man ikke bruker dem? :roll:

Legg innLagt inn:23 mai 2005 22:01
av kake
Ikke det jeg mente duh :D Være forsiktig med riv-starter osv og nøye med å mellomgasse ved nedgiringer slik at ikke synkringene går rett vest.