Side 1 av 2
Forjelen på 5ooo rpm?
Legg innLagt inn:14 mai 2005 15:51
av sw20
Da Neemi var her oppe fikk jeg prøve bilen hennes og oppdaga da at det var eit sjikkelig rykk i motoren da den kom over 5ooo rpm... min bil dro litt ifra meinte nemi når vi kjørte... så etror ikkje den går noe dårlig.. men hvorfor har ikkje jeg denne overgangen så markert-.....????
kan vere det var noe meir før... emn det var ivertfall ingenting no i forhold til det som var på nEEmi sin bil.....
er det noe som opner opp ekstra luft eller e det eletrisk....
Noen som veit om det går an å stille noe på de`?
hadde vert fint å fått fiksa dette og før våler...
Legg innLagt inn:14 mai 2005 16:42
av cancan
Det du merker er acis som åpner ved ca 5000 rpm dette er spjeld som sitter i insugsmanifolden og gjør at lufta får en kortere/lengre vei å gå avhengig av turtall
Legg innLagt inn:14 mai 2005 17:07
av CelicaTurbo
de portene skal vel åpne noe før 5000, men det er jo alltids mulig at det er et problem ved disse på sw20 sin bil slik at de alltid står åpne? (med tanke på at Neemi mente hans bil dro i fra så kan da de portene umulig være stengt). I så tilfelle vil det mangle en del moment på lavere turtall, og man vil ikke få det plutselige økningen rundt det turtallet som andre opplever.. Om du har muligheten, prøv en spenstighetstest, f.eks. 70-100km/t på 4. gir og sammenlign med Neemi sin bil.. er hennes bil da kjappere så er saken ganske klar ihvertfall..
Legg innLagt inn:14 mai 2005 17:39
av sw20
syns min bil var kjappere på turtall men må si det e lite moment i min... veit ikkje kan det vere noe med at e har fjerna catalysatoren....
noen ganger e den veldig sløv på lavt turtall når e akkurat har starta den...
hva er det som bestemmer dette er det noe som kan smørest oppigjen eller reparest
vil si bilen min går godt.. men må opp på turtall før det sparker fra.... 35oo og oppover....
håper vi kan finne ut av dette... bilen bruker også meir bensin en før...
tror det må ha sjedd gradvis.... meiner på at det det var større forsjell før.....
Legg innLagt inn:14 mai 2005 17:44
av sexten
jeg tror det der har veldig mye med eksos å gjøre.
før jeg skiftet fra original eksos til Mongoos og åpent luftfilter så var ikke overgangen fra og med 5k rpm så stor, men du merket den.
etter jeg byttet til åpent luftfilter så HØRTE jeg mye bedre at jeg passerte 5k rpm
og etter jeg skiftet til Mongoose eksosanlegg så KJENNER jeg at jeg passerer 5k rpm, og det er garantert ikke noe jeg innbiller meg
så tror luftfilter og eksos har en del å si på akkurat dette området.
(om effekt/moment-forskjellene er så store er jo en annen sak, nytt filter og eksos flytter kanskje bare effektkurvene, hva vet jeg)
Legg innLagt inn:14 mai 2005 17:47
av sexten
sw20 skrev:
håper vi kan finne ut av dette... bilen bruker også meir bensin en før...
tror det må ha sjedd gradvis.... meiner på at det det var større forsjell før.....
akkurat DET har jeg også merket i det siste.
når jeg gir full gass i oppoverbakker og slikt så er det nesten så jeg kan SE bensinmålernåla sige nedover (nei, jeg kødder ikke

).
meget mulig dette har med katalysatoren å gjøre, i og med at jeg har lagt merke til dette etter at jeg fjernet katalysator og byttet eksosanlegg.
Legg innLagt inn:14 mai 2005 18:29
av sw20
frister å ha på katalysatoren no ass...
Legg innLagt inn:14 mai 2005 19:18
av CelicaTurbo
jeg kan ikke gi noen tips om hvordan sjekke at tvis/acis portene fungerer ihvertfall, har aldri sjekket noe rundt det tidligere og jeg tror det er forskjeller på turbomotoren og GE-motoren på hvordan systemet aktiveres (med tanke på måten systemet er tilkoblet med elektrisk og vakum).
Legg innLagt inn:14 mai 2005 20:52
av Tums
Jeg har også dette "problemet" om jeg kan kalle det det... Bilen går som et uvær, men den markante overgangen på 4800 er ikke der. Jeg har også effekt anlegg på min bil, men org. luftfilter.
Om noen har noe tips rundt dette hadde vært fint...

Legg innLagt inn:14 mai 2005 21:00
av Bull
På min bil kjenner jeg overgangen meget godt når jeg passerer 5000, men denne stopper opp ved 6000 igjen. Jeg har effektanlegg og orginalt luftfilter.
Legg innLagt inn:14 mai 2005 21:12
av sw20
jeg har orginalt eksos men kn filter... men hadde dette rykket med en gang e kjøpte bilen....når e tenkte meg om....
men det må ha dysset av eller noe... før var det tilogmed forsjel på lyden....????
hadde 200 på bilen no for 20 min siden.... (lang strekke)
var som å kjøre 120 der før e skifta dempera....
men uanz så rauk det godt av bakpotta da e stoppa uttafor her...
turte ikkje å gå inn før det ga seg.....
men det e vel kansje normalt....
iogmed at e ikkje har kjørt så friskt på lenge... no e det ikkje bilen som setter grenser lenger ivertfall for å si det sann... hehe men
e det ingen som veit noe om dette asså.. noen som er noe inne på forum i utlandet da... noen der som har skreve noe om det....
lite vits å gå på toyota å be dei reparere tvis en min tror e....
dei veit vel ikke en gang ka det e.....
har en følelse av at dei ikkje e like gira på disse bilane som vi her inne e... hehehe
merkelig at ingen har tatt opp dette før foresten.....

Legg innLagt inn:14 mai 2005 21:22
av Neemi
Eneste som er gjort på min bil er å bytte til greenfilter.
Eksos og alt annet er originalt.
Legg innLagt inn:14 mai 2005 21:34
av CelicaTurbo
så langt jeg husker fra min MR2 med Blitz filter var det en ganske betydelig lydforskjell når disse portene åpnet ja, men tror ikke det er like hørtbart med standard luftfilterboks og ressonansbokser..
Legg innLagt inn:14 mai 2005 22:05
av Mr2Nyter'n;p
Hmm... På gamlemotoren min hørte jeg overgangen ved 4500, merket ikke... Med nyemotoren merket og hørte jeg overgangen fra 4500 VELDIG mye bedre... Kanskje det har noe med tilstand på motor å gjøre om man merker det lille ekstra når tvis'en kobler inn?
Re: Forjelen på 5ooo rpm?
Legg innLagt inn:15 mai 2005 21:21
av sindrejl
sw20 skrev:Da Neemi var her oppe fikk jeg prøve bilen hennes og oppdaga da at det var eit sjikkelig rykk i motoren da den kom over 5ooo rpm... min bil dro litt ifra meinte nemi når vi kjørte... så etror ikkje den går noe dårlig.. men hvorfor har ikkje jeg denne overgangen så markert-.....????
kan vere det var noe meir før... emn det var ivertfall ingenting no i forhold til det som var på nEEmi sin bil.....
er det noe som opner opp ekstra luft eller e det eletrisk....
Noen som veit om det går an å stille noe på de`?
hadde vert fint å fått fiksa dette og før våler...
er sikkert luftfilteret hennes som gjør det.. gir en mye mer markant overgang

men at din kanskje går bedre har nok andre grunner.