Side 1 av 2

Bilkjøring og Posten

Legg innLagt inn:21 nov 2004 21:28
av Maverick
Siterer VG her:
Bruk av gir: Kjør i første gir bare en til to billengder og gir opp til annet gir. Bruk så høyt gir som motoren orker å dra bilen i, uten å rykke. Hopp over et girtrinn - for eksempel tredje eller fjerde gir - og kjør i fjerde gir i 50 km/t og femte gir i 60 km/t - om mulig.
Hvilken av Postens biler har kapasitet til å kjøre i 5.gir i 60?? :)
Bruk av gasspedal: Slipp gassen tidlig foran svinger og kryss. La motoren redusere farten på bilen. Unngå å gå direkte fra gass til brems. Unngå å gi unødvendig mye gass, men øk farten rolig opp til den farten du ønsker.
Planlegg kjøringen: Sjekk trafikken langt foran deg. Hold god avstand til kjøretøyer foran deg, slakk av på gassen tidlig når du ser at du snart må bremse ned. Utnytt terrenget, hold jevn fart opp og ned bakker. Bruk blinklys tidlig, så andre ser om du snart skal til venstre eller høyre. Vær tydelig i trafikken!
Oki, vi er alle enige om at dette lærte vi under kjøreopplæringen??

Så prikken over i'en ..

Sitat VG:
Disse knepene var nye for de 14 sjåførene og for meg, da vi gjennomgikk kurset i mai i år. Vi har lært at det er viktig å planlegge kjøringen ut fra trafikkbildet, og nå kjører vi roligere uten bråbrems foran krysset, sier distribusjonsleder Stig Kokkvold i Posten på Røros.
HALLO?!?!!? Er det bare meg som må riste på hodet når dette faktisk er godt voksne folk som kjører alt fra 20 til 80 mil på en dag?!?!

Legg innLagt inn:21 nov 2004 22:14
av Erlend
Nye? Triks? Hehe... dette lærte jo vi alle da vi tok lappen :)

Men det er jo mulig at Stig Kokkvold er steingammel og tok lappen den gang man bare skulle kjøre frem, stoppe og rygge tilbake :)

Re: Bilkjøring og Posten

Legg innLagt inn:21 nov 2004 22:25
av doffy
Sitat VG:
Disse knepene var nye for de 14 sjåførene og for meg.
Syntes det var litt morsomt at han presterte å kalle dette KNEP!
Jeg ville heller kallt det fornuft

Legg innLagt inn:21 nov 2004 23:01
av jumbo
Ja helt utrolig. Dessuten er jeg rimelig uenig i deres syn på bruk av gir. Kjøre i relativt høyt gir er bra DERSOM man også har en ekstremt forsiktig gassfot, men uten kombinasjonen betyr jo høyt gir nettopp det motsatte... Faktum er at de aller fleste middels førere med stor fordel kunne kjørt på noe lavere gir enn de gjør.

Uansett, gir eller ei, er jo en var gasspedal og minst mulig bruk av bremser nøkkel til lite drivstofforbruk. At det kommer overraskende på noen i det hele tatt (burde kreve omkring 30 i IQ), og enda verre: At det overrasker folk som faktisk har lappen er helt utrolig.

Legg innLagt inn:22 nov 2004 01:10
av Tor
Alle som jobber i posten kjører som de er skutt ut av en kanon, har ligger de og lager blårøyk i boligefelt klokken 06.00 på hverdager :)

Legg innLagt inn:22 nov 2004 02:33
av GT4 CS
Og så fint med motorer fulle av sot. Nei en motor skal være steril innvendig pga full gasspedal døgnet rundt. Smelta en katalysator i en ford fiesta 1,25liter. Det er pga fin gassbruk :D

Legg innLagt inn:22 nov 2004 08:22
av Kjakan
Ristet på hodet selv når jeg leste dette. Trodde dette her var allmennkunnskap blant folk, men tydeligvis ikke.
Dette sier muligens noe om nivået på de som jobber i Posten. Litt av et knep å bremse på girene før et kryss :roll:

Legg innLagt inn:22 nov 2004 09:30
av Neemi
Og erfaringen fra i dag morges når jeg var på jobb tilsier også at de trenger kurs i hvordan kjøre i svinger når man er sjåfør av lastebil med henger.

Takker det som takkes kan for at jeg hadde lav fart for jeg sklei på god vei mot posten-bilen som kuttet svingen sin max.

Jobber i et transportfirma så jeg møter en del sjåfører daglig på vei til og fra jobb, og jeg må si at det er mye varierende ferdigheter ute og går.
Og kjettinger er et ukjent fenomen for de stakkars "middelhavssjåførene" som blir stående nedi gata her.

Så et innslag på nyhetene her om dagen om biltilsynet som sjekket at trailerne hadde kjettinger med seg. De aller fleste hadde det, men problemet var at mange sjåfører visste ikke hvordan de skulle legge de på riktig.
Det er vel også noe de lærer på kjøreskolen, er det ikke???
Biltilsynet håpet på å finne en paragraf som lot de få sjekke om sjåførene faktisk kunne legge på kjettinger, og eventuelt pålegge de å lære seg dette.
Kanskje ingen dum ide for trafikksikkerheten?

Legg innLagt inn:22 nov 2004 09:46
av MRQuoc
Syns det blir galt samfunnsmessig at det må en paragraf til for at mennesker i vår så siviliserte verden skal fatte poenget med noe som helst til fordel for seg selv og andre i omgivelsene.

En ting er at et barn fra jungelen i brasil ikke vet hva metall er, en annen er mennesker som har levd ganske mange år i omgivelser som har hatt dette tilgjengelig all-time

men , så klart må man så må man... Jeg vil bli diktatur!! skulle i snilleste utfall kanskje gitt dem giftsprøyta.. og værste hogd av hodet ..? .. kommer ann på humøret .. tenker jeg.



( Det har vært ganske mange tråder om "vinteren og idiotene" :p .. jeg har valgt å leve på natta, siden jeg ikke stoler/liker meg på de øvrige "ute der på dagen" ;p .. kanskje det er en idé for resten av dere også ? ;D )

Legg innLagt inn:22 nov 2004 11:44
av chris
latterlig..

men jeg er ikke akkurat tilhenger av å drive å hoppe over to gir av gangen og sånn heller jeg da. Og 60 i 5.gir? kveler jo motoren da..

Legg innLagt inn:22 nov 2004 12:36
av Master
chris skrev:latterlig..

men jeg er ikke akkurat tilhenger av å drive å hoppe over to gir av gangen og sånn heller jeg da. Og 60 i 5.gir? kveler jo motoren da..
ikke med en mr2 f.eks på rett strekke siden den har så høyt gira 5gir. Og disse postbilene er jo diesel mange av dem, og de har enda mer moment så 60 i 5 gir er null problem. Har alltid kjørt i 5-gir med mine biler i 60+ ned i 50 begynner det å bli tungt så da kommer 4 eller 3 inn :)
forresten da jeg hadde mr2 drev jeg ofte å skifta fra 3 til 5 når jeg akselererte. Noen andre som gjør det? sånn 1-2-3(opp til 60-70)-5. (ved vanlig kjøring da... ikke no drag.

Legg innLagt inn:22 nov 2004 13:07
av Mr2Nyter'n;p
Man skal visst ikke hoppe over gir... Må vel være bedre å bruke girene litt? Dessuten... Røros vi snakker om her... 8)

Legg innLagt inn:22 nov 2004 13:46
av jumbo
Rør-os.... as in "masse sot og blårøyk overalt" hehe

Legg innLagt inn:23 nov 2004 00:55
av sindrejl
altså.. klem inn 5.gir i 60km/t og du kan BANNE på at bensinnåla detter som en stein om du så mye som prøver å se på en svak stigning i terrenget eller trykke litt på gassen for å opprettholde fart.

Legg innLagt inn:23 nov 2004 01:35
av Master
sindrejl skrev:altså.. klem inn 5.gir i 60km/t og du kan BANNE på at bensinnåla detter som en stein om du så mye som prøver å se på en svak stigning i terrenget eller trykke litt på gassen for å opprettholde fart.
Nei...?

Det er alltid mer økonomisk å kjøre på lave gir (altså høyt tall) så lenge motoren ikke jobber så altfor tungt.Å trykke gasspedalen helt inn betyr nødvendigvis ikke at det sprøytes inn enorme mengder bensin. ECUen vurderer jo hele tiden turtall og luftmengde osv osv. samt at den retarderer tenninga så langt det går. Høyt turtall = mer bensinforbruk