Side 1 av 3
GT86 salgs-flopp
Legg innLagt inn:06 mar 2014 05:05
av Roye
GT86 selger ikke og cab-versonen og evt. en utgave med høyere effekt vurderes å bli skrinlagt. Det er solgt så vidt 10000 biler i Europa så langt.
Se artikkel her
European GT86 sales figures
FR-S selger ganske bra
Løp og kjøp eller så blir den kanskje borte i løpet av et par år

Re: GT86 salgs-flopp
Legg innLagt inn:06 mar 2014 11:27
av ArildM
Avgiftene dreper denne bilen synes jeg. For 400'000 kan jeg få en bra Supra / 10stk MR2 / 1stk NSX / 3stk 200SX / 2stk S2000 osv osv. Ikke nye biler, men for en entusiast har dette ikke så mye å si, økonomisk sett gjør det bra sans også siden disse bilene ikke vil lide av noe markant prisfall i de neste årene. Og som sådan er GT86 dødfødt i mine øyne.
Bilen er genial, problemet er at AE86 i sin tid var basert over samme lesten som en vanlig Corolla, denne derimot er en egen bil, egen produksjonslinje, og salget må kunne forsvares for å ha den i fortsatt produksjon.
Enda bra at den selger greit i USA. Der treffer den nok målgruppen greit, en skikkelig morobil til en rimelig penge. Ellers så er det skam for de EU landene som har greie avgifter og ikke kjøper denne
Tenk hva en evt bedre motorisert utgave hadde kommet til å koste i Norge da! 500-600'000?

Re: GT86 salgs-flopp
Legg innLagt inn:06 mar 2014 15:18
av celicat23
Synd, men vil gjette at litt av problemet er antall HK denne har. Jeg tror det er ett rimelig smalt segment som kjøper bilen ut i fra hva den faktisk er laget for: gøy å kjøre "alene", ikke kjøre fra noen. De fleste "entusiaster" tror jeg ser 200hk og tenker hvorfor i all verden de skal kjøpe noe som blir frakjørt av en golf gti.
Re: GT86 salgs-flopp
Legg innLagt inn:06 mar 2014 15:29
av ArildM
Er nok sant det. Litt for lite futt i GT86n, men igjen, mer effekt hadde drept den prismessig, så det er ikke akkurat enkelt

En værsting utgave hadde nok uansett vært med på å booste "imaget" den har. Alle som testa den klaget jo på for lite power, med unntak av Top Gear og Mister Jeremy Poweeer Clarkson selv

Re: GT86 salgs-flopp
Legg innLagt inn:06 mar 2014 18:17
av inzane2012
jeg tror en av grunnene til at den selger dårlig er at den desverre kommer for sent. Toyota har i MANGE år slitt med gubbestempelet, og gjør vel det tildels fortsatt og. Di har jo INGEN biler som har noe særlig "værsting" motor i seg lenger, og har vel ikke hatt det siden supra og celica GT4 gikk ut av produksjon. Og jeg tørr nesten ikke tenke på hva en fullspekka High utgave med alt som er å få av TRD deler vil koste, men kan lett se for meg at en topp utstyrt GT86 med alt av TRD vil koste rundt 600 lapper, og om di kommer med enten en kompressor/turbo utgave, vil denne sikkert glatt passere 700k for samme utstyrspakken. Og hvem gidder å bruke 700k for en Toyota?
Subaru har jo hele tiden hatt sin Impreza STI WRX utgave og vert med i WRC i alle år, så folk vet om det, og tror at en evt "værsting utgave" av BRZ vil selge mer pga imaget til Subaru. Mens Toyota på sin side har vel så og si trukket seg ut av all top end motorsport som WRC og F1...
Men jeg håper virkelig salget kommer til å ta seg opp og at GT86 vil klare å etablere seg i markedet, for er det noe Toyota virkelig trenger, så er det image bytte vekk fra det trauste, kjedelige og gubbette...
Re: GT86 salgs-flopp
Legg innLagt inn:06 mar 2014 22:43
av Sarlacc
Det betyr vel at min GT86 blir en sjelden klassiker omtrent samtidig som garantien går ut...
Jeg er forøvrig ikke enig i at den har for lite futt. De som sier dét sammenligner den med langt dyrere biler som de liker bedre.
Jeg skulle også gjerne hatt en Aston Martin Vanquish eller Jaguar XKR-S og kunne klart meg fint med en Maserati Granturismo eller en Porsche 911 Carrera S.
De bilene der har jeg ikke råd til og kommer aldri til å få det heller.
Min påstand er at det finnes ingen nye biler som er i nærheten av å være like engasjerende og gøy å kjøre i samme prisklasse som GT86.
Hvis den går ut av produksjon på grunn av lav etterspørsel så er det en trist melding til oss som er glade i å kjøre bil. Da er det veldig få av oss igjen.
I mellomtiden skal jeg stelle pent med min kjære, deilige GT86. Vi har mange fine turer foran oss.
Re: GT86 salgs-flopp
Legg innLagt inn:06 mar 2014 23:39
av Inz4ne
Hadde jeg hatt penger til å kjøpe helt ny bil så kunne jeg tenkt meg en slik en, men har ikke penger til noe som helst nybil så a blir det dårlig med det, får kjøpe meg en om ca 20 år da er sikkert prisen mer i min gate

Re: GT86 salgs-flopp
Legg innLagt inn:07 mar 2014 09:36
av ArildM
oss som er glade i å kjøre bil. Da er det veldig få av oss igjen.
Du akkurat det der har jeg tenkt på! Med alle de reglene og så kjedelige som 99% av nordmenn skal være så tror jeg ærlig talt ikke det er mange igjen i Norge som faktisk ser gleden av å kjøre bil

Re: GT86 salgs-flopp
Legg innLagt inn:07 mar 2014 09:44
av Makk
Det er særdeles få som bryr seg om bil og motor som vokser opp nå... Barnehager proppet med SV tanter å likestilling er vel problemet
Før kunne du dundre forbi med hvasomhelst tøft og alle kidsa hyler å skriker.. DET skjer ikke lenger :p
Re: GT86 salgs-flopp
Legg innLagt inn:07 mar 2014 15:13
av inzane2012
Tror nok fortsatt det finnes veldig mange som liker å kjøre bil, men som jeg sa tidligere så tror jeg det henger mer sammen med at Toyota blir sett på som traust, trygt og kjedelig... Inntrykket jeg sitter med etter den lille prøveturen jeg hadde av GT86'n var at det var nok av power, kanskje litt lite NM(mulig det bare føltes sånn pga jeg kjørte den med automat). Men vi kan ikke annet enn å håpe på at salgstallene stiger nå som bilen har fått litt tid på å etablere seg. Det er jo trossalt en sportsbil dette, og ikke en familie bil, så den vil nok aldri selge like mye som andre flerbruksbiler.
Re: GT86 salgs-flopp
Legg innLagt inn:07 mar 2014 15:18
av ArildM
Jepp, problemet er jo akkurat det, det er en egen bil med egen produksjonslinje. Hadde den vært basert på en allerede eksisterende modell så hadde jo Toyota kunnet ha la den gå i all evighet, men det er jo ikke akkurat så mange RWD chassis å velge mellom lengre da blant normale produksjonsbiler da.
Ellers så har jeg en tru på ungene i dag jeg, bor rett ved både barnehage og skole og når de unga er på tur, da stopper det helt opp om jeg passerer med MR2en min, alle peker og hyler. Men så er jo Smokey driitkul bil også da

Re: GT86 salgs-flopp
Legg innLagt inn:07 mar 2014 15:58
av Myklebust
Makk skrev:Før kunne du dundre forbi med hvasomhelst tøft og alle kidsa hyler å skriker.. DET skjer ikke lenger :p
Heilt feil! Kidsa er fortsatt like interessert i bil som dei har vore! Budde attmed en barnehage i Førde i fjor, og kver gang eg kom køyrende med gode, gamle T16en min så var det både lange blikk og gjerdeklenging å sjå

Vippelyktene var jo heilt klart det tøffeste.. "Se, bilen har øyne!!"

Re: GT86 salgs-flopp
Legg innLagt inn:07 mar 2014 16:01
av Myklebust
Starleten får forsåvidt også noken blikk frå unga her i bygda.. og frå voksne.. Meir usikker på kva dei syns om den, men oppmerksomhet blir det då

(fire speil og frieksos

)
Re: GT86 salgs-flopp
Legg innLagt inn:07 mar 2014 18:37
av Sarlacc
inzane2012 skrev:Tror nok fortsatt det finnes veldig mange som liker å kjøre bil, men som jeg sa tidligere så tror jeg det henger mer sammen med at Toyota blir sett på som traust, trygt og kjedelig...
Jepp, Toyota var farlig nær å bli like kjedelig som Skoda. En 2-dørs Oktavia Sport Cupé med 200hk på bakhjula? Umulig å selge... Uansett om det er en bra bil eller ikke.
Inntrykket jeg sitter med etter den lille prøveturen jeg hadde av GT86'n var at det var nok av power, kanskje litt lite NM(mulig det bare føltes sånn pga jeg kjørte den med automat).
Ja, det er mange som sier det der. Det er vel en smaksak

Jeg var egentlig innstilt på å kjøpe manuell girkasse, helt til jeg prøvde den med automat på tørr, svingete riksvei med girkassa i "Sport". Jeg digger den automatkassa, den har attitude
Men vi kan ikke annet enn å håpe på at salgstallene stiger nå som bilen har fått litt tid på å etablere seg. Det er jo trossalt en sportsbil dette, og ikke en familie bil, så den vil nok aldri selge like mye som andre flerbruksbiler.
Og der ligger vel årsaken til lave salgstall også. Sånne som meg som endelig får råd til en sånn bil vil måtte se for seg den praktiske hverdagen med en bil hvor bakseteplass, lastekapasitet og drivstofføkonomi er noe du er nødt å kunne drite fullstendig i. Altså enten single og lett til bens, eller at husstanden har en stor bil i tillegg.
Det blir jo et ganske snevert marked.
Re: GT86 salgs-flopp
Legg innLagt inn:07 mar 2014 19:25
av 2r-e-rik