Side 1 av 2

Legg innLagt inn:12 mar 2002 00:42
av gt4
Heisann

Er på vei til å kjøpe en gt4,vurderer også en nissan 200sx.
Men jeg har hørt at gt4'en flesker 0-100 på 7,8 sek.
Dette er jo det samme som f.eks 200sx m.m
Er klar over at gt4 veier 1450kg, men........

Er det noen der ute som kan fortelle meg fordeler\ulemper med
gt4?     Gir 4x4 merkbart effekttap?

Håper noen vil ta seg tid til å svare ???

TJ

Legg innLagt inn:12 mar 2002 20:06
av CelicaTurbo
Har også planer om å kjøpe meg en GT4 etterhvert og har prøvekjørt ett eksemplar. Det var ganske godt drag men etter tallene å dømme så er jo 156hk MR2 mk2 vel så kjapp til hundre da, hovedsaklig pga vekt og 4x4. Mange har store meninger om hvor mye tap det er i drivverket men på 2x biler ligger meningene mellom 10-20% mens på 4x4 biler mener folk alt fra 20%-35% tap. Et vesentlig tap er det nok, og min brors 200SX føltes kjappere selv når den var standard, mye pga 350kg mindre vekt og kun drift på to hjul. Men, 4x4 har sine fordeler også da; du kan klare å komme først ut av krysset om du er villig til å voldta girkasse og drivverk (som forøvrig tåler veldig mye vistnok)..

men fra spøk til alvor, det er en stilig bil som føltes bra å kjøre, solid og presis, men på langt nær ikke like mye kjøreglede som MR2 gir..

Legg innLagt inn:11 mai 2005 21:55
av kaimagne
Hehe, gammel post for deg, Kristian, men hva mener du nå da? Fortsatt MR2, eller GT4? ;)

Legg innLagt inn:11 mai 2005 22:31
av CelicaTurbo
hehe, gammel post det der ja :D

men, nja, det surest med det bilbyttet er egentlig at jeg hadde vært gjeldfri denne måneden om jeg ikke hadde solgt MR2'en :roll: Ellers er jeg absolutt fornøyd med Celicaen og det er en MYE mer praktisk bil med bakseter og ganske god plass i bagasjerommet når bakseteryggen er fellt ned. Det er artig med turbo og bilen går godt, firehjulstrekken er fantastisk om vinteren. Men, jeg liker kjørefølelsen i MR2'en vesentlig bedre og kvaliteten i førermiljøet er høyere i MR2'en. Det er egentlig ganske ofte at jeg savner MR2'en min og ofte jeg lurer på om jeg ikke skulle ha byttet tilbake og kjøpt en billig bruksbil av et slag som ekstrabil :roll: Men, det som hindrer meg da er at det koster en del med en ekstra bil og det har jeg ikke råd til nå før jeg får meg en skikkelig jobb igjen, og det aller viktigste er at om jeg selger bilen min nå så taper jeg alle pengene jeg har lagt i lån på bilen hittil og det er jammen det surt og ganske uaktuellt pga at jeg vil veldig veldig gjerne være gjeldfri på den bilen innen jeg skal ta opp boliglån.. Kanskje om jeg hadde byttet bilen direkte med en MR2 Turbo eier uten noen særlige mellomlegg? :D I tillegg når jeg kjøpte MR2 mk2 var jeg omtrent eneste fyren i Bergen som hadde dette, og når jeg solgte den var det ganske mange av disse i byen, men nå ser det ut til at alle mk2'ene har forsvunnet fra Bergen igjen? :D Men samboeren hadde ikke tilgitt meg da med mindre jeg samtidig kunne ha funnet pengene til en billig stasjonsvogn eller noe slikt.. Det har seg nemlig slik at vi i nærmeste fremtid vil ha behov for en ca praktisk bil, fra ca oktober må det nemlig være plass til en barnevogn baki bilen, og det går akkurat bra i en Celica så langt jeg har funnet ut (med halve bakseteryggen fellt ned) ;)

Legg innLagt inn:11 mai 2005 22:37
av jan-erik
CelicaTurbo skrev:Men samboeren hadde ikke tilgitt meg da med mindre jeg samtidig kunne ha funnet pengene til en billig stasjonsvogn eller noe slikt.. Det har seg nemlig slik at vi i nærmeste fremtid vil ha behov for en ca praktisk bil, fra ca oktober må det nemlig være plass til en barnevogn baki bilen, og det går akkurat bra i en Celica så langt jeg har funnet ut (med halve bakseteryggen fellt ned) ;)
Gratulerer så mye Kristian med den gode nyheten. Utrolig hva man får plass til i en "liten" bil om man legger godviljen til. Spørs vel litt på sikt om man syns det hadde vært mer praktisk med en stasjonsvogn, men kan jo alltid kjøpe en nr2 bil til det. Trenger jo ofte 2 biler om man selv bruker en i jobb, da madammen skal på barseltreff, helsestasjon osv.

Legg innLagt inn:11 mai 2005 22:40
av CelicaTurbo
jan-erik skrev:Gratulerer så mye Kristian med den gode nyheten. Utrolig hva man får plass til i en "liten" bil om man legger godviljen til. Spørs vel litt på sikt om man syns det hadde vært mer praktisk med en stasjonsvogn, men kan jo alltid kjøpe en nr2 bil til det. Trenger jo ofte 2 biler om man selv bruker en i jobb, da madammen skal på barseltreff, helsestasjon osv.
Jo takk! Bare hyggelig med en krabat tenker jeg :) Men men, hadde vært enda bedre med to biler om madammen hadde hatt førerkort, men det har hun altså ikke. Hun er den hissigste og minst tålmodige passasjeren du kan tenke deg (mot andre idiot-traffikanter altså, ikke mot meg), men hun er jammen det redd for tanken å selv kjøre bil så hun tørr ikke å begynne på førerkortet.. kanskje like greit så hissig som hun er for hun hadde vel blitt direkte farlig :lol:

Legg innLagt inn:11 mai 2005 22:40
av cinco
hehe, da må du nok vente ei stund jah.. barn er dyre i drift har jeg hørt

Legg innLagt inn:12 mai 2005 15:02
av spkstrp
grattis ja :D ! skal beholde celicaen altså ? hehe.. snakk om praktisk bil ! ;) EDIT: familiebil :mrgreen:

og nå vet vi jo litt mere om hvor mye drivverket i gt4'n tåler ;) :lol:

Legg innLagt inn:12 mai 2005 15:41
av Kaizern
Finnes det ikke sånn snaxy tak grind til GT4'n da? :lol:

Legg innLagt inn:12 mai 2005 16:01
av ST182
Takstativ finnes til celicaen ja, kjøpte til min i vinter da jeg skulle på fjellet..
Men fyttikatta å det ser stygt ut på den bilen :?

Celica`n fungerer fint som familiebil den.. blir faktisk værre når ungen blir større, og trenger mer plass til barnesete i baksete.. Men det funker for meg og ML ihvertfall ;)

kenneth

Legg innLagt inn:12 mai 2005 16:30
av CelicaTurbo
Så langt jeg har funnet ut så skal bilen fungere greit den, dvs når ungen blir såpass stor at den ikke passer i barnesetet fremme så kan det sitte på en barnepute i baksetene istedetfor.. Når ungen er minst må trolig halvdelen av bakseteryggen felles ned for å gjøre plass til barnevognen, og fruen må da også sitte i det andre baksetet så det blir trangt for henne en periode da.. men men, det avhenger jo alt sammen av at det bare blir 1 unge som kommer ut da, det får vi svar på om noen uker ;) Ellers er det vel ingen krise å kjøpe seg en eldre gammel stasjonsvogn av et slag, skulle ikke være umulig å skrape sammen litt peng til det :)

Legg innLagt inn:12 mai 2005 19:37
av ST182
ofra bass kassa og fikk helt fint nedi en dyp-vogn uten å legge ned setene vi.. spørs vel hvor kompakt akkurat deres vogn blir når dere slår den sammen.. de fleste vogner har jo klips på hjula så det er enkelt å ta de av, det var det vi måtte gjøre men da kunne vi til gjengjeld fint la hattehylla ligge som normalt..

Er faktisk mektig imponert over at det gikk så greit å bruke den som familiebil..

Legg innLagt inn:12 mai 2005 20:03
av CelicaTurbo
hm, ja det er jo kjekt om det er mulig da :)

Legg innLagt inn:17 mai 2005 16:06
av GT4 CS
Grattis :):):):)
Blir nokk kos med en liten krabat i oktober. Om du sørger for og skaffe deg barnevogne du kan ta av hjula på så glir den lett baki, og bagasje kan du pakke i kurva til vogna og litt andre steder, pratet med folk som fint får med seg barnevogn,ungen og kona med bagasje i en gt4. Og ikke alltid man trenger og ha med barnevogn heller da, bare og kjøpe seg en fin sånn bæremeis det, ha ungen på magen, siden du har dame så gjelder jo ikke neste bit for deg, men man ser jo at mange damer liker og komme bort og dulle litt med han far da ungen henger der på magen. Personlig mener jeg en gt4 er den perfekte familiebil, solid bil,trygge kjøre egenskaper og perfekte forbikjøringsmuligheter.
Får du tak i takstativ og slik skiboks har du jo og løst alle plassproblemer, laker takstativ og skiboks i bilens farge, og vips har du norges tøffeste familiebil :D
Når flytter du nedover da?

Legg innLagt inn:17 mai 2005 18:50
av CelicaTurbo
joda, har tro på at det skal gå fint med en liten barnefamilie i en slik bil, og vi har fått en grei leilighet rett utenfor Halden som vi flytter til i slutten av juni :)