Side 1 av 1

Mr2 Mk1 Fjerning av kat

Legg innLagt inn:22 mai 2005 04:14
av ArildM
Da har jeg startet å fjerne katalysatoren på min mr2 :)

Har bare fått heist opp bilen i ettermiddag, demontert, og undersøkt.

Har bilder på mobilen, men har ikke fått de over.

Her er tallene som Bosal oppga i sine oversikter over eksosanlegg:
Anlegg med katalysator: 85kw 116hp (trolig flerparten av mk1erne i norge?)
Anlegg uten katalysator: 90kw 122hp
8hp økning er vel ikke så værst, særlig med tanke på at "alt du trenger" er et rørstykke :)

Lovligheten? Tja, katalysator er ikke påbudt før 1989. Avgassene er vel en annen sak, men det burde gå greit da mr2n ble levert både med og uten, håper jeg?

Lurer på om jeg kan få litt feedback på en liten ting, i følge bildene så skal catalysatoren være montert med "flenser" på begge sidene, men på min så var det kun på den ene siden. Noen som har sjekket hvordan dette erpå sin mk1?

I løpet av morgendagen håper jeg vi har fått på det nye røret, bare synd vi må sveise litt for da blir det litt mer komplisert...

Ny post da :)

Legg innLagt inn:22 mai 2005 17:06
av mk1 black limited
Det finnes vel ikke en eneste norsksolgt mk1 med katalysator såvidt jeg vet.

Legg innLagt inn:22 mai 2005 21:53
av ArildM
Hehe, nei fant vel ut at det bare var en demper der :)

Ble litt forvirret fordi i forhold til bildene Bosal hadde på eksosanlegg. Bildet viste et anlegg som var rett bak til den store demperen og et som hadde en katalysator foran.
Så på bilen min og der lå det en box før den store demperen, regna med at denne var katalysatoren, men det var bare en lyddemper.

Fikk uansett demontert anlegget og fjernet den ene demperen(den lille), viste seg at det var blitt en STOR brist rett bak den første demperen, så der var kilden til no småputring og ekstralyder på tomgang :) Sveiset på et rakt rør, og fikk tetta eksosen der det var brista.

Sånn kontra hvordan det var får så ble det litt mer lyd (en liten snerr på lave omganger), og det virka som om det ble litt mer effekt :)

Så thats it for i dag :)

Legg innLagt inn:22 mai 2005 23:37
av ArildM
Var tilbake på stedet der jeg tester fart, og bekka 180. Før var det helt stopp der, så noe må nå ha skjedd :) Ved 190 sakka jeg ned, mr2n er vel ikke no vidunder i sånne hastigheter, så jeg orka ikke å presse noe mer :)

Legg innLagt inn:23 mai 2005 22:22
av pkgrette
dakar liten hehe har prøvd merejeg men mr2 er og blir den bilen jeg har kjørt som er merst kjøreglede i sving ikke på sletta svinger er så rått i vertfall når den er senka men litt breie hjul og lav profil:D :twisted:

Legg innLagt inn:23 mai 2005 23:21
av ArildM
Mk1 føles rett i svingene ja, og det er jo mange faktorer som er lagt til rette for at den skal gjøre det også :)
Har en liten "seilskute" føling på min, men jeg håper det retter på seg når jeg får koni og cobra i slutten av uka :)
Demperne som er på nå ser "stygggamle" ut så jeg håper at det blir bra :)