Side 1 av 2
					
				Hjelp til mer hester i st205
				Legg innLagt inn:19 des 2011 19:27
				av samejon
				Kjenner jeg har lyst på mer hester i celica'n, men det er jo mye som avgjør om det blir noe av. Punkt 1: Økonomi! Punkt 2: Kunnskap. (Her finnes det alltids hjelp å få. Men det går jo selvfølgelig ut over punkt 1.)
Motor er helt original og det er ikke gjort noen ting med den. Har fått mulighet til å kjøpe en pent brukt Garrett gt2871 (flow preppa fra fabrikk) for en hyggelig penge. 
Denne var da grunnlaget for snakket om mer hester og drømmen om veien videre. Har brukt en del timer på nett og lest hva folk skriver og mener osv om alt fra datasprut, dyser, fuelrailer, intercooler som er for små osv. Men føler jeg bare roter meg inn i en ond sirkel av masse informasjon som gjør meg enda mer usikker.
Denne turbo'n skal vel være god for rundt 400 hk. MEN, hva mer trengs for at min 3sgte skal takle dette.
Har fått fortalt at det går ann å gå den billige veien med piggyback, men datasprut er den beste veien. Hvis det er mulig, så vil jeg gjerne satse på piggyback og godta at jeg får de hestene jeg får. Men gidder ikke gjøre dette hvis jeg ikke klarer å få ca 400 hk i motor. (uten å gjøre noe med innmaten)
Hva mer må til for å klare å nå mitt mål? Finnes det noen komplett handleliste noen kan gi meg? Gjerne med annbefaling av hvilke produkter? 
Føler det ikke ligger noen slik liste ute på nettet. (Hvor man slipper å gjøre noe med innmaten i motor.)
Håper noen kan ta seg tid til å svare på dette, så kanskje det hjelper en stakkars sjel senere i samme situasjon.  

 
			
					
				Re: Hjelp til mer hester i st205
				Legg innLagt inn:19 des 2011 19:59
				av MOTORSPORTHUSET
				det er fordi min gode mann.
at putter du 400hk i en org 205 med 150000km+
da må du få tak i en reservebil på dagen nesten.
du slurer i stykker clutchen
du løfter toppen og den koker og sprekker blokka før du merker det.
du smelter et stempel
glovarm olje og du får rådebank
 osv 

 ?
 
			
					
				Re: Hjelp til mer hester i st205
				Legg innLagt inn:19 des 2011 20:38
				av samejon
				Da har jeg lært litt i dag og 

Hva menes er forsvarlig å tøye grensa på med original innmat da? Kan man gå rundt 300 hk uten at jeg må kjøpe ny motor dagen etter? 
Hvis man må bytte innmat, og bygge opp alt fra bunnen av så er det vel ingen grunn til å stoppe på 400 hk i motor? 
Hva er et "fornuftig" mål å sette seg hvis man skal gjøre det på en "økonomisk måte"? Ikke at jeg er ute etter å sette igang med noe drit som ryker med en gang. Men for en som ikke er erfaren, så hadde det vært kjekt å vite hvor mye ca f.eks et 400 hk oppsett på en st205 vil koste.
 
			
					
				Re: Hjelp til mer hester i st205
				Legg innLagt inn:21 des 2011 16:25
				av Middelsmann
				Bud nr 1 er å montere inn bredbådslamda, så du får se om motoren får nok bensin.Riktig Air/fuel og 98 oktan så kan du ladde litt mere på orginal motor.Bynn med en rustfri downpipe, der e det ferdig skrukobling til den ekstra lamdasonden, og koster ingenting på ebay.  Æ ladda 1.1bar å det funka fint. Koble ut TVVS og sett på en elektronisk turbotrykk controller, får da fult ladetrykk på alle gir og ved å justere gain'n knappen får du bygd opp trykket raskere 
 
    
Ska du strippe motor og bytte deler så koster det litt kroner. Æ bytta stempler,råder,lagrer og satte multilag stålpakning og ARP bolter. Med borring av blokka og deler fra usa kom det på ca 10tusen. Å da skrudde æ alt sjøl. 
Håper dette hjalp 

 
			
					
				Re: Hjelp til mer hester i st205
				Legg innLagt inn:23 des 2011 00:47
				av sleeper
				Hadde vært greit om du la ut en liste om  hva som er gjorrt med bilen.. Er den helt orginal så finnes det mye "billige" ting du kan gjør for og få den til og gå en god del bedre en den gjør nå. 
Stat med og gi motoren en service, og påse at alt er som det skal. = nye plugger ( kaldere! ngk bkr7e har fungert bra og koster ikke stort), nye pluggledninger, rotor og fordelerlokk, ( orginalt), ny olje, og ta gjerne og bytt kjøleveske hvis dette ikke er gjort. 
Så starter du med og få motoren til og puste litt bedre = 3" eksos inkl downpipe, nytt luftfilter, 
Kjøp deretter en turbotrykk måler ( som er nøyaktig!), boost controller ( elektronisk er bra, men koster litt, hvis du skal spare penger så fungerer turboxs sin bra ( den med 2 ventiler for og justere både respons og trykk) Juster deretter trykket til 1.2kg ( japan eller euro spec bil dette?)
Da har du en gode 50hk mer en du har nå i dag. 
Hvis dette ikke er nok for deg så er neste steg en større turbo.. ( piggyback fungerer IKKE bra på 3sgte motorer.. så her er det ny ecu som gjelder. )
			 
			
					
				Re: Hjelp til mer hester i st205
				Legg innLagt inn:23 des 2011 15:26
				av samejon
				K&N filter
Bailey`s dump valve
Manuell twosrus boostkontroller.(1.0bar trykk på alle girene)
Blitz Nur spec R eksos (altså kun siste del fra midten under bil)
Ellers er den helt original euro-spec bil.
olje blir byttet jevnt på 5000, så det er ikke noe å tenke på. Eller så kan den nok kanskje få byttet kjøleveske en runde, så vet jeg at det er gjort også. Plugger kan jo ikke skade det heller nei. 
Skal se om jeg får handlet meg en downpipe som slipper igjennom litt mer også. 
Så får jeg nøye meg med det frem til det blir masse penger på konto for litt mer avanserte operasjoner.
			 
			
					
				Re: Hjelp til mer hester i st205
				Legg innLagt inn:23 des 2011 16:11
				av sleeper
				Bytt ut så absolutt alt av eksos er 3"inkl dp. 
Og skru opp trykket til 1. 2. (kaldere plugger er smart og..)
			 
			
					
				Re: Hjelp til mer hester i st205
				Legg innLagt inn:30 des 2011 15:00
				av samejon
				Men er det ikke slik på disse motorene at hvis du kjører 3" hele veien så får den for lite motstand i eksosen og det blir kluss?
Men over til et helt annet spørsmål, til kanskje noen som har gjort noe lignende. Hvis man skal starte på bunn som meg og gå hele veien for å få stabilt f.eks 400 hk i motor. Hva burde man sette som budsjett på det? Tenker da på alt fra plane topp til små nips naps. Trenger bare et ca beløp egentlig. 
Og gjerne en liste over hva som trengs å handles inn. Grunnen til at jeg ønsker dette er for å lære mer og finne ut om dette er noe jeg kan realisere. Skulle gjerne tatt imot hjelp fra motorsporthuset, men jeg "gidder" ikke å betale 1500 kr for å "finne ut" om jeg skal gjøre det eller ei. (dette er ikke vondt ment på noen måte ovenfor deg, jeg forstår at det har kostet for deg å prøve og finne ut av ting).
			 
			
					
				Re: Hjelp til mer hester i st205
				Legg innLagt inn:30 des 2011 15:51
				av ST205RR
				samejon skrev:Men er det ikke slik på disse motorene at hvis du kjører 3" hele veien så får den for lite motstand i eksosen og det blir kluss?
jo på 3.gen 3sgte i st205 er det stor fare for at du blir plaget med å kontrolere turbotrykket med 3" eksos hele veien...
 
			
					
				Re: Hjelp til mer hester i st205
				Legg innLagt inn:30 des 2011 22:39
				av sleeper
				ST205RR skrev:samejon skrev:Men er det ikke slik på disse motorene at hvis du kjører 3" hele veien så får den for lite motstand i eksosen og det blir kluss?
jo på 3.gen 3sgte i st205 er det stor fare for at du blir plaget med å kontrolere turbotrykket med 3" eksos hele veien...
Virker som det er noen som har dette problemet, går som regel bra, men kan ikke garantere det 100%. 
Men så lenge du har litt peil på og skru så får du det til og fungere hvis det skulel vise seg at det blir et problem. ( tviler på at det blir det)
 
			
					
				Re: Hjelp til mer hester i st205
				Legg innLagt inn:30 des 2011 22:44
				av sleeper
				samejon skrev:Men er det ikke slik på disse motorene at hvis du kjører 3" hele veien så får den for lite motstand i eksosen og det blir kluss?
Men over til et helt annet spørsmål, til kanskje noen som har gjort noe lignende. Hvis man skal starte på bunn som meg og gå hele veien for å få stabilt f.eks 400 hk i motor. Hva burde man sette som budsjett på det? Tenker da på alt fra plane topp til små nips naps. Trenger bare et ca beløp egentlig. 
Og gjerne en liste over hva som trengs å handles inn. Grunnen til at jeg ønsker dette er for å lære mer og finne ut om dette er noe jeg kan realisere. Skulle gjerne tatt imot hjelp fra motorsporthuset, men jeg "gidder" ikke å betale 1500 kr for å "finne ut" om jeg skal gjøre det eller ei. (dette er ikke vondt ment på noen måte ovenfor deg, jeg forstår at det har kostet for deg å prøve og finne ut av ting).
Og sette  sammen en sånn liste tar lang tid, og kommer helt ann på hva du skal i ha lista.. Et reint motorbygg med turbo, dyser osv så må du nok regne med ca et sted mellom 35 og 50k etter hvilken deler du vil ha og hva du kan gjøre selv. 
Og så kommer sprut, clutch, diff, målere,+++ i tillegg. 
Men start med de billige tingene som gir bra med effekt først ( og som holder til fremtidige mål) Så får du nesten bare se hva du kan klare. 
Men mitt tips er at hvis du ikke har stort pågangsmot og ser for deg at du kan skaffe minimum 50k innen neste sommer så er det ikke noen vits og begynne og plukke ned bilen.. Da holder du deg på et "bolt on" stadie frem til du har fått samlet sammen penger til et komplett motorbygg,
 
			
					
				Re: Hjelp til mer hester i st205
				Legg innLagt inn:31 des 2011 10:29
				av samejon
				Men en enkel liste til å begynne på f.eks:
stempler               5000 kr
råder                   5000 kr
turbo                 10 000 kr
wastegate            3000 kr
Downpipe              3000 kr
Eksos                    2500 kr ( har nur spec fra midten. trenger kun frontpipe)
Sprut                20 000 kr (tenkt autronic. Men skjønner ikke om jeg eventuelt trenger smc eller sm2, sm4....)
Dyser x 4            5000 kr
Fuelrail              0? (holder original rail til 400 hk?)
Bensinpumpe       1000 kr
A/F måler           3000 kr
venntemp måler   1500 kr
toppakning         2000 kr
div pakninger      3000 kr
div bolter           3000 kr
Målere jeg har fra før er oljetemp, ojletrykk og turbotrykk.
Dette er da en ca liste på priser hva jeg har sett for meg hva det kommer til å koste for å bygge opp noe som holder godt til 400 hk. Er dette langt unna? Og allerede er vi oppe i 67.000 kr på de bitene der. 
I tillegg så kommer mapping på toppen av denne prisen.....
			 
			
					
				Re: Hjelp til mer hester i st205
				Legg innLagt inn:31 des 2011 11:18
				av ST205RR
				sleeper skrev:ST205RR skrev:samejon skrev:Men er det ikke slik på disse motorene at hvis du kjører 3" hele veien så får den for lite motstand i eksosen og det blir kluss?
jo på 3.gen 3sgte i st205 er det stor fare for at du blir plaget med å kontrolere turbotrykket med 3" eksos hele veien...
Virker som det er noen som har dette problemet, går som regel bra, men kan ikke garantere det 100%. 
Men så lenge du har litt peil på og skru så får du det til og fungere hvis det skulel vise seg at det blir et problem. ( tviler på at det blir det)
på mr2 med 3.gen 3stge virker det som det går fint med 3" eksos + dp men på st205 blir det for lite baktrykk og man klarer ikke kontrolere turbotrykk verken med elektronisk eller manuell bc
jeg måtte redusere ca 0,5 meter av eksosen fra 3" til 2.5" å da funka det helt fint 

 
			
					
				Re: Hjelp til mer hester i st205
				Legg innLagt inn:31 des 2011 18:38
				av MOTORSPORTHUSET
				det dere sier at dere bruker eksosstørrelse til og kontrolere ladetrykk er etter min mening totalt feil.
dere  gir mere baktrykk når dere minsker eksosen som  gjør det harere for turboen og gjøre det den skal derfor føles den mer stabil.
dere må haller bruke pengene på skikkelig wastegate og turbojustering
istedenfor og strupe ned eksosen..
			 
			
					
				Re: Hjelp til mer hester i st205
				Legg innLagt inn:01 jan 2012 17:37
				av ST205RR
				MOTORSPORTHUSET skrev:det dere sier at dere bruker eksosstørrelse til og kontrolere ladetrykk er etter min mening totalt feil.
dere  gir mere baktrykk når dere minsker eksosen som  gjør det harere for turboen og gjøre det den skal derfor føles den mer stabil.
dere må haller bruke pengene på skikkelig wastegate og turbojustering
istedenfor og strupe ned eksosen..
helt enig ang kjøp av skikkelig turbo og wastgate,men man må jo bynne en plass når man ikke har flust av penger,å da er jo eksos gjerne en fin første oppgradering for di fleste,å da får man problemer med å kontrolere turbotrykket på st205 med 3" DP/eksos hele veien når resten er orginalt, slik som man også må gjøre på J-spec supra med 2jzgte motor,da må man sette inn en restriktor-ring...