Side 1 av 2

Svinghjul

Legg innLagt inn:11 okt 2004 19:26
av larsst185
Er det noen som vet om svinghjulet på NA og turbo mr2 (mk2) er like.og isåfall har noen et bilde av et slikt svighjul

Legg innLagt inn:11 okt 2004 20:40
av AndreasH
Det er hvisstnok forskjell. Jeg spurte Fensport om man kunne bruke Fidanza svinghjulene som de selger på 3SGE, men svaret var : sorry - turbo only.
Her er ihvertfall bilde av mitt nyervervede, brukte Cusco racing svinghjul som hvisstnok skal passe 3SGE. :P - Må pusse litt rust først..

Legg innLagt inn:11 okt 2004 20:44
av chris
hvordan blir virkningen av å bytte til et "bedre"/lettere svinghjul på en 3S-GE ?

Legg innLagt inn:11 okt 2004 20:51
av Tor
Lettere svinghjul= Kvikkere aks men mindre toppdrag
Tyngere svinghjul= Seigere aks men mere effekt på topp.

Legg innLagt inn:11 okt 2004 21:13
av AndreasH
Hvis man måler effekten på dyno, så vil det ikke vise noen forskjell i effekt. Man reduserer ganske enkelt rotasjons massen. Dette fører til at den andelen dreiemoment som tidligere ble brukt til å spinne opp et tyngre svinghjul istedet blir tilgjengelig til å skyve bilen framover = bedre aks i hele turtallsregisteret. :wink: Dette skal være tydelig merkbart i 1.gir, men denne virkningen avtar gradvis oppigjennom girene. Grunnen til dette er følgende: I 5. gir "ser" motoren noe som veier f.eks. 1000 kg. Svingmassen (inertia) av svinghjulet blir da ubetydelig i forhold til det. I 1.gir derimot ser motoren noe som ser mer ut som 100 kg. Likevel skal den spinne opp det samme svinghjulet opp igjennom turtallsregisteret - som da kanskje utgjør 10% av vekten som motoren ser. Ved å redusere svingmassen med noen kilo så utgjør det plutselig kanskje 4-5% av det motoren ser - og da snakker vi noe som ligner på vektreduksjon på da 4%*1260kg = 50kg, ihvertfall i 1.gir og kanskje 25 i 2. Så blir rusing av motoren mer som en racer motor : vrom! vrom! i stedet for vroooooom - vroo. - gidder ikke vente lenger. :roll: :D

Legg innLagt inn:12 okt 2004 15:33
av Tor
AndreasH skrev:Hvis man måler effekten på dyno, så vil det ikke vise noen forskjell i effekt. Man reduserer ganske enkelt rotasjons massen. Dette fører til at den andelen dreiemoment som tidligere ble brukt til å spinne opp et tyngre svinghjul istedet blir tilgjengelig til å skyve bilen framover = bedre aks i hele turtallsregisteret. :wink: Dette skal være tydelig merkbart i 1.gir, men denne virkningen avtar gradvis oppigjennom girene. Grunnen til dette er følgende: I 5. gir "ser" motoren noe som veier f.eks. 1000 kg. Svingmassen (inertia) av svinghjulet blir da ubetydelig i forhold til det. I 1.gir derimot ser motoren noe som ser mer ut som 100 kg. Likevel skal den spinne opp det samme svinghjulet opp igjennom turtallsregisteret - som da kanskje utgjør 10% av vekten som motoren ser. Ved å redusere svingmassen med noen kilo så utgjør det plutselig kanskje 4-5% av det motoren ser - og da snakker vi noe som ligner på vektreduksjon på da 4%*1260kg = 50kg, ihvertfall i 1.gir og kanskje 25 i 2. Så blir rusing av motoren mer som en racer motor : vrom! vrom! i stedet for vroooooom - vroo. - gidder ikke vente lenger. :roll: :D

Bøyer meg i støvet og sier "ok"

Legg innLagt inn:12 okt 2004 17:40
av AndreasH
Tor skrev:
AndreasH skrev:Hvis man måler effekten på dyno, så vil det ikke vise noen forskjell i effekt. Man reduserer ganske enkelt rotasjons massen. Dette fører til at den andelen dreiemoment som tidligere ble brukt til å spinne opp et tyngre svinghjul istedet blir tilgjengelig til å skyve bilen framover = bedre aks i hele turtallsregisteret. :wink: Dette skal være tydelig merkbart i 1.gir, men denne virkningen avtar gradvis oppigjennom girene. Grunnen til dette er følgende: I 5. gir "ser" motoren noe som veier f.eks. 1000 kg. Svingmassen (inertia) av svinghjulet blir da ubetydelig i forhold til det. I 1.gir derimot ser motoren noe som ser mer ut som 100 kg. Likevel skal den spinne opp det samme svinghjulet opp igjennom turtallsregisteret - som da kanskje utgjør 10% av vekten som motoren ser. Ved å redusere svingmassen med noen kilo så utgjør det plutselig kanskje 4-5% av det motoren ser - og da snakker vi noe som ligner på vektreduksjon på da 4%*1260kg = 50kg, ihvertfall i 1.gir og kanskje 25 i 2. Så blir rusing av motoren mer som en racer motor : vrom! vrom! i stedet for vroooooom - vroo. - gidder ikke vente lenger. :roll: :D

Bøyer meg i støvet og sier "ok"
Vel, det er forsåvidt noe i det du sier: :)
Dersom du ligger i 230 på autobahn med lett svinghjul og møter en lang oppoverbakke, så blir du forbikjørt av en med originalt svinghjul fordi den har lagret mer rotasjons energi i det tyngre svinghjulet. Men det er nå ikke en kjempeaktuell problemstilling her til lands da.. :mrgreen:

Legg innLagt inn:19 okt 2004 21:40
av larsst185
Har bare en mistanke om at svinghjul og clutch jeg har liggende ikke er fra en ge motor men til en turbo,derfor spm om noen har bilde av et originalt gte eller en ge svinghjul med eller uten clutch.Begge deler passe jo fysisk på motor og på gear men er litt redd for at om det er et svinghjul og clutch fra en turbo jeg har så får jeg problemer når alt er satt sammen og motoren er i bilen.Ble litt innvikla det her :lol:

Legg innLagt inn:19 okt 2004 23:34
av Master
Så mye man ikke lærer på dette forumet da.. :lol: keep up the good work!

Legg innLagt inn:20 okt 2004 09:32
av Morten
larsst185 skrev:Har bare en mistanke om at svinghjul og clutch jeg har liggende ikke er fra en ge motor men til en turbo,derfor spm om noen har bilde av et originalt gte eller en ge svinghjul med eller uten clutch.Begge deler passe jo fysisk på motor og på gear men er litt redd for at om det er et svinghjul og clutch fra en turbo jeg har så får jeg problemer når alt er satt sammen og motoren er i bilen.Ble litt innvikla det her :lol:
Jeg har et orginalt svinghjul og clutch fra en Turbo, skal prøve å få tatt et bilde til deg ikveld.

Legg innLagt inn:20 okt 2004 09:44
av larsst185
Flotte greier :D

Legg innLagt inn:20 okt 2004 15:11
av Tor
Tor skrev:Lettere svinghjul= Kvikkere aks men mindre toppdrag
Tyngere svinghjul= Seigere aks men mere effekt på topp.
Dette har jeg fra mine lærebøker. Men de handler ikke om bilmotorer da, men større båt motorer som går med max 900 rpm :) Men en viss likhet er det sikkert.

Legg innLagt inn:21 okt 2004 11:23
av erling
Har noen mobilbilder fra clutch-byttet på min forrige helg. Dette er da en 3S-GE da.

Legg innLagt inn:21 okt 2004 11:30
av CelicaTurbo
Lars, om du ser på bilder.ts-ogn.no og går inn på Amund sin bildefolder, og deretter mk1.5 prosjekt, så mener jeg å huske at det er bilder som viser 3S-GTE svinghjul og trykkplate der :)

Legg innLagt inn:21 okt 2004 13:04
av AndreasH
erling skrev:Har noen mobilbilder fra clutch-byttet på min forrige helg. Dette er da en 3S-GE da.
Jeg skal til med å bytte svinghjul og klutsj snart. :) Noen tips ?
Rekkefølge, hva var vanskelig etc.