Side 1 av 2

3S-GTE, hvilke versjoner kom når?

Legg innLagt inn:09 des 2002 23:34
av jumbo
At det finnes ørten ulike versjoner av både 3S-GE og 3S-GTE har jeg fått med meg. Detaljer om 3S-GE fant jeg i en annen tråd, men sliter litt med å finne altfor mye om 3S-GTE sin historie. Noen som gidder å gi meg en kjapp recap?

Legg innLagt inn:09 des 2002 23:39
av Christian
Er ikke sikker, men trur de er som på GTi...?

Legg innLagt inn:10 des 2002 00:45
av CelicaTurbo
93 mener jeg? muligens 94.. og generasjonene nyere enn denne kan ikke være interessant med mindre du vinner i lotto :)

Legg innLagt inn:10 des 2002 00:48
av jumbo
Det du prøver å si, er altså at tredje gen. kom i 93 ellr 94?

Hvorfor skulle egentlig modeller nyere enn dette være så mye dyrere? Det er vel ikke kommet flere revisjoner av 3S-GTE etter 3. gen i Japan?

Legg innLagt inn:10 des 2002 10:31
av Morten
http://www.mr2dc.com/ under "buyers guide" og "mk2 imports" finner du litt info om de japanske modellene. I tillegg kom en siste modell av turboen (kun for det japanske markedet) med 265hk.

Det en må huske på er at disse bilene har rattet på høyre side av bilen, noe som ikke er så kurant her i landet.
Alle venstre-styrte MR2 Turboer var opprinnelig for det amerikanske markedet, ble solgt frem til '95 og hadde 204hk. Nesten alle er '90 eller '91 modeller.

Unntakene fra dette er selvfølgelig ombygde GTI'er med J-spec motor.

Legg innLagt inn:10 des 2002 11:46
av jumbo
Kjapt sp: Motoren jeg har tilbud om, er en japansk ed. 92 modell. I følge den britiske klubbens sider, yter denne 235 ps, dvs 231 Hk... Stemmer dette?

Legg innLagt inn:11 des 2002 00:49
av CelicaTurbo
du får søke rundt og se om du kan verifisere dette for jeg aner ikke. Det er vanskelig å si siden japsemotorene har andre tall over hele linjen enn tilsvarende i andre verdensdeler. Det er en grei måte å kjenne de igjen på da om du får litt bilder av motoren: 2.gen har TVIS og dermed 8 "runnere" fra trottlebody til sylinderene (du ser de veldig tydelig på din 3S-GE nå men er litt mindre synlig på 3S-GTE mener jeg for de ligger mer over på siden eller noe?), mens 3. gen har ikke TVIS og dermed har den 4 runnere som går fra trottlebody til sylinderene. Hadde det ikke vært mørkt hele tiden kunne jeg sett om jeg kunne tatt et bilde fra celicaen men det er det mer bortgjemt enn det er på en MR2.

Her ser du et bilde av Christians 3. gen hvor du ser de fire runnerene:

Bilde

Her har du derimot bildet av en 3S-GE motor med 8 runnere men det er litt vanskelig å se. De fire store som står midt i glaningen fører inn i et kammer og under dette kammeret ser du konturene av de 8 som fører videre nedover (med mindre jeg både husker helt feil og tolker bildet helt feil da). 3S-GTE 2. gen har slike fra et tilsvarende kammer.

Bilde


så, har du bilder av motoren vi kan titte på kanskje? :)

Legg innLagt inn:11 des 2002 01:27
av jumbo
Faen, postet jeg ikke linker til bildene? Vel her er de hvertfall:
http://www.ankh-morpork.no/bakstuss1.jpg
http://www.ankh-morpork.no/bakstuss2.jpg

Legg innLagt inn:11 des 2002 20:52
av Christian
Det er en II rev.

Legg innLagt inn:11 des 2002 22:54
av Erlend
*snufs* Ble litt trist når jeg så den avhogde bakdelen der :(
Hvor mange MR2er finnes det igjen i verden som er i god original stand? Håper det er en fin en igjen til jeg slutter på høgskolen... :)

Legg innLagt inn:11 des 2002 23:46
av CelicaTurbo
de blir ihvertfall resirkulert da :)

Legg innLagt inn:11 des 2002 23:52
av jumbo
Det kan du si om igjen! Etter alt å dømme, er det en som snappet dette eksemplaret under nesen på meg, mens jeg var opptatt av å klø meg i hodet og bestemme meg... :?

Uansett - han får inn en til like over nyttår. Håper den blir min!

Legg innLagt inn:12 des 2002 18:15
av CelicaTurbo
er bare å stille seg i kø det da.. si at du vil ha den motoren når den kommer.. og så klart mase jevnlig om når den kommer slik at de er sikker på at du fremdeles vil ha den. Og når den er kommet er det jo mulig å ombestemme seg da men kanskje litt slemt? :)

Legg innLagt inn:12 des 2002 18:24
av Christian
Det er bare å si at du skal ha den neste, men med forbehold om at du vil inspisere litt først.
Da holdt han i alle fall av min...

Legg innLagt inn:12 des 2002 18:51
av jumbo
Jada, regner med at det går greit... Jeg har sagt meg interessert, så han skulle si fra så fort motoren var i emning...

Jeg kan jo sende ham en mail til, og eksplisitt be ham holde den av til meg... Tror egentlig det er slik han har oppfattet meg uansett, men litt ekstra oppklaring skader neppe.