TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Duel mellom 2 vidunder

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #104539  av Luciferen
 
Hvilken av bilene er best? det som skiller dei er 10 år og bakseteplassen. Ellers så er dei berre orginalt med 200-210 HK.
Vedlegg
Drømmebiler3.jpg
Drømmebiler3.jpg (128.39 kiB) Vist 875 ganger

 #104568  av CelicaTurbo
 
orginalt tipper jeg imprezaen er kjappest; den har en mer moderne motor og er MYE lettere i vekt (du kan jo tippe hvorfor, men det er ikke pga utstrakt bruk av aluminium eller karbonfiber ihvertfall ;) ). Med litt trim er det ikke godt å si; så langt jeg har hørt er imprezaens motor trimmingsvillig intill et vist nivå, men er svakere bygget enn 3S-GTE og motor må på et tidlig tidspunkt i trimmingen åpnes og forsterkes med staker og stempler osv. I tillegg er girkassen et problem ved når Imprezaen begynner å få en del gamp under panseret. Men, orginalt tror jeg egentlig at Imprezaen har null problem med å slå Celicaen ganske grundig, men med motortrim vil det utjevne seg mer og mer. Hovedproblemet til Celicaen er den høye vekten.

 #104589  av GT_rider
 
Ja, vektforskjellen er ett resultat av aldersforskjellen. Men om man tar en jevngammel celica st205, og en impreza gt, og stiller de opp mot hverandre i originalstand.
Hvordan blir resultatet da?

 #104599  av CelicaTurbo
 
Nå er ikke vekten kun et resultat av aldersforskjellen, f.eks en '94 Impreza 4WD Turbo har en dødvekt på 1118kg (carfolio.com) mens en tilsvarende modell ST205 Celica GT4 har en vekt på 1380kg (rallycars.com). Størrelsen på de to bilene er omtrent like, faktisk har Subaren bedre plass bak men veier allikevel over 260kg mindre. Det er ikke bare alder/teknologi som bestemmer vekten, bare se på 1990 200SX som veier mindre enn 1990 MR2 enda det er en vesentlig større bil. Impreza har alltid vært lette biler, og det er ganske klart at det kommer av at de er mindre solid bygget ;)

Men, det er et godt poeng å sammenligne like årsmodeller mellom Impreza og Celica. Jeg bruker normalt carfolio.com til slikt men de har ikke ST205 i sin liste så jeg fant spesifikasjonene til den på rallycars.com.

effekt: Impreza 208bhp/6000 og ST205 242bhp/6000.
moment: Impreza 290Nm/4800 og ST205 305Nm/4000.
aks: Impreza 5.8s på 0-60mph og ST205 6.2s på 0-100km/t.

Med tanke på at 100km/t er knapt noe høyere fart enn 60mph så ser det ut til at bilene er ganske like, men Celicaen har både vesentlig høyere toppeffekt og den har mer moment tidligere i turtallet enn Imprezaen. Det tyder ihvertfall på at Celicaens motor har et mye bredere effektregister enn hva Imprezaen har ;) Ellers ser det ut til at 2003 Imprezaen er blitt en vesentlig tyngre igjen og veier omtrent det samme som ST205, men det er igjen en nyere modell enn den som er avbildet i første post. Det ser ut som en modell fra slutten av 90-tallet. I 2000 fikk de vel nye runde frontlykter.