Side 1 av 2

altezza = IS200?!

Legg innLagt inn:06 okt 2004 00:53
av doffy
noen som vet forskjellen på en lexus IS200 og toyota altezza? Hvis det i det hele tatt er forskjell da :?
Hadde ikke sagt nei takk til noen av de ihvertfall!

Legg innLagt inn:06 okt 2004 12:04
av Erlend
IS200 har en rekkesekser på 2 liter med full pakke (VVTi,24V,twincam DOHC), mens Altezza(RS200) har 3SGEen fra MR2 og Celica, bare modernisert med Dual VVTi, eller en "familieversjon", en 1G-FE på 2 liter med 160hk.

Dvs 155hk/195Nm VS 210hk/216Nm eller 160hk/195Nm

IS200 har oppheng for komfort og cruising(men fortsatt relativt hardt og sportslig), mens Altezza har rent sportsoppheng. Mener også at Altezza er lettere enn IS200 pga mindre motor og mindre luksus...

Legg innLagt inn:06 okt 2004 12:56
av Morten
Jeg trodde da at Altezza IS200 og Lexus IS200 var samme bil bare med høyre/venstre ratt jeg... (kjært barn har mange navn), men at dette karroseriet har flere alternativ i Japan (som så mange andre)? RS200 er toppmodellen i karroseriet (kun for Japanske markedet) og har som Erlend skriver 3SGE Beams motor++

Legg innLagt inn:06 okt 2004 17:12
av haraune
Det er ganske stor forskjell på interiøret. Lexus is200 er liksom "finere" en altezza. mere detaljer som er chrommet. og finere skinn i setene.
Men altezza skal visst være satt opp mer sporty.Og er lettere..

Men i mine øyne mangler den to syl.og et gir! finnes nemlig ikke med 6trinns kasse.. :roll:

Legg innLagt inn:06 okt 2004 19:17
av @lpher
haraune skrev:Det er ganske stor forskjell på interiøret. Lexus is200 er liksom "finere" en altezza. mere detaljer som er chrommet. og finere skinn i setene.
Men altezza skal visst være satt opp mer sporty.Og er lettere..

Men i mine øyne mangler den to syl.og et gir! finnes nemlig ikke med 6trinns kasse.. :roll:

...har også sett en del knæsje interiørfarger på noen Altezza'er...som hadde blitt SKIVEBOM i en Lexus ihvertfall :D

@lpher

Legg innLagt inn:07 okt 2004 20:31
av Kebab gud
Egentlig er det mindre forskjeld enn de fleste tror
en Lexus IS200 Sport og en Toyota Altezza AS200 L-edition er faktisk så og si identiske
(de var litt snillere og ga japanerene 5Hk mer da)
er bare det at Altezza kjører det som er sport understellet på IS som standard.
L-Edition er foresten med Halvskinn seter .. som man får på sport..

det er altså Motorene og understellet som er forskjelden på de
Som altezza får du RS200 (3S-GE), AS200 (1G-FE)
som altezza gita får du AS200 (1G-FE) og AS300 (2JZ-GE) (bedre kjant som sportcross)
som Lexus IS får du bare som IS200 (1G-FE ) og IS300 (2JZ-GE) (vanlig og sportcross)

egentlig er det ikke mye forskjelder .. men i japan kan man få den med TV
(og da snakker jeg ikke om Navi systemet.. det kan vi også få)

Forresten, 3S-GE`en i RS200 er IKKE en modifisert motor fra MR2 og Celica.. denne er fjerde generasjons 3S-GE.
den som satt i T20 Celicaen var tredje generasjons.

Legg innLagt inn:07 okt 2004 21:26
av haraune
altezza får ikke 6er!! :!:
det er en viktig forskjell.

Legg innLagt inn:09 okt 2004 12:00
av Kebab gud
Altezza har begge 6erene (2liter og 3liter)
men de har en 4er som IS ikke har .. den 4ern er i topputgaven (WHOO! 3S-GE baby!)

men 3litern får man bare i Altezza gita .. (sportcross)

Legg innLagt inn:09 okt 2004 23:42
av @lpher
Satt og leste om IS'en...og kom over ett par artig ting om bilen....

Altezza navnet stammer fra det italienske ordet for "nobel" eller "høyeste klasse"/"øverste hylle" :D Ser ut til at Japanerne selv utaler det "AlteTTza"...om jeg ikke tar helt feil :)

Ansvarlig for utviklingen av IS'en var en mann ved navn Nobuaki Katayama...som også hadde fingrene dypt begravet i utviklingen av mkIV Supra'n og Soarer'n (Lexus SC)

Ser også at i de japanske annonsene for Altezza L-edition...så er det Lexus IS som er avbildet :) Prisene var 2.730.000YEN for RS200 med 6-trinns manuell og 2.070.000YEN for AS200 med 4-trinns automat :)

@lpher

Legg innLagt inn:09 okt 2004 23:49
av Kebab gud
en annen ting med Altezzaen er at Nobuaki Katayama ville at den skulle ha en Super versting utgave ..
litt synd at han ikke fikk ønsket oppfylt..

noen som vet hva han jobber på nå?
TXS? :P

Legg innLagt inn:30 okt 2004 21:59
av Oas
lexus is200 heter her men i japan finnes ikke lexus så der heter den toyota altezza, at det er et motor valg ekstra er sikkert på grunn av at i japan har de mere frynse goder på japanske biler en vi har som en liten bonus for sine lansmenn^^ eller for at de tør å sattse mere der?

Legg innLagt inn:30 okt 2004 22:25
av Kebab gud
en ting som blir spennende å se er når neste IS kommer ..
om Altezza blir skrapet eller om det kommer en ny altezza også ..
(som alle vet lanserer jo Lexus i Japan kommende August)

en annen ting som blir spennende er jo starten av neste år .. å se hva de gjør med aristo ..
japaneren har en tendens til å lansere JDM bilene rett før de selges...
så når Aristo går ut av dato i mars... så blir det spennede .. kommer det en ny aristo ..
eller er aristo død? ...
(venter i spenning)

Legg innLagt inn:31 okt 2004 00:57
av spkstrp
så det ble snakket om japanske uttalelser (unskyld, alpher nevnte det i en bisettning men jeg kunne ikke dy meg :oops: ) , og om det passer så har jeg noen morsomme poeng.... Jeg tar "hobby-japansk" på skolen. Er dere ikke interesert så trenger dere ikke lese videre!! :lol: (dere har blitt advart)

Det som er morro er at de ikke hører forskjell på rompe og lompe - lyden deres "r" er en mellomting mellom L og R. (dette kan jo kalles et lite problem når man skal uttale altezza)

Videre sliter de med konsonanter... eneste lydene deres som er alene er: a i u e o (+ n). De andre lydene er typisk: sa, ru, ri, tsu. (mrk vokaler vs vokal+konsonant)


Mc donalds blir feks: makudonarudo... Og de fleste japanere blir visstnok sjokkerte over at det ikke heter det andre plasser :)
(Dette påstår en japansk "sensei" på skolen, det er ikke noe jeg finner på)

Kanskje ikke så rart at de sliter litt med engelske (o.l.) ord.
Sku jeg ha prøvd meg på altezza måtte det bli arutezza :D (men det er bare gjettning fra min side som sagt, fordi de har "lydene" til å uttale det, kan godt hende de sier a(ru)tettza e.l. :)

Legg innLagt inn:10 jan 2005 08:43
av GT4 CS
Finnes det altezza med venstre ratt da? Om noen vil ha en slik bil burde det vel relativt enkelt la seg bygge om fra høyre ratta til venstre ratta?
Og så får man jo sinnsyk mye fin styling til bilene og da :)

Legg innLagt inn:10 jan 2005 13:53
av Erlend
Altezza finnes ikke med venstreratt, men det er visstnok en smal sak å bygge om - de bare setter inn komplett dash fra Lexus IS 200.