Side 1 av 1

Gåen vannpumpe ?

Legg innLagt inn:09 mai 2005 09:20
av hovik
Tok ut Mr2'n av garagen på fredag etter halvt års vinterdvale. Motoren gikk greit, men tempen bare steg of steg, inntill jeg forstod at noe var galt, og fikk stoppen bilen.

Røret inn til radiator var h... varmt, mens det ut var kalt. La også merke til at radiatorvifta ikke gikk ( men motoren gikk varm i fart, og var ikke spess. varmt ute ).

Hva burde jeg gjøre nå ? Noe som enkelt kan sjekkes/gjøres før jeg sender bilen til nærmeste verksted ?

morn morn

Legg innLagt inn:09 mai 2005 12:13
av Ace
Harro harro

Jasså tilbake i Skien nå ?

Øj! når du har hatt bilen din på verksted ? hvis du har hatt det , hvor er det du pleier å ta kontakt med da ?

Har ringt litt rundt og stort sett alle sier at jeg bør sette time hos Toyota Funnemark , men første ledige time var 30.Mai!!!!
drøyt lenge til lissom ....

Legg innLagt inn:09 mai 2005 13:11
av CelicaTurbo
om røret inn til radiator var varm tyder jo det på at den er litt bevegelse i vannet ihvertfall, men om det ikke er pumpen som sliter så er det kanskje termostaten? Den er nå relativt enkelt og grei å bytte, burde ikke koste mye i forhold til vannpumpen ihvertfall..

Re: morn morn

Legg innLagt inn:09 mai 2005 15:05
av hovik
Ace skrev:Harro harro

Jasså tilbake i Skien nå ?

Øj! når du har hatt bilen din på verksted ? hvis du har hatt det , hvor er det du pleier å ta kontakt med da ?

Har ringt litt rundt og stort sett alle sier at jeg bør sette time hos Toyota Funnemark , men første ledige time var 30.Mai!!!!
drøyt lenge til lissom ....
Funnemark er sikkert gullegodt, men pga. motorens generelle dårlige stand tenkte jeg bare å få fiksa det så den holder til høsten ( planer om motor bytte til vinteren, ønsker ikke å starte på det om sommeren ). Er hjemme en ukes tid nå, og planen var å kjøre tilbake til Tyskland.

Var hos biltilsynet på Nenset på fredag å fikk godkjent senkesett/felger/EU. De var faktisk veldig greie å ha med å gjøre. Fikk ikke en eneste kommentar på noe ( men måtte parkere bilen på vei hjem pga. overoppheting. )

Legg innLagt inn:09 mai 2005 15:05
av hovik
CelicaTurbo skrev:om røret inn til radiator var varm tyder jo det på at den er litt bevegelse i vannet ihvertfall, men om det ikke er pumpen som sliter så er det kanskje termostaten? Den er nå relativt enkelt og grei å bytte, burde ikke koste mye i forhold til vannpumpen ihvertfall..
Er det enkel måte å teste om vannpumpe eller termostat er gåen ?

Legg innLagt inn:09 mai 2005 15:17
av Ace
ja ja , da gikk det hakket bedre for deg på eu-ok enn for meg gitt

http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=8756

Må til Nenset jeg også for å gå over bilen der, hadde visst en lavere bremsetester der enn på toyota.... Må få inn senkesett + ratt i vognkortet også. Men btw hvor fikk du sotet rutene ? gjort det selv eller fått noen til å gjøre det for deg ?

Hadde papirer osv fra de som gjorde det på min , et kjent firma utenfor oslo som driver med slikt , men hjalp ikke stort å vise han karen på toyota det gitt... har nok hatt maks uflax :cry:

Menneh det meste skal nok fikse seg, har fått papirene for ratt faxet fra tyskland , bytte pærer (for now) på blink forran. men sotinga er da det store spm'et.

Visste seg lambdasensoren min ikke hadde helt korrekt kontakt så den er også fikset så når bør eksosen være ok :D

Men må uansett vente til 30.mai med å få på skiltene igjen :cry: :cry:
(ligger på oppbevaring hos biltilsynet frem til jeg får mekket eu-ok)

ps: man kan jo stille seg et spm tegn ved enkelte "fagfolk" på merkeverksted .... Han karen på toyota prøvde iaff på å prakke på meg noe ekstra verksted omkostninger med fjærene / demperne , eneste problemet var at jeg hadde hatt av alt og byttet det som var av slite deler /lager uka før.... :roll:

Legg innLagt inn:09 mai 2005 16:28
av GT4 CS
Skal du sjekke termostaten din må du ta den ut og legge den i en kjele med vann, så stikker du et termometer åppi der, termostaten skal åpne ved den temp som står på termostaten din, er nokk ikke vannpumpa di som er gåen, bytt termostaten din du. Den har nokk satt seg iløpet av vinteren, litt rust og gammel frostveske er perfekt til og drepe en termostat. Du kan og kansje redde termostaten din ved og ta den ut og løsne på det låkket som åpner og lukker seg, altså dytte det inn og ut og smøre på litt wd40 eller lignende. Men dette er en nødløsning alla reodor felgen. Åssen ser frostveska di ut da? Full av rust eller noe?
Husk og kjøpe ny frostveske da du skal bytte termostaten da, du må tappe av all veska først, ellers blir det mye søl og stygge flekker i motor rommet ditt.

Legg innLagt inn:10 mai 2005 15:33
av hovik
Kjedelig med EU kontrollen Ace, men jeg hadde sent klage på testen, siden de ikke hadde bra nok utstyr til å teste bilen din. Burde få avslag i pris for det.

Hvis du mangler gule sideblinkers har jeg noen du kan låne til kontrollen ( forrige eier hadde sota ALT av lys på bilen, så jeg må bytte alt før kontroll, og har det liggende ).

Jeg har ikke sota annet enn bakrute + små vinduene mellom B og C stolpe ( dvs, ble sota av tidl. eier for 5 år sida. )