Side 1 av 2

Hjelp på Bilgalleri.net

Legg innLagt inn:25 feb 2005 17:30
av supratt
HELP !! Om dere kan hjelpe meg litt her, det ser ut til at jeg kan bli slått av en Kadett!!! :? http://www.bilgalleri.net/html/gal_udfo ... &formsort=
På forhånd tusen takk for hjelpa. :)

Legg innLagt inn:25 feb 2005 17:36
av Fredrik
Done...

BTW: Dere ligger likte på stemmer ;)

Legg innLagt inn:25 feb 2005 19:27
av sw20
ikkje no lenmger....

opel 49 celica 51...


btw. ditte e vist opel clubb mot oss... :shock:

har en compis som kjørte calibre... no askona a.. som hinta meh om det... :twisted:

Legg innLagt inn:25 feb 2005 19:34
av Fredrik
Aner jeg ett aldri så lite "klubbmesterskap" her? :lol:

Stem da folkens! 8)

Legg innLagt inn:25 feb 2005 19:54
av CelicaTurbo
stemt ;)

Legg innLagt inn:25 feb 2005 23:50
av sw20
driver å krangler litt med en om hjulvinkler

meiner at en bil med bmw bakstiling.. ekstrem negativ camber
sitter bedre en en bil med optimale hjulvinkler....

:D :D oen som har noe å tilføye????

http://www.bilgalleri.net/html/for_mess ... ?msg_ID=29

Legg innLagt inn:26 feb 2005 00:59
av CelicaTurbo
hm, faktisk stemmer det at man øker sideveis grep på et hjulpar ved å sette større negativ camber her. Det bildet som var linket til var kanskje en smule ekstremt men det illustrerer jo hvordan det ser ut i det minste. Det som skjer er at når hjulopphenget er presset i en sving vil negativ camber føre til at ytterhjulet med mest vekt i svingen ligger flatere mot asfalten og har større kontaktflate,.. Det er selvfølgelig innenfor visse grenser og ekstrem negativ camber har jo effekt på rett-frem-kjøring. MR2 har orginalt ganske mye negativ camber bak i forhold til de fleste produksjonsbiler, og det er i et forsøk på å holde ræven på plass..

info her:

http://www.superstreetonline.com/techar ... ndex1.html

og her:

http://www.chevyhiperformance.com/howto/4530/

sitat fra siste linken så ut til å forklare det enklest:
Camber is the tilt of a front tire when viewed from the front. Camber is positive if the top of the tire is tilted to the outside and negative if the tilt is to the inside. Since most front suspension systems gain positive camber during bump (compression) travel, and the outside tire goes into bump during cornering, some amount of static negative camber is needed to offset the dynamic positive camber gain and keep the tire contact patch flat on the road surface during cornering.
Gjør noen søk på google.com etter "suspension settings" så tipper jeg at du kan finne en del guider for både rally og motorsport hvor dette blir omtalt..

Legg innLagt inn:26 feb 2005 10:41
av sw20
er kansje bedre grep på akkurat det hjulet ja.. men hva når det slipper??

da har man svert lite å hente seg inn med på dei på andre sida..

dessuten triller ikkje eit dekk som skrubber lettere en eit som triller beint slik som han sir...

at bare litt er nedi derfor går det fortere... :o

Legg innLagt inn:26 feb 2005 11:09
av CelicaTurbo
Det kan gjerne stemme at effekten av negativ camber blir mindre når dekket slipper men mye av bilens vekt vil fremdeles ligge på hjulet da. Det spørs jo hvordan dette er om man setter null camber da, hvordan hjulet da vil ligge under press og når det slipper, å sette negativ camber gjør man jo for å motvirke hjulopphengets endring av hjulstilling når det blir trykket sammen og den samme endringen i camber når man går inn i sving vil jo gjelde om man har satt 0 camber i utgangspunktet. Men en ekspert på hjulstilling for racing burde nok heller ha svart på akkurat det.

Ellers, jeg har ikke tro på at et hjul med mye camber ruller lettere slik den fyren i diskusjonen mener.. men det er kun min personlige mening basert på enkel logikk da.. Kanskje hjulet ruller lettere pga mindre kontaktflate med asfalten, men når hjulet står skrått vil det jo faktisk prøve å svinge så de to hjulene vil da faktisk streke mot hverandre og jeg ser for meg at det heller har en svak bremsende effekt. Biler med stor negativ camber sliter jo mye mønster på innside av dekket..

Legg innLagt inn:26 feb 2005 11:13
av Goose
Stemt 44 vs 56 :)

Legg innLagt inn:26 feb 2005 13:03
av Fredrik
Med negativ camber får man bedre veigrep på ytterhjulet, i svinger.. Skulle det slippe så er det bedre med negativ camber, da vekta ligger på ytterhjulet....

Legg innLagt inn:26 feb 2005 16:58
av sw20
dersom ytterhjulet slipper da???

da har men lite å hente seg inn med dersom hjulet på andre sida stårt like skjeift...

litt negativ kamber er bra.. men det er dog også orginalt på mange biler.. men ikkje noe ekstreme greier som dette...

Legg innLagt inn:26 feb 2005 17:38
av jumbo
Husk at det indre hjulparet bidrar VELDIG lite til det totale veigrepet når man kjører hard sving. Akkurat samme som innerski i slalom, eller bakhjul under bremsing etc. Er kun den siden som får bra med vekt på seg som er verdt å bekyrme seg om. Dersom litt negativ camber hjelper det yttre hjulparet til å få f.eks 1% bedre grep, og samtidig reduserer grepet til hjulere på motsatt side med 10%, er dette fremdeles totalt sett en vinning.

Legg innLagt inn:26 feb 2005 17:55
av sw20
neeeei... har blitt utfordra eg og....
en italiener
og en franskmann,..... :? :)
??

Legg innLagt inn:27 feb 2005 03:04
av sindrejl
negative camber er greit det, men alt med måte for å si det enkelt.. folk digger å overdrive med sånnt fordi det ser "tøft" ut og fordi det er så "fast'n the furious". Mye bedre å satse på en bil som er beregnet i svinger enn å skråstille hele forbanna hjulsettet sitt ;) Ser jo bare latterlig ut !!