Side 1 av 2

mk1 girkasse prosjekt

Legg innLagt inn:05 mai 2005 14:47
av pkgrette
hei noen som kan noe om girkaser til mr2 mk1 her luere på vis jeg slenger inn ei kasse fra corolla c52 kasse som jeghar fått bra tilbud om
er det mye jobb og bytte innmat fra den til min pga defekt diff og skraper i gir ..( nb jeg er mekaninger men hakke tatt opp) vet ikke ossen kasse jeg har nå min mk1 er en 87 modell :oops: jeg vet ta gira går ut på feil siden men er ikke det bare og slipe opp det hullet og taette det andre.. hva er forskjellen med utvekslinga.. eller er det noen forskjell

Re: mk1 girkasse TRENGER SVAR FORT!!!

Legg innLagt inn:05 mai 2005 15:00
av TOYPARTS
pkgrette skrev:hei noen som kan noe om girkaser til mr2 mk1 her luere på vis jeg slenger inn ei kasse fra corolla c52 kasse som jeghar fått bra tilbud om
er det mye jobb og bytte innmat fra den til min pga defekt diff og skraper i gir ..( nb jeg er mekaninger men hakke tatt opp) vet ikke ossen kasse jeg har nå min mk1 er en 87 modell :oops: jeg vet ta gira går ut på feil siden men er ikke det bare og slipe opp det hullet og taette det andre.. hva er forskjellen med utvekslinga.. eller er det noen forskjell
Det er bare å bygge om slik som du beskriver selv, har en kasse liggende til 2500,- 86mod

Legg innLagt inn:05 mai 2005 15:01
av pkgrette
du jeg får ei kliss ny kasse for 2000 dusten er en idot som selger den så billig

Legg innLagt inn:05 mai 2005 15:02
av pkgrette
seff vis dte passer da
:P
8)

Legg innLagt inn:05 mai 2005 15:03
av pkgrette
men vet noen sooen kasse som sitter i bilen min i tilfelel hvor ejg skal grave vekk møkk så jeg ser det hehe 8)

Legg innLagt inn:06 mai 2005 15:46
av ArildM
Står litt om girkasse på 4ag motorer her:
http://www.geocities.com/MotorCity/Garage/8422/4age.htm

Står vel noe om tilpassing fwd kontra rwd også :)

Legg innLagt inn:07 mai 2005 14:03
av pkgrette
hei unskyld meg azzå men fag språk for meg på engels :oops: som er dysklektiker ja det er gøy vet jeg greire og lese det men forstår bare halvparten da :oops:


There are two RWD 5 speed gearboxes that will fit any 4AGE. These are called the K-50 and T-50. There are also 4 speed versions of the same gearboxes called the K-40 and T-40 fitted to other Toyotas, however these are rare. The 4 and 5 speed gearboxes are externally identical. Apparently the K-40 is only fitted to K series engines, whilst the T-40 is almost non-existent, however I managed to find one in a 2TG fitted Corolla. Check the number of gear lever positions - 5 or 6 (i.e. don't forget reverse!).

The K-50 has an integral bellhousing, utilises a cable clutch, and comprises two main alloy sections - front casting with bellhousing, and tail housing. There is also a pressed steel plate that bolts to the bottom of the front section. The T-50 has a separate bellhousing, uses a hydraulic clutch and comprises 4 main alloy castings - bellhousing, two diagonally split front gear casings, and a tail housing. This gearbox is often referred to as the 'split case' alloy 5 speed, and weighs 29 kg.

The K-50 is normally found behind 3A 1500 cc SOHC engines fitted to KE 70 series Corollas and AE 85 Corollas etc. The T-50/4A compatible bellhousing is fitted only to the RWD 4AGE and some 3A engines. The T-50 bellhousing has letters cast into the top section between the uppermost bellhousing to engine block bolt bosses that identify the engine it came from - 3A or 4AG etc.

In either case ensure you get the corresponding bell housing front cover plate (that bolts to the back of the block ahead of the flywheel), and the 2 cast stays that bolt between the bottom of the block and the lower portion of the bellhousing. Apparently the rear crankshaft bearings can flog out if these are omitted.

T-50 Options

The T-50 gearbox was fitted to other engines as well, such as 1S, 2S, 2T, 3T etc. The gearbox itself is visually identical, however the bellhousings differ to suit the parent engine, and the tailshaft housings vary. There are two types of T-50 gearbox - referred to as 20 and 22 spline. This relates to the number of splines on the gearbox output shaft. They both have the same number of splines on the input shaft. There is also a difference in the diameter of the input shaft bearing, which is covered by the bellhousing - 62 mm vs. 68 mm. I ass-u-me the 68 mm bearing is the 22 spline gearbox. The 22 spline gearbox is more desirable as it is apparently stronger. It is also what all AE 86 RWD 4AGEs came with.

This means that the ability to swap a bellhousing is dependent upon getting a bellhousing to match the input bearing diameter. This is particularly important if you wish to upgrade from a (say) 2TG engine to a 4AGE, and intend re-using the gearbox. I suspect some 2TG T-50s are 20 spline and others are 22.

The AE 85/86 series T-50 gearboxes are 650 mm from bellhousing to centre of the gearlever mount, however some tailshaft housings fitted to other cars are shorter, possibly allowing relocation of the gearlever with some mixing and matching of components.

In Australia at least, SOHC 4A engine T-50 bell housings have the clutch mechanism on the LHS, whilst 4AGEs have it on the right. I found a 3A T-50 with a LHS clutch slave cylinder recently. I believe all K-50 bellhousings are RHS clutch mechanism - certainly in New Zealand.

kan noen snille menesker oversette?

Legg innLagt inn:08 mai 2005 13:29
av pkgrette
ossen kasse er detta her? sitetr i en mk1 aw11 87 sikekrt orginalkassa

Legg innLagt inn:08 mai 2005 13:53
av Remi
altavista.no har et verktøy som hete "babelfish" den oversetter du bare limer inn og trykker "translate" eller noe sånt :wink:

Legg innLagt inn:08 mai 2005 17:53
av pkgrette
funker dårlig det når den ikke kan oversette til norsk

Legg innLagt inn:20 mai 2005 16:09
av pkgrette
jeg trur jeg bare borrer opp jeg det hullt og prøver siden ingen har gjort det her virker det sån jaja fikk kassa for 2000 den er helt ny ekke chlurts støv på den og orginalt gult fett på ingående aksel;P se... :lol: 8)

Legg innLagt inn:20 mai 2005 16:54
av celicagutten
pkgrette skrev:funker dårlig det når den ikke kan oversette til norsk
noen som vet om et nettsted der di oversetter engelsk til norsk

Legg innLagt inn:21 mai 2005 13:40
av pkgrette
er ikek så farlig jeg vill bare vie om jeg bare kan borre opp denna kassa trru ganske sikekrt jeg kan det
spurte på toyta og de sa det gikk me jeg stoler ikke på dem for en femmer azzå 8)

Legg innLagt inn:21 mai 2005 15:42
av ArildM
Om jeg husker rett så skal det være rimelig greit å borre opp :) Var så lenge siden jeg leste den artikklen.

Legg innLagt inn:22 mai 2005 23:11
av pkgrette
ser sån ut da:P