Side 1 av 2

Svein Arne's MR2 1990 3VZ-FE V6

Legg innLagt inn:02 sep 2025 18:53
av Makk
Show & shine tråd, så slipper alle følge den endeløse byggetråden :lol:

Highlights fra en veldig lang historie :

Kjøpt som ugodkjent turboswappet bil, brukte komponentene i turbodelen pluss litt annet jeg hadde liggende til å godkjenne bilen med Camry V6.

1993 Toyota Camry 3.0 V6 donormotor 3VZ-FE plukket til shortblock og bygd opp igjen, stempler ikke rørt da man så sylinderhoning fra fabrikk fortsatt! Oppgraderte toppakninger og diverse custom fra Paul Woods i England.

1992 Toyota MR2 Turbo understell videre oppgradert med Bilstein B6 og Eibach fjærer, gen3+ Turbobremser videre oppgradert med slissede og borrede skiver m/yellowstuff klosser, 18tom Ultralite felger, 245/35 og 215/35.

Border bodykit, turboluke

Keyless start, svart skinninteriør, rev 3 ratt, gjenopptrukne stoler, stor stereo, rev 3 diskantdeksler.

Hengerfeste fra Bailey, en super rare option en fikk på 90 tallet, kjøpt av en engelskmann fra BodgeWerks.

Hjemmelaget eksosanlegg fra grunn opp (Skal oppgraderes videre da det er OEM)

Godkjent i vognkort med alle modifikasjoner, motor, eksos, åpent luftfilter, understell, felger, dekk, bremser, bodykit, alt.

Re: Svein Arne's MR2 1990 3VZ-FE V6

Legg innLagt inn:02 sep 2025 18:53
av Makk
.

Re: Svein Arne's MR2 1990 3VZ-FE V6

Legg innLagt inn:02 sep 2025 18:53
av Makk
.

Re: Svein Arne's MR2 1990 3VZ-FE V6

Legg innLagt inn:02 sep 2025 18:54
av Makk
.

Re: Svein Arne's MR2 1990 3VZ-FE V6

Legg innLagt inn:02 sep 2025 18:57
av Makk
Reservert

Re: Svein Arne's MR2 1990 3VZ-FE V6

Legg innLagt inn:02 sep 2025 19:02
av ArildM
Fine maskiner 8)

Re: Svein Arne's MR2 1990 3VZ-FE V6

Legg innLagt inn:03 sep 2025 20:13
av Myklebust
Lekkert! Liker som regel ikkje bodykits osv. Men panseret og panserlocksa fullfører det! Som nettopp sagt på offtopic tråden, det der er fet ekvipasje :lol: Rått! og der var Celica-bildet eg etterlyste også!

Bilde av motorrom? :mrgreen:

Re: Svein Arne's MR2 1990 3VZ-FE V6

Legg innLagt inn:03 sep 2025 20:15
av Myklebust
Det der er legit svære sylindere?

Re: Svein Arne's MR2 1990 3VZ-FE V6

Legg innLagt inn:03 sep 2025 20:53
av Makk
Myklebust skrev: 03 sep 2025 20:15 Det der er legit svære sylindere?
Tenker du på motoren på bukken der eller på syklene, alle sammen har vel svære sylindre :lol:

Skal få tatt noen bilder av motorrom når jeg trasker forbi, merkelig nok så har jeg ikke tatt så veldig mange.

Re: Svein Arne's MR2 1990 3VZ-FE V6

Legg innLagt inn:04 sep 2025 15:55
av Makk
Derp

Re: Svein Arne's MR2 1990 3VZ-FE V6

Legg innLagt inn:04 sep 2025 16:57
av ArildM
Like a glove :D
Snasent 8)

Re: Svein Arne's MR2 1990 3VZ-FE V6

Legg innLagt inn:04 sep 2025 21:08
av Myklebust
Tenkte på motoren på golvet! Eller i løfteren? :lol: Ser ut som en V6 med toppene på benken?

Strøkent, ser neeesten originalt ut! :)

Re: Svein Arne's MR2 1990 3VZ-FE V6

Legg innLagt inn:04 sep 2025 21:12
av Makk
Det er samme motoren jeg tok bildene av der ja, jeg hadde den i fillebiter å byttet absolutt alt, TO ganger faktisk fordi den første røyk da jeg ikke gjorde noe jeg burde ha gjort :lol: , men tok ikke ut stemplene, for når du ser sylinderhoningene fra fabrikken etter 360.000 kilometer, da trenger du ikke gjøre noe som helst.

Og dette var på TO motorer, begge hadde ventilene in spec og gått veldig langt...

Det er jo helt utrolig at det går an å bygge noe så bra, kvaliteten er jo helt unmatched, hvem ellers enn Toyota klarer bygge noe SÅ bra?

(3VZ-FE er legendarisk for dette, og godt kjent for det :lol: )

Så... Om noen tenker bygge 3VZ-FE fra grunnen av og opp, ikke rør stemplene uten du har tenkt turbocharge, og bruk aftermarket pakning fra Victor Reinz eller Fel-Pro, og rengjør hullene til toppboltene, men IKKE SMØR DEM! En skal følge big blue book til punkt å prikke, men hoppe over smøring av hullene, det er en designflaw fra Toyota som gjør at ved å torque til spec med smørte bolter så blir det overtorque! (Paul Woods fra Woodsport som gjorde tester opp mot dette her hvorfor verdens mest driftsikre V6 hadde elendige toppakninger :D )

Re: Svein Arne's MR2 1990 3VZ-FE V6

Legg innLagt inn:05 sep 2025 04:04
av Myklebust
8) 8)

Re: Svein Arne's MR2 1990 3VZ-FE V6

Legg innLagt inn:05 sep 2025 07:16
av ArildM
Liker at man på en V6 som har gått 360'000km kan kalle det en designfeil :lol: Det sier bare litt om hvilke standarder Toyota lever opp til :wink:

Mens Ford fortsatt nekter å slutte å lage motorer med registerreim, SOM DE BADER I SAMME OLJE SOM MOTOREN :lol: :roll: Og når motoren raser dager etter at garantien har gått ut, så løfter de henda i været og sier, det var pga effektiviteten og støynivå må vite! :lol: