Side 1 av 1

mr2 - Praktisk bil?

Legg innLagt inn:11 des 2002 00:53
av kofalk
Jeg lurer på en del ting som dere mr2 eiere kanskje kan svare meg på :)

jeg sitter å vurderer å anskaffe meg enten mr2 eller celica! klarer ikke helt å bestemme meg...

MR2 er den tøffeste, MEN: toseter,null bagasjeplass etc gjør dette til en bil som er lite praktisk til alt annet enn å kjøre fra a til b

så det jeg lurer på er hvordan dere mr2 eiere praktisk ordner dette? har dere en bil nr 2 som brukes til ferieturer/handling/kjøre unger i barnehage etc.... eller har dere bare mr2? også som bruksbil og klarer dere fint med dette?

det å ha to biler registrert blir jo en dyr affære etterhvert? eller er dere ungdommer som raser rundt uten behov for ekstra passasjer eller bagasjeplass?

Legg innLagt inn:11 des 2002 01:23
av jumbo
Nå er ikke jeg akkurat blant de som har hatt MR2 lengst her på forumet, men min erfaring hittil er at det er langt mer plass i bilen enn de fleste tror. Bagasjerommet tar ikke vanlige, store kofferter, men pakker man i myke bagger er det utrolig hva som går oppi der. Om man i tillegg hiver ut reservehjulet (evnt bytter det ut med "reservehjul på boks"), får man utmerket en bag eller to framme også...

Dersom du har unger blir det vel verre å klare seg med _bare_ en MR2... Du kan jo helt enkelt aldri kjøre med mer enn to personer i bilen... Dette er vel etter min mening det man først og fremst må spørre seg om er en begrensning man kan leve med. Dersom svaret er ja, er ikke bagasjeplassen noe stort problem dersom du ikke har spesielle, konkrete, store ting du må ha med deg, som helt enkelt ikke passer inn i bilen...

Golfbag, snowboard, gitarforsterker er blant tingene jeg faktisk undersøkte at gikk inn i bilen før jeg handlet :)

Legg innLagt inn:11 des 2002 01:28
av kofalk
vel, akkurat det med bare to seter kan jo også være en fordel! da man automatisk blir utelukket som sjåfør på guttetur eller henting av en drøss med mennesker på byen etc...

hoved "concern" er bagasjeplass... jeg vil gjerne iallefall ha mulighet til å ta med meg selv og "madammen" på en ferietur, med hva dette innebærer av krav til bagasjeplass :)

en annen ting: jeg leita rundt etter biler tilsalgs og så gjennomgående at det er få mk1 å finne? hva er grunnen til dette? er de sjeldne eller er de rusta i stykker eller vraket av andre grunner?

Legg innLagt inn:11 des 2002 01:33
av jumbo
Om det er bagasjeplass for to, i for eksempel feiretur-sammenheng du er mest bekymret over, tror jeg ikke du egentlig har så mye å bekymre deg for. Det krever selvsagt at madamen kan lures med på ferie UTEN å ta med seg ALLE sine eiendeler, men det fikser du vel :)

Normale mengder pikkpakk for to personer går helt fint.

Legg innLagt inn:11 des 2002 08:59
av henningl
lasteplassen bak ser riktignok liten ut men den er jo dyp som en brønn.. ;) Pakker man i bagger kan man få rimelig mye med seg.

Legg innLagt inn:11 des 2002 15:22
av erling
Praktisk i bøtter og spann. Slipper å drasse rundt på fulle folk. Har vært 3 i bilen et par ganger, men det er jo ikke helt lov... Men når de er blondiner og sier pleeezz blir det på en måte lov lissom.. :lol: :lol: Stabler da i høyden i passasjerstolen, og det er kun korte turer.. Er og godt fornøyd med bagasjeplassen, men som sagt det er ting som myke bagger og bæreposer det er god plass til. "CelicaTurbo" har gjerne en god kommentar til hva som er best av Celica vs MR2, folk i baksetet som sitter trangt og klager hele turen, eller ingen baksete og fred og ro.. :D :D Kan gjerne legge til at jeg er 1.90 høy, og har ingen problemer med plassen. Har aldri sittet så god i noen annen bil faktisk.

Par bilder av bagasjerom, se bort ifra han galne som har sagd hull og IC-monteringen.. :D
Bilde
Bilde

Legg innLagt inn:11 des 2002 17:48
av MR2turbo
Vil ikke si at den er så veeeldig praktisk, da.. hvis du skal ha med deg noe med litt størrelse..
Men ferieturene går greit..
Jeg har en Boble i tillegg til MR2'en men får ikke plass til så mye i den heller.. Det eneste er at jeg har muligheten til å be folk med på ting uten å måtte be de om å kjøre selv.. Men holder på å pusse på en Mini varebil, som jeg forhåpenligvis kan bruke til litt større ting :) Ikke det at den er så stor, men det er faktisk brukbar plass baki.. :P

Legg innLagt inn:11 des 2002 22:40
av Erlend
Noen tanker om hvorfor det ikke finnes flere Mk1er her i landet... Ingen av MR2ene ble vel solgt i Norge? De som finnes er vel importert, eller så var det bare veldig få Mk2er som ble solgt her. Og det ser ut til at folk flest vil ha Mk2, som med sin penere og mer moderne stil, og ekstra komfort, har vunnet hjertene til de fleste som vil ha en MR2. De få Mk1ene som finnes eies stort sett av entusiaster...

Legg innLagt inn:11 des 2002 23:42
av jumbo
Strengt tatt har alle tre utgavene MR2 vært solgt her til lands. Hvor mange MkI har jeg ikke full oversikt over, men jeg trodde det var et vist antall. MkII ble solgt i svært få eksemplarer, og gikk ut av listene fryktelig fort. Hvor mange eks som ble solgt i Norge vet jeg ikke, men det kan ikke ha vært mange. MkIII har vel vært solgt her i landet siden den kom, og er fremdeles i butikkene...

Hvorfor det så er relativt få MkI... Aner ikke. Fordi de helt enkelt er mindre populære? Det er jo langt mindre kraftige, selv om de er lette og ekstremt lekne biler å kjøre... En annen ting jeg personlig misliker med MkI er det svært fremtredende 80-talls utseendet.

Legg innLagt inn:11 des 2002 23:42
av CelicaTurbo
Vel jeg kan vel komme med en kommentar siden jeg har hatt MR2 mk2 tidligere og har en Celica Turbo nå. Jeg vil egentlig ikke si at Celicaen er så mye mer praktisk. Du har muligheten til ekstra passasjerer men det er trangt for disse så det blir til nød. Bagasjeplassen i Celica kan bli ganske stor når du legger ned setene bak men det er en ganske lav kant bak ved luken så den er allikevel mindre nyttig enn den ser ut til. Du må f.eks. fremdeles planlegge lastingen av bilen nøye pga at kun lave ting får plass bakerst. MR2'en har ingen plass til passasjerer men hvor ofte trenger du det? Og bagasjeplassen i MR2 er ganske så bra så lenge du ikke bruker store kofferter. Du kan ha plass til rimelig mye i bagger og esker og slikt, vel så mye som min mors Opel Vectra f.eks sedan (uten å legge ned bakseter på den), med forskjell at MR2'en har et mye mer tilgjengelig bagasjerom som gjør det lettere å laste. Det er også litt plass fremme ved reservedekket.. omtrent 2 fulle handleposer om du ikke tar ut dekket.. omtrent en stor bag pluss et par poser om dekket er ute.


men, grunnen til at jeg byttet til Celica Turbo var at jeg ønsket meg en turbomotor med dens potensiale og jeg ønsket muligheten til å ta med meg flere passasjerer de få gangene jeg ønsker det. Jeg ville ha en bil som jeg ikke måtte kvitte meg med senere så da måtte jeg investere i litt praktiskhet for fremtiden hehe :) (nei, ingen barn på gang enda).

Legg innLagt inn:12 des 2002 00:14
av kofalk
Det er et vanskelig valg... spesielt når man har god biter som denne carcept varianten av celica:

BildeBildeBilde


Den er jo bare råtøff!! og sammen med veterancelicaprosjekt hadde det jo gjort seg med en nyere celica :)

liker entusiasttendenser... hehe

Legg innLagt inn:12 des 2002 00:56
av MR2turbo
Denvar fin den der, ja.. Du kunne jo begynne å samle på alle celicaene ;)

Legg innLagt inn:12 des 2002 01:37
av kofalk
tanken har slått meg ;)
men det finnes 7 generasjoner av bilen da...
gen 1 er tøff
gen 2,3 og 4 ser heller labre ut
gen 5 er genial og spesielt i "carlos sainz" utgaven
gen 6 har jeg delte meninger om... blir liksom ikke helt venner med fronten...
gen 7 er jo drømmen...

Jeg tittet forresten bakover i forumet her og fant HKS sin kamelon lakkede nydelige mr2... jeg vet at han og en kamerat eller noe(med celica) "skrur" sammen... noen som vet om det finnes bilder av denne bilen (celicaen)?

her er mr2'n jeg snakker om:
Bilde

Legg innLagt inn:12 des 2002 18:24
av CelicaTurbo
hehe, vanskelig valg :) men vil du ha en bil som er kjapp bør du velge en av turbo-variantene for potensialet, ellers er vel MR2 NA omtrent like kjapp standard som en Celica GT4 (som jo betyr at Celica NA er tregeste alternativet).