TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Oppgitt over bensinavgifter? Ahhhrg

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #98722  av ekkoj

Hei.

Regner med at det ikke bare er jeg som stelier når jeg ruller inn på
nærmeste bensinstasjon og har den heller tvilsomme ære av å få lov til å
fylle opp 65 liter 95 til den nette pris av rundt 11 kr literen, hvorav staten
stikker av med 7-8 kr pr liter.

Blir noe provosert av vår kjære(?) finansminister Per Kristian Foss som
initiellt nekter å gjøre noe med avgiftene på bensin, til tross for at olje-Norge
går så det skriker i svingene.

Nå har Foss riktig nok sagt seg villig til å "se på bensinavgiftene" i
forbindelse med revidert statsbudsjett.

Her er epostadressen til Foss, hva om vi alle sender han noen linjer med
vår mening om avgiftene?

per-kristian.foss@stortinget.no

Kom gjerne med velformulerte og saklige forslag til hva man kan skrive i
eposten.

Om noen her er registrert i andre forum, sitter på store lister med
epostadresser eller andre måter å spre dette eller lignende oppfordringer
til folk om å "speak their mind" så synes jeg dere skal gjøre det.

(Om dere har andre epost-adresser til Foss kan dere gjerne legge ut disse her også)

#98724  av Tor

12.45 for 98 i Tromsø i går. Noen som slår den?

#98727  av tbergstad

12,45,- F... STEIKE!!!

#98729  av GT_rider

Hmm 9.98 i knarvik i dag

#98731  av Dalan

10,86 for 95 på morningen her i dag, vet ikke om den har gått opp i løpet av dagen.
:x

#98736  av FireWalk

Nesten så jeg er glad MR2en er på verksted.. den drikker jo kun 98... og når det blir over 12 kroner literen så får det heller bare være... MÅÅTE PÅ! er ikke 80% av bensinprisen avgifter da?

#98743  av 2r-e-rik

siden det er vi som pumper opp bensina så skulle det ikke vært avgifter på den... moms er greit men ikke noe mer... hatt bensinpris på 4-5 kr. men det politikerne ikke skjønner ar at vis det hadde vært billig bensin i norge så hadde folk hamstra bensin i norge... svenskene hadde sikkert tatt en tur over grensa og fylt opp okså... men fysj.. det er vell ingen som vill ha høy omsetning på bensin...

#98744  av ekkoj

FireWalk skrev:Nesten så jeg er glad MR2en er på verksted.. den drikker jo kun 98... og når det blir over 12 kroner literen så får det heller bare være... MÅÅTE PÅ! er ikke 80% av bensinprisen avgifter da?
Omkring 64 prosent av utsalgsprisen for bensin er avgifter til staten. Bensinprisen på verdensmarkedet har aldri vært høyere enn nå. Bensinprisen følger ikke automatisk svingninger i oljeprisen.

Prisen på bensin fastsettes ved egne noteringer på børser.

Sommermånedene er den store perioden for forbruk av bensin med amerikanerne på bilferie. Frykten for lite bensin mot slutten av sesongen driver prisene.

Hentet fra:

http://forbruker.no/bil/article1009516.ece

#98756  av GT_rider

Såg ett debattprogram på TV i går ( så mange av de, at jeg husker ikke navnet i farten) I allefall.Der var dette oppe til diskusjon. Og, det kom fram at det har vært oppe forslag om variabel bensinavift i stortinget flere ganger, dvs at prisen er den samme uansett, så justerea avgiften etter oljeprisen.

Tror noen at dette har gått igjennom?? Åhh nei du..

#98762  av Morten

ekkoj skrev:Prisen på bensin fastsettes ved egne noteringer på børser.

Sommermånedene er den store perioden for forbruk av bensin med amerikanerne på bilferie. Frykten for lite bensin mot slutten av sesongen driver prisene.
I tillegg gikk et stort BP reffinerings anlegg i Texas i lufta for ca. 3 uker siden (mens jeg var der). Det sto for 3% av bensinen til det amerikanske markedet... er nok en passelig stor del av grunnen til at prisene stiger nå det og vil jeg tro. :cry:

#98763  av kennethx

Morten skrev:

I tillegg gikk et stort BP reffinerings anlegg i Texas i lufta for ca. 3 uker siden (mens jeg var der). Det sto for 3% av bensinen til det amerikanske markedet... er nok en passelig stor del av grunnen til at prisene stiger nå det og vil jeg tro. :cry:
Hva var det du tenkte på da morten?!!?! Så du ikke konsekvensene av dine handlinger?! :lol:

#98765  av ekkoj

kennethx skrev:
Hva var det du tenkte på da morten?!!?! Så du ikke konsekvensene av dine handlinger?! :lol:

LOL :D

#98769  av Morten

kennethx skrev:
Morten skrev:

Lol. ...tenkte jeg skulle få Texas kara til å begynne å kjøre skikkelig bil istedet for disse svære bensinslukerne av noen pickup'er...? :mrgreen:

#98772  av Kebab gud

synes ikke det er så galt med bensinavgift jeg ....
det jeg derimot hater er alle de andre avgiftene vi betaler på bilen..

#98779  av FireWalk

Bensinavgiften er jo en av avgiftene vi betaler på bilen....

Om det var 1-2 kroner i avgift pr liter.. greit nok.. men når 64% av summen på produktet en kjøper er avgifter? da er jo noe riv ruskende galt.... uansett hva det gjelder!

Og hva F. er det med den "restaurant" avgiften? når jeg er mc donalds må jeg betale ekstra om jeg skal spise der? men om jeg stikker ut og spiser så får jeg den billigere??????????? hvor er logikken? om jeg kjøper den og tar den med ut, og går inn igjen. Må jeg da betaler Burger avgift når jeg kommer inn døren igjen? eh...

nei dette avgiftslandet her slutter aldri å forbause meg...