Side 1 av 1

Litt div spørsmål om tomgang/bensin osv...

Legg innLagt inn:11 feb 2005 16:49
av Mr2Nyter'n;p
Hvor høyt skal en mk1 gå på tomgang? (varm motor) Min går på ca 750... Da rister det litt i bilen... Ikke mye... Bare litt.. :) Så må bilen stå på tomgang ei stund før turtallet roer seg ned... går opp/ned 50rpm litt konstant til det roer seg etter 5min på tomgang.. Hva kommer dette av? Og sist men ikke minst... Tror'n får for mye bensin... Ved litt aktiv kjøring får jeg ettertenning innimellom.. pang! :) Er jo rått da, men nymotoren drikker merkbart mere bensin enn gamlemotoren.. hvordan justere? vanskelig?
Og hvor justere tomgang?
Og hvorfor jager motoren +-50rpm ei stund før'n roer seg? Ikke plagsomt, men litt pirk :D

Legg innLagt inn:11 feb 2005 20:41
av sindrejl
eh bilen min på kald motor går maks på 2500rpm.. men helt varm ligger den på ca 1000.. under det rister den bare og er sur ;) Kan justeres med en enkel skrue helt bak ved innsuget :)

Legg innLagt inn:11 feb 2005 20:55
av Mr2Nyter'n;p
Min og går på max 2500 ved kald motor... Og ja... Det rister under 1000rpm... Tror nesten ikke denna motoren er konstruert for å gå så lavt på tomgang :lol: Litt som å sitte i en gammel amerikaner.. Litt shakeyshakey :wink:

Skrue ved innsuget... Kan man ta feil av denne skruen? Hmm... Kan amatørmekker'n jeg gjøre det? Ser for meg at jeg fucker opp alt om jeg prøver.. :roll: :wink:

Legg innLagt inn:11 feb 2005 21:18
av andre 1
min motor ligger på ca 2500 kald å ca 1ooorpm ved normal kjøring. etter hard kjøring ca 800-900rpm vet ikke om dette kommer av at kompresjonen endrer seg eller hva det er!jeg hadde uansett ikke tuklet med motoren om jeg ikke var 100prs sikker på hva jeg holdt på med! lett å gjøre vondt være!

Legg innLagt inn:11 feb 2005 23:55
av Amund
på varm motor skal motoren ha 800rpm på tomgang. +-50rpm

Legg innLagt inn:12 feb 2005 00:52
av Mr2Nyter'n;p
Hmm... Normalt at det rister litt på 750-800rpm da? Ikke mye.. Litt :wink:

Dessuten dimmer lyset ned litt under 900rpm...Men dette er vel normalt...Dårligere lading og greier ved så lavt turtall..

Ellers, Amund.. Skal denne motoren bare ha litt mer bensin enn gamle-sliteren min tror du? Virker jo som om den trives selv om det go'smeller litt innimellom :D

Legg innLagt inn:12 feb 2005 00:55
av Mr2Nyter'n;p
Og forresten... Mens jeg har deg her, Mk1Ekspert Amund.. :wink:
Så du no katalysator på mr2'en min? Har jo to potter.. Ei lita og ei stor etter denna.. Noen sier det er kat.. :? Vi'kke ha no sånt..

Legg innLagt inn:12 feb 2005 09:27
av sindrejl
andre 1 skrev:min motor ligger på ca 2500 kald å ca 1ooorpm ved normal kjøring. etter hard kjøring ca 800-900rpm vet ikke om dette kommer av at kompresjonen endrer seg eller hva det er!jeg hadde uansett ikke tuklet med motoren om jeg ikke var 100prs sikker på hva jeg holdt på med! lett å gjøre vondt være!
akkurat som min motor det :) Etter hard kjøring surre den seg ned på 8-900rpm :P Burde vel ta bilde av skruen.. veldig enkel sak :P

Legg innLagt inn:12 feb 2005 09:29
av sindrejl
Mr2Nyter'n;p skrev:Og forresten... Mens jeg har deg her, Mk1Ekspert Amund.. :wink:
Så du no katalysator på mr2'en min? Har jo to potter.. Ei lita og ei stor etter denna.. Noen sier det er kat.. :? Vi'kke ha no sånt..
Den lille foran er kat, for som du sikkert har merket har ikke alle denne ;) Ble merkbart mer sprut når jeg fjerna den.. eh og merkbart mer lekkasje :P

Legg innLagt inn:12 feb 2005 11:04
av Amund
Mr2Nyter'n;p skrev:Og forresten... Mens jeg har deg her, Mk1Ekspert Amund.. :wink:
Så du no katalysator på mr2'en min? Har jo to potter.. Ei lita og ei stor etter denna.. Noen sier det er kat.. :? Vi'kke ha no sånt..
Motoren du har nå er i praksis lik den gamle, siden den har de orginale dysene og ledningsnettet. at den smeller litt, betyr litt ettertenning, og kanskje en liten eksos lekkasje. Kan hende du kan justere tenninga litt for å unngå det.

Du har to potter ja, men ingen katalysator, katalysator kom ikkje før på -88 modellene, da kom også egr og afm, og hk gikk ned til 122, mot 124 før.

mvh
Amund

Legg innLagt inn:12 feb 2005 14:03
av Mr2Nyter'n;p
Takk for svar folkens :wink: Er vel uansett ikke usunt for motoren at det smeller litt ved litt hard kjøring... Gøy er det jo uansett... :P

Legg innLagt inn:12 feb 2005 14:41
av Mr2 Mk2
sindrejl skrev:akkurat som min motor det :) Etter hard kjøring surre den seg ned på 8-900rpm :P Burde vel ta bilde av skruen.. veldig enkel sak :P
etter vi kjørte på eikås var jeg nedi 500rpm på tomgang,slå den du :wink: