Side 1 av 2
Legg innLagt inn:27 mar 2002 08:57
av henningl
Da har brodern ("MR2") kjøpt seg ny bil.. må vel nesten ta meg en tur til Bergen og studere "faenskapet" og se om den duger bedre enn 200sx'en :p
Er en sølvgrå celica turbo.. import fra sveits, hørtes bra ut.. Han er vel tilbake igjen på søndag så vi hører fra ham da tenker jeg

Legg innLagt inn:28 mar 2002 12:13
av MR2turbo
Du får gratulere han!! :) Gleder meg til å se den når vi skal til Våler! Tenker at den drar fra en standard 200sx, men det er vel få av de som er helt standard...
Legg innLagt inn:28 mar 2002 21:37
av henningl
Nuja... såvidt jeg kan huske er 0-100 tiden til turbo-celicaen faktisk ørlite dårligere enn 200sx'en sin.. Og over 100 er det nesten garantert at 200sx'en er kjappere pga lavere vekt og mindre motstand i drivverket.. (logikken her er at dersom celicaen er treigere 0-100 pga vekt og drivverk er den ihvertfall treigere når hastighetene og motstandene øker).
Vi får se hva brodern sier når han er tilbake igjen her, men tror faktisk han selv ikke er sikker på om 30 hester mer er nok til å slå en 200sx
Det blir spennende å se hvor trimmevenlig celicaen er.. kan nok forestille meg at det blir en aldri så liten 200sx <-> celica konkuranse mellom meg og ham :p Var rimelig misunnelig når den karen kjøpte seg mr2 gitt

(han var tidligere ferdig med skole og ut i arbeid enn meg). Det ble jo bare til at jeg måtte satse like høyt selv

velvel.. jeg endte opp med en slightly styggere, men mye kjappere bil
Hva er egentlig trimmepotensialet i turbocelicaen? noen som vet?
Legg innLagt inn:29 mar 2002 00:44
av henningl
Prata med Kristian igjen nå og han kunne fortelle at celicaen hadde ladetrykket begrenset til 7psi (0.5 bar) i første og andregiret, det forklarer ihvertfall den dårlige 0-100 tiden, men hva slags tull er det egentlig? bilen drar jo på 4 hjul og har vel ikke akkurat problemer med grepet, så gode krefter på 1-2 gir ville jo vært en stor fordel? Bilen er vel ikke så svak at den ikke tåler det?
Legg innLagt inn:29 mar 2002 18:19
av MR2turbo
Han kan bare koble vekk t-vsv så er han kvitt problemet med trykkbegrensingen, men må vel gjerne sjekke at det ikke skader noe først...
Legg innLagt inn:01 apr 2002 11:49
av CelicaTurbo
tja, bilen er flott den men jeg skjønner ikke helt poenget med at den er begrenset i første og andre gir. Det var på et GT4 forum at de påstod det og det føles ganske tydelig også. Kjørte forbi en bil med campingvogn opp en liten fjellovergang mellom Kongsberg og Geilo i går og det var overraskende lite drag på andre gir mens når jeg la inn tredje gir kom trykket med en gang og den dro noe vanvittig lett oppover bakkene, det var omtrent som om det var et problem å holde bilen tilbake.. men men, draget i tredjegir er rimelig mer enn det jeg er vant til ihvertfall

Legg innLagt inn:01 apr 2002 12:34
av CelicaTurbo
jeg glemte å si at om jeg kobler fra t-vsv så får jeg kun 7psi trykk uansett gir pga at det eneste t-vsv egentlig er er en 3-4psi bleedventil som er kontrollert av ECU. Når ventilen er stengt blir trykket 7psi ca mens når ventilen er åpen lekker ventilen et par psi slik at trykket blir 10-11psi. Om jeg kobler fra bleedventilen får jeg ikke mer enn 7psi uansett.
Det jeg trenger er å koble fra t-vsv pluss å montere en annen form for boost controller som kan brukes som erstatning for t-vsv'en :)
Legg innLagt inn:01 apr 2002 14:26
av Pål
Gratulerer med ny bil da Kristian! Du får nok mye glede av den fremover!
Legg innLagt inn:01 apr 2002 16:29
av CelicaTurbo
takk, takk

og jeg tror nok jeg får glede av denne også..
gjenstår å se hvor problemfri/problemfull den blir da..

Legg innLagt inn:01 apr 2002 22:58
av MR2turbo
Lykke til med den nye bilen, Kristian!

Legg innLagt inn:02 apr 2002 10:57
av CelicaTurbo
dere kan se bilder av bilen under "Eiere" menyen nå.. så får dere se hva dere synes selv.. biltilsynet gav fra seg feil skilt bak (eller forhandler glemte å spesifisere kanskje?) så det må jeg bytte her i byen.. var for sent å gjøre noe med det i fredrikstad for biltilsynet hadde jo stengt før påske da..
Legg innLagt inn:02 apr 2002 17:15
av Steinmetz
Gratulerer med ny bil!!
Da er vi 2stk i klubben med GT4...Håper det blir flere etterhvert.
Kjempebil er det iallefall, jeg gleder med faktisk til vintern, for å teste bilen skikkelig:)
Kommer med bilder og info seinere, det er import fra sveits...og
RØD.
TJ
Legg innLagt inn:02 apr 2002 17:22
av Steinmetz
Hei igjen!
er det forresten noen som vet hvor man får tak i hvite
instrumentskiver til GT4!
Det er gromt.....Prøvde hos clearcorners, men de hadde ikke
Noen med linker til slike firma?
Ellers er
http://www.fensport.co.uk å anbefale....mye bra og prisgunstig:)
Legg innLagt inn:03 apr 2002 07:35
av henningl
tja.. Birba har kanskje dette? husker ikke link, men prøv birba.com eller tilsvarende...
Legg innLagt inn:03 apr 2002 16:52
av CelicaTurbo
har sjekket litt rundt på nettet og det virker som om det er veldig få spesifikke produkter for GT4 der ute, en del turbokit for motor f.eks. er produsert for MR2 Turbo mens GT4 eierne bruker det smertefritt. Nå er det jo samme motor så det er jo ikke noe problem egentlig, men hvorfor sier produsentene at det er tilpasset MR2 Turbo mens de ikke informerer at det passer Celica GT4? Er jo pga marked, ikke sant. Men men, med tanke på hvite instrumenter så kan det vel bli vanskelig for hverken det som er produsert for vanlig Celica eller det som er produsert for MR2 passer, og jeg har ikke sett noe slikt for GT4 enda..
men det er fint å være to i klubben med GT4
