Side 1 av 2
EBC greenstuff på, sommerdekk på, blålys på!
Legg innLagt inn:06 apr 2003 00:58
av jan-erik
Byttet til sommerdekk i dag, og monterte EBC Greenstuff klosser. Tok også og malte bremsekalliperne røde, og syns resultatet ble bra. Ut på testtur i kveld, men opplevde at bilen slapp veldig fort bak ved litt inspirert kjøring gjennom en rundkjøring. Nå vår nok vinterdekkene mye mykere, så de slapp penere. Dro iallfall ned til en bensinstasjon nede i byen og fikk ut litt luft.
Dro på ut i hovedgata igjen og det satt mye bedre, og dro ut hele 1. og nesten hele 2. giret. Hiver meg på bremsene instinktivt, da det er 50 sone her. Går 2 sekunder til, og jeg ser blålys i speilet. FAEN! Hvor dum går det egentlig ann å bli tenker, jeg pleier aldri å kjøre slik i tettbebygd strøk. Vognkort og førerkort takk! Før hun rekker å si noe mer forklarer jeg den kvinnelige politibetjenten at sånn kjører jeg vanligvis ikke, og at jeg akkurat hadde fått på sommerdekkene og skulle teste de. Får ei lang tale om hvor dumt dette var og at jeg burde vite bedre osv., og at selv om jeg kjører sportsbil så er ikke veien en racerbane. Sier meg selvsagt enig i alt og lover at det ikke skal gjenta seg. Ender med at jeg får en advarsel. Er skikkelig lettet. Men samtidig kjempeflau. Skjønner at det er veldig veldig lenge siden jeg har "rånet" i hovedgata en lørdagskveld kl. 23.00. Da kryr det er politi, og en må jo bare bli tatt.
Så selv om en er våryr så må man nok passe på å ikke gasse ufornuftig. Gleder meg voldsomt til japsetreffet, slik at jeg kan få virkelig testet bilen uten risiko for å miste lappen. Så oppfordrer dere andre også til å tenke på hvordan dere kjører, det er fort gjort å miste lappen, og da blir det ikke noe banekjøring heller. Glad jeg fortsatt har lappen, da det i politiinstruksen står at ved: spinning, burnouts, skrensing skal det være 3 måneders inndragning av førerkort.
Legg innLagt inn:06 apr 2003 02:21
av CelicaTurbo
heldig da
men du har meldt deg på kjøring på japsetreffet altså? Så da blir det ihvertfall 1 MR2 på banen

Legg innLagt inn:06 apr 2003 04:52
av erling
kunne egentlig tenkt meg å testas et tur på banen, men det er så kjipt om noe skulle skje...n tenker da på dety tekniske, jeg vetr hvordan det er å stå i tønsberg med blåst toppakning.. tror ikke far gidder å hente meg mange ganger på biltralle.... men det hadde vært digg å testa bilen på bane engang.::D:D
Legg innLagt inn:06 apr 2003 11:40
av CelicaTurbo
er ikke akkurat flott og måtte hentes på tralle nei, men var det MR2'en du blåste toppen på da? Tror banekjøring ikke er så stor påkjenning for motoren egentlig, men kanskje værre for drivverk og understell, bremser og slikt..
jeg vil også egentlig kjøre men er vel to hovedgrunner til at jeg ikke gjør det allikevel:
- Understellet trenger nye foringer på stag og toppen av dempertårn, det "slår" litt på ujevn vei til tider. I tillegg må bilen senkes og stives for den krenger litt for mye, tung jævel vet dere

Kryssene fremme må jo også byttes.
- Jeg er redd for at eksosdelen av turboen blir ekstremt varm når jeg kjører med høyere trykk og standard eksos med katalysator over lengre tid, slik som på bane. Må få en effekteksos slik at motoren blir kvitt varmen fortere og lettere så ting ikke begynner å slå seg eller sprekke pga varmen
Det første steget har jeg planlagt mot sommeren, trolig blir det vel at jeg bruker pengene jeg får på skatten samt noe feriepenger på det, så juli er vel et realistisk tidspunkt..
Legg innLagt inn:06 apr 2003 12:25
av jan-erik
CelicaTurbo skrev:heldig da 
men du har meldt deg på kjøring på japsetreffet altså? Så da blir det ihvertfall 1 MR2 på banen 
Var nok veldig heldig da, men tror nok at om jeg hadde vært litt yngre hadde nok lappen forduftet.
Ja, har meldt meg på banekjøring, 400 raske betalt inn på konto og greier så nå går det ikke ann å trekke seg. Skal også kjøre med Sportsvognklubben på Rudskogen tirsdag 27. april. Får håpe jeg ikke ødelegger noe på bilen da, er jo ikke mange dagene igjen til 10. da. Man må jo ikke kjøre det bilen går selv om man er på bane, er jo mulig å ta det litt roligere, selv om det nok er vanskelig når man får racing følelsen.
Legg innLagt inn:06 apr 2003 13:42
av CelicaTurbo
du får kjøre slik som du føler deg trygg på og avansere litt sakte da, og ikke gjøre det om til et race hvor du skal prøve å ta igjen fyren fremfor, da går det nok fortere galt..
Legg innLagt inn:06 apr 2003 15:27
av erling
CelicaTurbo skrev:er ikke akkurat flott og måtte hentes på tralle nei, men var det MR2'en du blåste toppen på da? Tror banekjøring ikke er så stor påkjenning for motoren egentlig, men kanskje værre for drivverk og understell, bremser og slikt..
Det var golfen som tok kvelden i Tønsberg. Er nok ikke så veldig belastning på motoren nei, er ikke så utsatt en utrimmet NA-motor. Men for vel alltids en anledning på bane en senere gang og.

Legg innLagt inn:06 apr 2003 17:08
av MR2turbo
jan-erik skrev:Man må jo ikke kjøre det bilen går selv om man er på bane, er jo mulig å ta det litt roligere, selv om det nok er vanskelig når man får racing følelsen.
Det er Jo ikke nødvendig å tyne det til gransene, men alikevel veldig vanskelig å la være når du kjører sammen med de andre på banen.. Det er jo ikke tidtakning, men har du en foran eller bak deg så skal det ikke så mye til før du kjenner trangen til å kappkjøre
Men det er ikke verdt å ødelegge bilen, nestegang jeg skal på banekjøring, skal jeg holde meg litt innenfor grensene, så jeg ikke risikerer noe..

Legg innLagt inn:06 apr 2003 18:10
av Christian
Har meldt meg på og betalt jeg og...men det blir nok relativt fin kjøring

Legg innLagt inn:06 apr 2003 20:49
av chris
Inndragning ved skrensing? er ikke den litt vanskelig å bevise? "nei, rævva slapp heilt av sæ sjøl!! Æresord!!"

Re: EBC greenstuff på, sommerdekk på, blålys på!
Legg innLagt inn:06 apr 2003 23:33
av jumbo
jan-erik skrev:Glad jeg fortsatt har lappen, da det i politiinstruksen står at ved: spinning, burnouts, skrensing skal det være 3 måneders inndragning av førerkort.
Heh. Skulle like å sett de gjennomføre den på vinteren!

Legg innLagt inn:07 apr 2003 00:37
av Erlend
De legger nok inn mye skjønn der gitt...har aldri opplevd å bli stoppet uansett hvor mye jeg har skrensa eller spinna. Men noen burnouts har jeg ikke fått testa enda

Legg innLagt inn:07 apr 2003 00:39
av mk1 black limited
Tror ikke noen som holder bilen sin normalt ved like skal være redd for å prøve den på bane. Min MR2 brukes nesten utelukkende til banekjøring (5000-7500 rpm) og en og annen solskinnstur uten at den har tatt nevneverdig skade av det. Men den må selvfølgelig holdes i orden.
Legg innLagt inn:07 apr 2003 01:47
av chris
Erlend skrev:De legger nok inn mye skjønn der gitt...har aldri opplevd å bli stoppet uansett hvor mye jeg har skrensa eller spinna. Men noen burnouts har jeg ikke fått testa enda 
skjønner ikke hva som er så trafikkfarlig med burnouts jeg

Legg innLagt inn:07 apr 2003 10:11
av jumbo
Utover at jeg synes burnouts er tragisk lite kult, tøfft eller noe som helst positivt, er jeg helt enig i at det ikke _burde_ være trafikkfarlig nei... Nå har vi jo en fyr på kamera som demonstrerer at ting_kan_ ta avgårde mer enn planlagt
Synes denne politi-instruksen bare blir komisk, jeg. Neste gang en av naboene står og spinner i snøen (sitter fast), skal jeg ringe politiet og spørre om de ikke skal bøtelegge ham.
