TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Politiet i lillestrøm har sÃ¥ mye Ã¥ gjøre.

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #101117  av celicat23

Her kjørte jeg rundt, klokka 23:00 på kvelden, og koste meg med min ny stylede, ny lakkerte, ny senka bil, med nytt eksos anlegg (nei, ikke noe bråkete greier) i lillestrøm. En sliten NEON ligger bak meg, og bak han igjen noe annet. Noe fæl driiiit som begynner å blinke blått og ule. Snuten. Så jeg legger meg til siden - hadde ikke gjort noe galt - tenkte "de skal forbi".

NEIDA. Klokka 23:00 på en fredagskveld, etter å ha henlagt x-antall innbrudd, overfall, og lignende saker, så har politiet jaggu meg tid til å kjøre rundt å sanke inn biler for teknisk kontroll gitt! Så bra. Så flott bruk av midler. Og ikke faen om de skal ta med seg den slitene NEON'en. Neida. Tar med seg min totalt strøkene 2000 modell som det ikke finnes en ripe på engang.

Så der var jeg. Fredag kveld. På biltilsynet. Og fikk utskrevet mangel lapp på senkesett, felger, og eksos.

Takk til politiet for å gjøre verden trygg for modifiserte velstelte strøkene biler.
Får gå slå ned noen og ta penga deres, så kan jeg kjøpe noen godkjente pyse felger til jeg skal til kontroll. Politiet vil jo bare henlegge saken for de jeg slår ned alikevel.

Noen som har TUV papirer på 8,5x19 ET30 til T23 celica? ...Didn't think so.

#101122  av lexusmann

Kondolorer så mye!!!!!!!!
Er hjertens enig selv om fattern er polti han å. Hvordan er reglene egentlig? Må du skru av alt samma da???

#101125  av Zepticon

Norge er et drittland regjert av gammlinger som elsker å kjøre rundt i sin grå volvo stasjonsvogn.
Om det er "bittebittelitt" lyd i bilen så skuler dem stygt på deg og om du har vært så frekk å ha litt stylig så er du autamatisk stemplet kriminell råkjører...

*sukk*

Hvorfor flytter vi ikke????

#101126  av celicat23

lexusmann skrev:Kondolorer så mye!!!!!!!!
Er hjertens enig selv om fattern er polti han å. Hvordan er reglene egentlig? Må du skru av alt samma da???
Har 2 valg:

- Klare skaffe TUV papirer på alt, og så vise den for å få det godkjent. Men det finnes ikke TUV papirer på sakene, så det kan jeg bare glemme. Så da står jeg igjen med alternativ 2...

- ...som er å sette på orginale fjærer + noen standard pyse felger, få målt eksos'en (tror den skal være lovlig), og vise bilen med det.

Fikk også beskjed om at det vil bli registrert at jeg ble "tatt" med 19" felger osv osv, så hvis jeg godkjenner bilen med orginal deler, og blir tatt etter det med 19" igjen - så vil jeg få bøter.

#101129  av sindrejl

senkesett kan bli godkjent uten tüv papirer.. vis den med noen kjipe pysefelger sånn at all klaring er toppers så går det greit.. påstod iallefall Superstyling siden dem ikke hadde tüv-god. senkesett til meg

#101135  av sw20

blir bare så oppgitt.. sier det igjen.. det verste man kan gjere er vist å kjøre bil her i norge...

noen burde skrive eit sylskarpt brev og sende til noen....

Dette bruker dei i det heile tatt energi på...
grrrrrrrrrrrrrrr 19"felger... drit i han som seller dop til 16 åringer der borte.. vi må sørge for å få den bilen der av veien...

hvem kan du egentlig skade med å kjøre med for store felger????
det eineste e kommer på e vel lommeboka di om du kjører ned i ei høle... :evil:

ingen andre.. bilen blir jo sløvere av det også.... og at bilen kansje sporer litt gjer deg vel kansje meir til en våken bilist som føller med på veien....

e det virkelig ingen ting vi kan gjer med dette landet....
Blir så provosert av at dei må ta alle dei som virkelig brenner for å ha fine biler...

hadde du kjørt en gammel opel eller noe med felger som stakk langt uttafor bilen så hadde e sjønt at dei kansje taua inn den for å se om den var i forsvarlig stand.. men hallo en 2000 mod celica med fine hjul.....
ka e problemet liksom...

virka som dei lika å ødelegge... å bare prøv deg å bli tatt med dei felgane der (som du allerede har betalt mye for) da skal du få bot... bare fordi du e så domm at du bruka penga på bilen din din din............

nei finner bare ikkje ord e...... Føler for å gjer noe... for å vise at vi ikkje finner oss i dette tullet lenger...

det neste blir vel at det ikkje e lov å ha på meir en to venner (Aller under 25) uten at ein har på ein voksen til å passe på og holde stemninga nede..
......eller at folk under 25 ikkje har lov å kjøre med folk på etter kl 24....

#101139  av Zepticon

hdde en viss foremening om at vi hadde noe sånnt som så fint kalles demokrati her i norge...
Men er ikke helt sikker på hvor de finner alle de 51% av befolkningen som er for en bil politikk som ikke hører faen til engang....

Det verste er at vi ikke har så mye vi skulle ha sakt... Jeg har i værtfall følelsen av at jeg bare må godta å bli behandlet som en kriminell bare fordi jeg har bil... Fordi "han staten" sier det...

Men selvfølgelig... Hvordan skal man tjene inn massemasse penger... joda... man dytter alt på en liten gruppe som ikke kan gjøre så mye... For hvor mange % av den norske befolkningen har 19" felger, effektannlegg og senkefjærer? Letjente penger fra en gruppe som er lett å utnytte.

Noen på stortinget mener tydeligvis at bilen er samfunsfiende nr 1!

#101141  av GT_rider

:roll: :evil:
Utvikler seg en mentalitet her til lands som jeg ikke helt liker...alt som har med bil å gjøre er absolutt det farligste som finnes på denne jord.

Kom ikke akkurat som noe sjokk på meg at de ikke stoppa bilen bak deg, siden den sikkert hadde blitt vraka, og de da hadde gått glipp av noen kroner, som de nå kan melke deg for, i form av gebyr for visning av bilen din hos biltilsynet :x

Lurer på om de er misunnelig for at det er noen som faktisk tørr å gjøre noe med bilen sin for at den skal se litt bedre ut :roll:

Mens jeg husker det. Må man ha tuv papirer på alle felger som ikke er lik de originale, eller er det kun når man kommer på slike dimensjoner som 18" og 19"??

#101157  av Tor

Og bli stoppa er noe dritt, jeg ble stoppa 2 ganger bare i natt :( Har blitt stoppa 5 ganger på nesten 4 uker nå. Kjører ikke ulovlig, bare rolig crusing i byen.

#101161  av celicat23

GT_rider skrev::roll: :evil:
Utvikler seg en mentalitet her til lands som jeg ikke helt liker...alt som har med bil å gjøre er absolutt det farligste som finnes på denne jord.

Kom ikke akkurat som noe sjokk på meg at de ikke stoppa bilen bak deg, siden den sikkert hadde blitt vraka, og de da hadde gått glipp av noen kroner, som de nå kan melke deg for, i form av gebyr for visning av bilen din hos biltilsynet :x

Lurer på om de er misunnelig for at det er noen som faktisk tørr å gjøre noe med bilen sin for at den skal se litt bedre ut :roll:

Mens jeg husker det. Må man ha tuv papirer på alle felger som ikke er lik de originale, eller er det kun når man kommer på slike dimensjoner som 18" og 19"??
Har du noen felger i annen dimensjon enn det som står i vognkortet ditt så må du dra og vise bilen, og fremlegge dokumentasjon på at disse er lovlige for din bil.

Spurte han på biltilsynet om det ville gå greit hvis f.eks toyota ga meg ett skriv om at 8,5x19" går greit på bilen min. NEI. Jeg måtte ha papirer fra de som har laget felgene mine, at akkurat disse felgene er lovlige på min bil. Og sånt er jo så lett å fremskaffe. NOT.

KW lager justerbart understell til celica'n som senker nesten nok. Som er TUV godkjent. Men det koster 12.000kr (med rabatt), så det har jeg ikke råd til i år.

Schmidt leverer 9x18" forann og 9,5x18" bak som det står skal være TUV godkjent. Har sett bilde av disse, og vet de stikker ett stykke utenfor skjermen. Hadde vært dritgøy å kjøpt de, og vist bilen med felger stikkende utenfor OG tuv godkjenning. Men, som med senkesett, så har jeg ikke råd.

Og med tanke på at bilen min er rimelig lett gjennkjennelig så er sjansen for å bli dratt inn til teknisk igjen ganske stor hvis jeg putter på 19" og grise senking igjen, etter at jeg har vist den med orginal deler. Og har ikke råd til å begynne betale bøter for sånt.

Blir gal.

#101166  av Zepticon

Jeg skjønner fustrasjonen din utrolig godt... Er så utrolig kjedelig når sånnt skjer... Å bo i et land der regjeringen hater alt som kan kalles bil, er et mareritt...

Det du kan gjøre er å skaffe godkjenning fra Toyota for at bilen er godkjent med den felgstørrelsen, og stikke innom et biltilsyn for å se om det går greit... Er ikke alle som er like glad i å være drittsekk... Kansje du treffer noen hygelige folk. Eller finne noen felger som ligner, og finne papierer på dem, og håpe at dem ikke merker forskjell på biltilsynet...

Ettersom jeg hører så vareier det veldig fra hvilket biltilsyn man besøker... Så om du reiser mye kan du jo bare droppe innom en annen plass å se om folk er hyggeligere der...

Og e siste utvei er jo å kjøpe en bra printer og en scanner å lage noen papirer... bare stikke innom like før dem stenger, lengter etter å bli ferdig og sjekker ikke så nøye... eller mandags morgen mens dem enda er trøtte.

Jeg bare gruer meg til jeg skal bytte felger og senke min.. Men har det noe å si så lenge hjulstørrelsen er den samme som orginalt... bare med andre dimensjoner? fra 185/65 R 14 til 215/40 R 17? Jeg var innom Dekkman og spurte, og dem printet ut et ark der dem hadde regnet litt på hva som var orginalt, hvilken bil jeg hadde osv. og sa at jeg kunne ta det med til biltilsynet.
Og hvordan skal jeg gå frem med senking? Stikke innom biltilsynet med "søknad" eller noe sånnt? Og hvordan i svarte finner dem ut om bilen er senka? Legger dem seg på magen og måler?

Og til sist... Hva er egentlig TUV godkjenning? Hvor stammer det fra?
Sist redigert av Zepticon den 16 apr 2005 10:19, redigert 2 ganger totalt.

#101171  av Neemi

Mener å ha hørt noe sånn som at du har lov til å kjøre med maks 40% større dekkdim enn det som står i vognkortet.

Men ta det med en klype salt, er bare noe jeg har hørt.
Noen som vet kanskje?

#101174  av jan-erik

Les denne nøye: http://www.torvik-verksted.no/kf-kap13.pdf

Her står alt du trenger å vite om godkjenning av dekk/felger.

#101176  av GT4 CS

Synes det var latterlig politiet stoppet deg i det hele tatt, og det at de ville ta med bilen din inn til teknisk er jo enda dummere, så jævla teit at de snut folka skulle fått seg et par vennskapelige dunk i trynet. Hva er poenget liksom? Man får jo og godkjent en golf med 20" felger. Og om du skaffet papirer fra toyota på at 19" går bra på din bil så skjønner jeg ikke hvorfor biltilsynet nesten alltid skal være så jævla arrogante og maktsyke, er jo et krav om høyt blodtrykk og evnen til og være sur og lite sammarbeidsvillig for og få jobb på biltilsynet, er faktisk glad jeg nesten kjørte over en slik fyr en gang. Står det noe nr på fjærene dine? Bruk eventuelt noen andre tuv papirer, triks og miks litt på datan :) Ang felgene så ville jeg kontaktet de du kjøpte dem av og hørt om de kan skaffe tuv papirene, eventuelt kontaktet felgimportør er felgfabrikken. Man må jo iallefall prøve seg :)

#101179  av Zepticon

Kjøretøyforskriften § 13-1 2.5 skrev:Kjøretøyet må være utstyrt med felg av dekkdimensjon, materialkvalitet og type som er godkjent av kjøretøyfabrikaten, eller felg med minst tilsvarene egenskaper.
Du kan jo prøve å komme unna med å vise til denne hos biltilsynet...
Og håpe dem ikke er helt inne på del 6 der det står om TUV papirer...