Side 1 av 1
					
				Momenter (mr2 gti) 3S-GE
				Legg innLagt inn:29 jun 2004 17:50
				av jsle
				Har nå fått alle momentene jeg var ute etter tenkte jeg skulle dele dem med dere.
Topplokkbolter, trin 1 - 49 Nm, oljeinnsmurt.
Topplokkbolter, trin 2 - +90 grader
Bærelagerbolter, 59Nm, oljeinsmurt.
Veivlagerbolter, 59Nm, oljeinsmurt.
Svinghjulsbolter, nye 83Nm, Brukte 88Nm.
Kamakselhjul/ lager. 59/19Nm.
Kamakselhus, 15Nm. 
Remstrammer 18Nm.
Tennplugg 18Nm.
Hjul 103Nm.
			 
			
					
				
				Legg innLagt inn:29 jun 2004 18:59
				av chris
				Kan noen moderatorer sette denne som sticky kanskje?
			 
			
					
				
				Legg innLagt inn:19 okt 2004 10:29
				av Johnny_Bravo
				Er det samme Momenter Til 3sgte?
			 
			
					
				Re: Momenter (mr2 gti) 3S-GE
				Legg innLagt inn:06 apr 2010 00:00
				av mr292
				Takk for momentene, kommer godt med i morgen.
orker ikke sammenligne, men tojo har laget n tråd med alle tenkelige momenter for 3sgte.
se 
viewtopic.php?t=5633 
			 
			
					
				Re: Momenter (mr2 gti) 3S-GE
				Legg innLagt inn:06 apr 2010 01:27
				av Audun F
				Noen som kanskje har oversikten over 5SFE også?  

 
			 
			
					
				Re: Momenter (mr2 gti) 3S-GE
				Legg innLagt inn:06 apr 2010 01:37
				av mr2storbrua
				
			 
			
					
				Re: Momenter (mr2 gti) 3S-GE
				Legg innLagt inn:06 apr 2010 09:50
				av mr292
				jeg har ett spørsmål som kan passe inn i denne tråden.
hvordan bør man montere/demontere topplokket, altså er det noen tiltrekkningsrekkefølge?
			 
			
					
				Re: Momenter (mr2 gti) 3S-GE
				Legg innLagt inn:06 apr 2010 10:19
				av predator
				mr292 skrev:jeg har ett spørsmål som kan passe inn i denne tråden.
hvordan bør man montere/demontere topplokket, altså er det noen tiltrekkningsrekkefølge?
Det er vel kryss stramming som gjelder i alle disse moment tiltrekningene. Øverst venstre, nederst høyre , øverst høyre, nederst venstre. Midten begge sider osv....  Ikke ha maks moment på første dragningen da  

 
			 
			
					
				Re: Momenter (mr2 gti) 3S-GE
				Legg innLagt inn:06 apr 2010 11:39
				av mr292
				ok, har hørt noen si at man starter i midten og krysstrammer seg utover mot hjørnene også, liker å gjøre det riktig, men om man krysstrammer utover og mot midten eller fra midten og utover har sikkert ikke så utrolig stor betydning bare man ikke starter fra en side 

 
			 
			
					
				Re: Momenter (mr2 gti) 3S-GE
				Legg innLagt inn:29 apr 2010 13:09
				av mr292
				Tiltrekkingsmoment  
Tilspænding, Nm Standard tiltrekkingsmomenter    
 
Topplokkbolter, trinn 1, Nm Stram 50 Nm, oljeinnsmurt    
 
Topplokkbolter, trinn 2, Nm Stram 90°    
 
Topplokkbolter, trinn 3, Nm (Ingen etterspenning)    
 
Bærelagerbolter, Nm Stram 59 Nm, oljeinnsmurt    
 
Veivlagerbolter, Nm Stram 59 Nm, oljeinnsmurt    
 
Svinghjulsbolter, Nm Ny = stram 83 Nm, (brukt = stram 88 Nm)    
 
Veivakselremsk./Svingningsdp.,Nm 108/    
 
Kamakselhjul/ -lager, Nm 59/ 19 (Kamakselhus 15 Nm)    
 
Remstrammer, Nm 18    
 
Tennplugg, Nm 18    
 
Hjul, Nm 103    
 
Fornav/ Baknav, Nm 123/ 206
			 
			
					
				Re: Momenter (mr2 gti) 3S-GE
				Legg innLagt inn:15 aug 2010 19:30
				av samejon
				Når det gjelder momentet på toppdekselet/topplokket, er det først stramme til 50 Nm, for så å starte bilen så den blir varm rundt 90 grader? For så å stramme til med 50 Nm igjen?
			 
			
					
				Re: Momenter (mr2 gti) 3S-GE
				Legg innLagt inn:15 aug 2010 21:21
				av samejon
				Eller skal man stramme til ekstra 90 grader? altså en kvart omdreining???
			 
			
					
				Re: Momenter (mr2 gti) 3S-GE
				Legg innLagt inn:15 aug 2010 21:34
				av Noxan8
				samejon skrev:Eller skal man stramme til ekstra 90 grader? altså en kvart omdreining???
stemmer dette, stramm med oppgitt NM for så å dra til en kvart omdreining til