Side 1 av 4

300hk

Legg innLagt inn:21 jul 2004 16:26
av jsle
Jeg spurte flissundet motorservic om priser osv og fikk dette til svar.
Synes dette virka steindyrt og ikke helt enig i det han sier om stempler å råder, prisen var jo ikke så ille på tingene men totalsumen blir jo helt vil. Noen som mener noe anet?

God dag.

Har et par spørsmål til dere.
Har planer om å trimme en mr2 turbo 91 mod.
Motoren heter 3sgte og har 204hk med en turbo som jeg tror heter ct26b.
Har planer om å trimme til 300hk.
Er da litt usikker på hva som trengs for å få til dette og til hvilke priser.

Jeg tror jeg trenger:

Luft filter = ordner selv
Eksos = ordner selv
Ny turbo ct20b = har dere noen pris på denne?
fuel cut defender = Tror dette er en grei sak men ikke helt sikker. pris?
boos controler = Pris med mont?
Chip med dyno test = Pris med mont?
Dump ventil = pris med mont?

Trenger jeg noe mere for å få 300 holdbare hk.
Jeg er ute etter billig å bra, denne bilen vil være i daglig bruk.

Mvh Jonas Sletengen

Svar=
Hei Jonas!

Er litt usikker på hva du trenger her, da teknikerne våre er på ferie, men skal du ha det til å holde med ca.300hk må du regne med å bytte
stempler og råder.

Her er noen priser på det jeg klarer i dag:

Dumpventil m/trakt ferdig montert ca.kr 3500,- inkl.moms
Smidd lavkomp.stempel pr.stk ca.kr 3130,- inkl.moms
Smidd H-profil stålråde pr.stk ca.kr 1900,- inkl.moms
Unichip piggyback-computer montert med mapping/benktest ca.kr 12900,- inkl.moms

Tror ikke du trenger boostcontroller og fuelcut defender når vi bruker Unichip.
Turboen får jeg ikke sjekket noen oppdatert pris på pga at leverandøren holder feriestengt, men sist jeg solgte den kostet den kr 13900,- inkl.moms
som innbytteturbo. Denne prisen kan ha gått både opp og ned siden sist. Kan også hende du må ha større dyser og bensinpumpe og forsterket toppakning og studs.

MVH
Håvard

Legg innLagt inn:21 jul 2004 18:25
av mr.veilsidewankel
hmm. er veldig rart om du må bytte råder og stempler på motoren din når en 1,6 Honda civic VTI motor kan holde 250-300hk på original innmat. og den er ikke en turbomotor i utgangspunktet heller,

Legg innLagt inn:21 jul 2004 19:51
av jsle
nei tror bare han hadde lyst til å selle masse dyre deler.
Men chip med dyno test for nesten 13lapper synes det var dyrt å jeg.

Legg innLagt inn:21 jul 2004 19:58
av Kjelliken
:shock: og dumpventil til 3500.- det var no drit dyrt det da... :shock:

Og jeg mener du ikke trenger nye stempler for 300 men skal du utover dette trimme den noe serlig mer bør en overveie nye stempler og råder og veiv og alt det derre som skal til.. tykkere toppakning og topplokk bolter ++++

Men for 300 hk CT20b porting tykker toppakning og bedre topplokksbolter kansje en HKS fuelcut defenser eller snakk med kristian han kan sikkert lage en til det for 100 lappen eller noe slikt..

da nermer du deg ganske betydelig de 300 hkene du er på jakt etter..

Komplett eksos i 3" fra turbo og bak alt fra 10 000.- til 20 000.- kommer ann på hva du vil ha egentlig..

mvh kjelliken :wink:

Legg innLagt inn:22 jul 2004 10:27
av [BHS]paladin
Det du trenger er : Dumpventil, powerfilter, sportseksos ( hellst fra grenerøret og ut, men hvis du kjører mye i byen lønner det seg å ha et cat-back system ) chipp, og den amerikanske turbo versjonen lider jo av mye plomberinger så jeg ambefaler deg å lete opp de :

1. resonangseboks
2. ventilene
3. innsug
4 plombering av eksos
osv
osv
NEI!!! du trenger ikke nye stempler og veiv

Legg innLagt inn:22 jul 2004 11:15
av sleeper
hm... synes det var veldig dyrt for 13 k for en chip...!

jeg best autronic fra australia og bet 11.5k for det med alle følerne jeg trenger.. :D
det er klart at da har du jo jobben med og koble det opp... men det er ikke så vanskelig hvis du har litt innsikt i elektronik!

trur heller ikke du trenger nye stempel og råder for og få 300hk....(ivertfall ikke råder da disse tåler MYE, har sett en på rulle med ca 760 hk på hjula med org råder)

mitt råd er og kjøpe dele selv og få en som har litt peil til og sette de på... mye billigere.

men trur du med fordel kunne inst en ny ic da..!?

Legg innLagt inn:22 jul 2004 11:42
av CelicaTurbo
synes prisen på chippen er grei nok med tanke på at du betaler for både montering og programmering på rulle (som egentlig er det dyreste).. men det er jo avhengig av at dem er dyktige for at du skal få et godt resultat, og du finner nok billigere steder. Ellers er prisen for dumpventil også noe stiv men er jo inkludert montering så langt jeg forstod så da er den egentlig rettferdiggjort den også..

Ellers stiller jeg med resten av folka her, du trenger ikke bytte stempler og råder for 300hk men har du planer om mer så bør du vurdere det.. En toppakning er nok kjekt også; selv om folk har hentet ut mer uten å bytte toppakning så er nok dem blandt dem heldige, det er litt greit å sikre seg på det området :)

En ct20b turbo får du mye billigere enn den prisen der om du kjøper en nyere brukt.. mulig Markus kan hjelpe der men det er også firmaer i england som selger disse for rundt 4000-5000.. ikke kjøp fra noen i USA for der er turboene sjeldne og populære så dem er også vesentlig dyrere.. Prisen som selskapet oppgav ovenfor høres ut som det er for en overhalt og oppgradert turbo, det kan gjerne være en god løsning det også om turboen er oppgradert av personer som har kunnskap til den. Det er bare å se på markedet i USA hvor ingen klarer å hente ut noe særlig fra en oppgradert ct26 turbo, mens i England henter dem ut vesentlig høyere tall.. Du bør gjerne vurdere en annen turbo enn ct20b også siden jeg tipper den beveger seg litt i grenseområdet om den skal gi 300hk.. da er det bedre med en litt større turbo som kan gi deg samme tallene på lavere trykk og uten å bevege seg utenfor turboens effektive område :wink:

Ellers er det vel flere andre her som har gode meninger om et slikt prosjekt?

...og til slutt, ikke glem intercooleren..

Legg innLagt inn:22 jul 2004 15:12
av chris
hehe, husker for en god tid tilbake (snart 2 år siden) så spurte jeg Flissundet motorservice om hva de skulle ha for å ettermontere turbo på gti-motoren min. de svarte mellom 40 og 50 tusen kroner, da med litt over 200 hk som resultat. bare la på røret jeg :P

Legg innLagt inn:22 jul 2004 15:28
av mr.two
[BHS]paladin skrev:Det du trenger er : Dumpventil, powerfilter, sportseksos ( hellst fra grenerøret og ut, men hvis du kjører mye i byen lønner det seg å ha et cat-back system ) chipp, og den amerikanske turbo versjonen lider jo av mye plomberinger så jeg ambefaler deg å lete opp de :

1. resonangseboks
2. ventilene
3. innsug
4 plombering av eksos
osv
osv
NEI!!! du trenger ikke nye stempler og veiv
Hvorfor trenger han Dumpventil når han har en 91`mod ? Vet du ikke at den har AFM og den orginale BOV`en er mye bedre en noen annen BOV til rev 1 og 2 ?

Legg innLagt inn:22 jul 2004 18:23
av jsle
Her er min plan da:
Kjøpe mr2 turbo fra usa (kanskje).
Sveise eksos selv fra turboen og helt ut i 3" rustritt med to potter.
Kjøpe kon filter et eller anet slag..
Bytte turbo til ct20b eller noe støre vis det passer uten for store mod.
Monter turbo trykks måler.
Kjøpe bov.
Mulig kjøpe ic, vis nødvendig.
Bytte til litt kaldere pluger.
Skru gjør jeg selv.
Kjøre bilen til et eller annet for chiping og testing, benking til ca 300hk
Høres dette ut som en god plan?

Trenger jeg ikke verken boost controler eller FCD vis jeg chiper?

Trenger ikke bov. men liker den lyden for å si det pent.
Du mr.two prata på plomber på usa modelen er disse bare å pluke vekk eller er må det sliping til her, ikke at det er noe problem men...
Å plombering på ventilene hva er det?
Driver å tenker på innportering av mr2 turbo fra usa noen som har noe erfaring med det?

Legg innLagt inn:23 jul 2004 01:35
av chris
har hørt det at rev1 og rev2 turboer til mr2 IKKE skal ha dumpventil

Legg innLagt inn:23 jul 2004 09:14
av mr.two
chris skrev:har hørt det at rev1 og rev2 turboer til mr2 IKKE skal ha dumpventil
Det er dump org på de, men det er et lukket system, altså luften som blir pysshja ut går inn i innsuget igjen. Hvis du har et system som pysssjer rett i friluft så lurer du AFM systemet som da tror at den luften du har sluppet ut, for å lage en artig lyd, fortsatt er i systemet og pumper inn bensin som skal gå opp imot mengde luft. Det som da skjer er at den luften er jo ikke der så akkuratt i det øyeblikket du slipper gassen får bilen din veldig mye fuel. Har hørt om tilfeller der bilen har stoppet pga uorginal BOV og at det kan fuske og oppføre seg ganske naughty. Er noen som sier at de ikke har det problemet, men det har de. Alle rev 1/2 motorer med AFM på uorginal BOV har det problemet enten de merker det eller ikke. Rev 3 modellen kan kjøre uorginal BOV for de har map. Litt rotete forklaring men det duger vel :)

Legg innLagt inn:23 jul 2004 09:23
av mr.two
jsle skrev: Du mr.two prata på plomber på usa modelen er disse bare å pluke vekk eller er må det sliping til her, ikke at det er noe problem men...
Å plombering på ventilene hva er det?
Er ikke jeg som sa dette. Men plombering på ventilene ? Helt enig, høres merklig ut. Bytt hele eksosen m downpipe og luftfilter. Kjøp deg boostcontroller og skru opp til 1.0-1.1 bar. Skal du over det bør du åpne opp motoren. Hvis du vil være på den sikre siden kjøp en forsterket toppakning men trengs ikke. Kan også være en ide å bytte plugger og gå over hele tenningssystemet før du begynner å trimme. Er tenninga lat får du mindre igjen. Og så må du ha noe å se hvor mye trykk du faktisk kjører på, Boost gauge of any kind. Da er du vel fornøyd ca 1 måned før du får lyst på mer 8)

Edit ; Intercooler ! Et must da kjølinga på mr2 er heller dårlig... :?

Legg innLagt inn:23 jul 2004 09:28
av chris
mr.two skrev:
chris skrev:har hørt det at rev1 og rev2 turboer til mr2 IKKE skal ha dumpventil
Det er dump org på de, men det er et lukket system, altså luften som blir pysshja ut går inn i innsuget igjen. Hvis du har et system som pysssjer rett i friluft så lurer du AFM systemet som da tror at den luften du har sluppet ut, for å lage en artig lyd, fortsatt er i systemet og pumper inn bensin som skal gå opp imot mengde luft. Det som da skjer er at den luften er jo ikke der så akkuratt i det øyeblikket du slipper gassen får bilen din veldig mye fuel. Har hørt om tilfeller der bilen har stoppet pga uorginal BOV og at det kan fuske og oppføre seg ganske naughty. Er noen som sier at de ikke har det problemet, men det har de. Alle rev 1/2 motorer med AFM på uorginal BOV har det problemet enten de merker det eller ikke. Rev 3 modellen kan kjøre uorginal BOV for de har map. Litt rotete forklaring men det duger vel :)
yep, bra forklaring. var noe sånt jeg trodde det var, men jeg var ikke 100% :)

Legg innLagt inn:23 jul 2004 15:18
av jsle
Blir det noe lyd i hele tatt av den orginale da...
Og vis jeg kjøper boost controler og skrur opp trykket så behøver jeg egentlig ikke chipe men er vel ikke dumt å gjøre det, eller...