Side 1 av 2

Elendige Bremser

Legg innLagt inn:30 apr 2005 16:30
av BrennaRacing
Hei!!

Driver å skal kjøpe meg Mr2 Mk2 nå, og var å så på en bil i går. Skulle prøvekjøre den, men bremsene var helt elendige. Snakket med eieren å han mente at det ikke var noe feil med dem. Er bremsene på MK2 anderledes enn andre?? Tar de veldig langt inne???

Mvh Stian

Legg innLagt inn:30 apr 2005 17:07
av GT_rider
Tror nok det. De gjør det på celicaen og. Der har jge lufta bremsene å styra på, for å sjekke at alt var som det skulle.
Skrubber jo helt fint, bare at den tar langt inne.

Legg innLagt inn:30 apr 2005 17:31
av CelicaTurbo
jeg kan ikke huske at min MR2 var slik, men det var en 92-modell med større bremser enn de tidligere modellene. Uansett har 90-91 modellen ganske ok bremser, og 92+ modellen har meget gode bremser. Om pedalen tar langt inne er det mulig det kan justeres, men det viktige er at du får all bremsekraften du har behov for, altså at du klarer å låse hjulene på tørr asfalt slik at ABS'en jobber, at pedalen ikke føles svampete (= kokt bremsevæske, rørene må luftes) og at bremsen tar kontant og umiddelbart når du stamper på bremsen.

Legg innLagt inn:30 apr 2005 17:36
av erling
Bremsene skal funke fint og normalt om de er lufta skikkelig. Jeg lånte kompressorutstyr til lufting hos et verksted, da ble de snadder.

Legg innLagt inn:01 mai 2005 13:12
av BrennaRacing
Håper d er no feil med dem, for de tok nesten ikke i d hele tatt.....Men jeg skal opp å se på bilen igjen i løpet av uka, så jeg får undersøke litt da...Takk for alle svar

Mvh
Stian

Legg innLagt inn:01 mai 2005 19:59
av Raze_r
du kan også lufte ut bremsene selv om du skal det...
er en liten mutter som sitter der bremsevesken går inn på calliperen, der setter du på et gummirør og ned til ei flaske, og så pumper du bremsene litt.. 8-10 ganger, så holder du bremsene hardt inne mens en 2mann skrur opp mutteren og ser om det kommer luft ut av slangen ( bruk gjennomsiktig slange slik at du ser når det kommer luftbobler og ikke)
så gjør du det på alle 4 calliperene til du ser at det ikke kommer noe luft.... da skal det være i orden.. men de mutterene kan være litt vanskelige å få opp... og de er små,så sprut litt rustløser på de et par timer før du begynner,slik at du ikke drar av mutteren, for det er noe skjit :wink: :P

Legg innLagt inn:01 mai 2005 21:43
av BrennaRacing
Skal bort å se på bilen i morgen, kanskje jeg kjøper den da...Så da prøver jeg det du sa før jeg begynner å bytte ting å sånn...Takk for et bra tips :D

Mvh
Stian

Legg innLagt inn:03 mai 2005 21:40
av lasse
Var på rudskogen i dag, og etter noen runder begynte bremsene å bli litt rare, "javel, bare litt bremsefading" tenkte jeg, men når jeg svingte av så jeg det at det røyk ut fra bremsene bak :cry:
Og på veien hjemover merket jeg at bremsene tok litt lenger inne enn de har gjort før, pluss at pedalen er litt svampete...
Kokt bremsevæske?
Tenkte ihvertfall å bytte, noen som vet om noen steder de selger litt tøffere bremsevæske? Som tåler litt altså...
Har også planer om å legge opp rør til kjøling av bakbremsene under bilen...

Legg innLagt inn:03 mai 2005 21:42
av sindrejl
lasse skrev:Var på rudskogen i dag, og etter noen runder begynte bremsene å bli litt rare, "javel, bare litt bremsefading" tenkte jeg, men når jeg svingte av så jeg det at det røyk ut fra bremsene bak :cry:
Og på veien hjemover merket jeg at bremsene tok litt lenger inne enn de har gjort før, pluss at pedalen er litt svampete...
Kokt bremsevæske?
Tenkte ihvertfall å bytte, noen som vet om noen steder de selger litt tøffere bremsevæske? Som tåler litt altså...
Har også planer om å legge opp rør til kjøling av bakbremsene under bilen...
kokt bremseveske, luft er blitt dannet og du har slitt en del klosser ;) Luft på nytt så er dem nok ganske bra igjen.. om ikke skiva er blitt merkbart dårligere da--

Legg innLagt inn:03 mai 2005 21:55
av lasse
Tror ikke skivene er skeive/helt nedslitt, merket ikke noe ubalanse når jeg bremset ihvertfall...
Får vel få lufta bremsene og se om det blir bedre...

Legg innLagt inn:03 mai 2005 23:02
av CelicaTurbo
Tror nok det er lurest å bytte bremsevæske, men det er en ganske enkel affære om du bruker en klar gummislange fra luftenippelen til en brusflaske eller noe.

Ellers, før man drar på bane er det lurt for de fleste å bytte bremsevæske.. slike væsker har som regel et kokepunkt på 2-300 grader om man ikke har værsting bremsevæske (som tåler en god del mer initiellt, men i løpet av ett års tiden tåler sjeldent mer enn vanlig bremsevæske), og kokepunktet halveres enkelt i løpet av ett år eller to pga at bremsevæsken absorberer fuktighet det blir bare dramatisk fort værre med tid..

Legg innLagt inn:04 mai 2005 06:44
av lasse
Da lurer jeg på om det er like greit å bytte den, ble jo bytta i fjor på service, men det er jo tross alt et år siden...
Får man sånn "gærning" bremsevæske på vanlige birekvisita butikker?
Eller må jeg på noen spesielle steder?

Legg innLagt inn:04 mai 2005 07:47
av Speeder
lasse skrev:Da lurer jeg på om det er like greit å bytte den, ble jo bytta i fjor på service, men det er jo tross alt et år siden...
Får man sånn "gærning" bremsevæske på vanlige birekvisita butikker?
Eller må jeg på noen spesielle steder?
De selger litt grommere væske på vanlige rekvesitta butikker ja.
er det dot5 den heter?
Husker ikke helt jeg, men det kan de helt sikkert svare deg på der.

Legg innLagt inn:04 mai 2005 10:58
av CelicaTurbo
ikke dot5 ihvertfall for den er silikonbasert og vil trolig skape store problemer, mens dot5.1 er anbefalt i bruk. Aner ikke hvorfor det er slik men dot5 er ihvertfall absolutt fy-fy for de aller fleste biler mens 5.1 er kompatibel med de aller fleste biler, de kunne jo ha funnet en navnestandard som var mindre forvirrende. Men men, kravet på bilen er vel dot4, men dot5.1 har generellt bedre egenskaper men det er ikke automatikk i at en dot5.1 har høyere kokepunkt enn dot4 egentlig (pga at det er andre egenskaper enn bare kokepunkt som definerer dot-klassifiseringen). Jeg drev og søkte en del info om dette på nettet når jeg diskuterte bremsevæske med Kennethx for noen uker siden, og det viste seg at de aller fleste bremsevæsker har ca samme kokepunkt (grovt sett) men at de største forskjellene var hvor lang tid det tok før kokepunktet sank drastisk. Man fikk spesielle racing bremsevæsker som hadde meget høyt kokepunkt når de var fersk (det vil også si at de ikke har stått i butikkhyllen for lenge) men at de etter ett års tid hadde kun tilsvarende egenskaper som andre bremsevæsker. Den eneste bremsevæsken jeg fant referert til i slike artikler som beholdt sine kokepunkt egenskaper vesentlig lengre enn de fleste andre var Castrol SRF, men denne koster da også 998,- for en liter hos mekonomen. Andre sport/racing bremsevæsker hadde tilsvarende egenskaper som ny og koster kanskje 1/10 del av prisen så jeg vil nok heller anbefale å kjøpe noe slikt og heller bytte væsken før hver sessong eller etter grov banekjøring..

Legg innLagt inn:04 mai 2005 12:31
av lasse
Takker for svar, har snakket med en kompis, blir væskebytte om et par dager og da går jeg nok for dot 5.1 tenker jeg...
Noen som vet hvor mye bremsevæske en -91 MR2 skal ha? (3S-GE)