Side 1 av 1

kveling av dumpventil

Legg innLagt inn:20 mai 2005 01:26
av Elzin
er det skadelig for motor eller turbo hvis jeg girer så fort at jeg beholder trykket og dumpen ikke får sluppet ut trykket?

Legg innLagt inn:20 mai 2005 01:51
av Kaizern
Blir jo samme effekt som når du ikke har dump i det hele tatt...... eller hva?

Re: kveling av dumpventil

Legg innLagt inn:20 mai 2005 10:50
av Tor
Elzin skrev:er det skadelig for motor eller turbo hvis jeg girer så fort at jeg beholder trykket og dumpen ikke får sluppet ut trykket?
Da er du meget kjapp eller så har du en meget stram ventil. Og nei, dette er ikke skadelig. Den oprettholder jo bare ladetrykket som den allerede hadde fra før av. Lader ikke mere enn x antall bar turboen din uansett om den ikke slipper ut eller ikke.

Legg innLagt inn:20 mai 2005 10:54
av ST205RR
hvilket trykk kjører du med ? og er dumpventil rett justert ??
skal vel godt gjøres å gire så fort :shock: eller ?

Legg innLagt inn:20 mai 2005 10:59
av henningl
Det vil jeg si er jævlig godt gjort ja..

Uansett er dette med "skadevirkningene" av å kjøre uten dump ganske overdrevne.. Du skal lade godt over 1 bar før det betyr noe særlig.

Legg innLagt inn:20 mai 2005 13:27
av Kaizern
Kanskje han girer superman-style?:D

Legg innLagt inn:20 mai 2005 13:36
av FireWalk
Min er jo så stram som den kan bli... og jeg klarer aldri å gire så kjapt at den ikke rekker å "reagere".... syntes dette høres meget merkelig ut.. ? Det kommer jo alltids et lite "ptssh" i det jeg trykker inn chlutchen, slipper gassen og girer.... med mindre du gir mye mellomgass da vel å merke? da vil den jo ikke "reagere" som du sier... :?:

Legg innLagt inn:20 mai 2005 14:04
av Speeder
FireWalk skrev:Min er jo så stram som den kan bli... og jeg klarer aldri å gire så kjapt at den ikke rekker å "reagere".... syntes dette høres meget merkelig ut.. ? Det kommer jo alltids et lite "ptssh" i det jeg trykker inn chlutchen, slipper gassen og girer.... med mindre du gir mye mellomgass da vel å merke? da vil den jo ikke "reagere" som du sier... :?:
Han har da ikke nevnt att han bruker chlutchen, :P

Legg innLagt inn:20 mai 2005 15:56
av Elzin
joda clutch blir brukt :P men den slipper veldig mye mindre luft ut om jeg girer fort. om den er riktig justert aner jeg ingenting om.
jeg har kappet girstangen litt og vurderer å kappe den enda mere. litt luft kommer det altid igjennom, men ikke på langt nær så mye som om jeg girer vanlig.

Legg innLagt inn:20 mai 2005 20:37
av CelicaTurbo
celica st185 og st165 kommer nå fra fabrikk uten resirkulerende dumpventil og dette er nå konstruert for å vare i ganske mange år før det skal være nødvendig å bytte turbo, det er da på 0.7 bars ladetrykk maks og da kan man trygt anta at turboen fint skal klare flere år med 1.0-1.1 bar trykk uten dumpventil uten å ta nevneverdig skade av den grunn. Nå har derimot MR2 Turbo og Celica st205 dumpventil som standard så kanskje det har noe hensikt, men det kan like gjerne være for å forbedre gassrespons ved girskift som å spare turboen for overtrykket..