Side 1 av 1

Kontrollerer de bilene?

Legg innLagt inn:03 des 2002 00:44
av Christian
Er ikke så veldig erfaren med biltreff, men om man stiller ut, eller kjører på banen blir vel antall hk oppgitt?
Kom bare til å tenke på at i værste fall kan man vel risikere at onkel står rett uttafor området når man reiser?
Kjedelig om man har f.eks 204hk i vognkortet og 300 i bilen?
Eller er det bare jeg som tenker for mye? :)

Legg innLagt inn:03 des 2002 08:58
av jumbo
Eh... Hvorfor skulle du ha noe slikt på trykk i vognkortet ditt i det hele tatt? Det har hvertfall ikke jeg. Det står vel oppgitt motorvolum, men det er også alt.

Legg innLagt inn:03 des 2002 12:40
av henningl
Effekt skal somregel stå oppgitt.. også om bilen er trimmet. Men på turbobiler er vi jo ganske heldig stillt da? Purken kan ikke gjøre annet enn å pålegge deg å ta en effekttest og vise biltilsynet. isåfall er det bare å skru ladetrykket ned i dass før man tar testen. Turbo er genialt.. justerbar effekt skjønner dere.

Forøvrig, på treff blir somregel bremsevæsken sjekket på de bilene som skal på bane. Ellers bare allmenntilstand. Ingenting å være redd for så lenge bremsene duger.

Legg innLagt inn:03 des 2002 14:21
av jumbo
Joa, du har vel rett i det. Ble litt villedet av begrepet Hk (som hvertfall ikke brukes i vognkort). Kw er vel gjerne oppgitt, ja.

Hvordan er forresten avgiftssystemet for ytelse dersom man trimmer motoren eller bytter til en sprekere en?

Jeg vurderer å få stappet en turbo m/drivverk i min etterhvert, men er litt spent på hvor mye dette vil koste meg i avgifter/etc. Det eneste jeg vet er at det ikke påvirker forsikringen min.

Legg innLagt inn:03 des 2002 14:26
av Christian
Da var det som jeg trodde :)
Skal få satt inn en boost controller om litt, så blir det nok en ordning.
204hk vil koste ca 30000 og 245 ca 65000kr :?
Må finne på noe smart der tror jeg, ellers havner jeg på fattigkassa..

Legg innLagt inn:03 des 2002 15:29
av jumbo
Høres ut som om trykkjustering er et must, ja :)

Dersom jeg skal ha råd til dette, får jeg få nedjustert turboen ganske kraftig før visning, og heller skru opp igjen i etterkant...

Legg innLagt inn:03 des 2002 18:45
av Christian
Det er planen ja, men hvor langt kan man senke seg før de ikke kjøper det?
0,1kg? :lol:

Legg innLagt inn:03 des 2002 19:16
av CelicaTurbo
vel husk at du ikke kommer lavere enn det wastegaten er stilt for med boost controller da. På 2. gen 3S-GTE vil det si ca 0.45-0.5 bar men hva 3. gen har vet jeg ikke. Det er jo Turbo-VSV'en som har jobben med å øke trykket ytterligere på en standard 3S-GTE.

Så lavest effekt får du ved å kjøre en slange rett fra innsuget og til wastegate klokken uten å ha noen slags ventiler eller controllere i mellom, og gjerne slakke fjæren i wastegaten litt om du får det til? :)

Legg innLagt inn:03 des 2002 19:39
av Christian
Er jo flere måter å få ned effekten på da :)
Planen er i allefall at jeg og en kamerat skal på ruller med bilene snart, prøve å måle en dårlig verdi også.
Må i allefall ned endel.

Legg innLagt inn:03 des 2002 22:28
av CelicaTurbo
dytt et par appelsiner opp i eksosen også da :)

Legg innLagt inn:04 des 2002 01:22
av henningl
Det er ikke verre enn at man kan koble fra actuator-staget og stripse fast wastegaten i åpen stilling.. da er man heldig om man får ladetrykk i det hele tatt ;)

Forøvrig.. biler førstegangsregistrert i norge FØR 1.1.1996 er det ingen avgifter på ved trimming. Men bilen må fremdeles teknisk godkjennes med ny motor eller effekt øket over 10% altså.

Dersom bilen er registrert etter 1.1.96 er det et årsfradrag på rundt 10%... altså at er det 5 år siden bilen ble registrert (97) får man ca 50% rabatt på avgiften tror jeg. Avgiften er som følger:

677,- pr økt hest i spekteret 122 til 177 hester
1146,- pr økt hest i spekteret 177 og oppover

Bruksfradraget er følgende:
1 år : 15%
2 år : 30%
3 år : 45%
4 år : 55%
5 år : 65%
6 år : 75%
7 år : 85%
8 år : 90%
9 år : 95%
10år : Ingen tilleggsavgift

SÅ, fikser du deg en mr2, registrert i 97, org 156 hester, men setter i en mr2 turbo motor trimmet til 250 får du følgende avgifter:

for hestene 156->177: 21 hester * 677 kroner = 14.217,-
for hestene 177->250: 73 hester * 1146 kroner = 83.658,-
Siden det er 5 år siden bilen ble registrert blir fradraget 65%
Altså blir prisen 63.618,75-

Svinedyrt ja... derfor skrur man ned trykket så turbomotoren yter i området 170 hester eller noe ;)

Legg innLagt inn:04 des 2002 16:57
av Christian
Det var kjente tall ja :)
Prata med Toyota i dag, hvor det som vanlig var smertelig lite hjelp å få.
(Sitat : dette vet jeg ikke, kan jeg ikke, vil jeg ikke og gidder jeg ikke.)
Fikk tilslutt ut av ham at hvis jeg kjører ut ei deleliste på en vanlig GTi og en turbo, begge 91mod, og får et godkjent toyota verksted til å signere disse, og bytter det vesle som evnt. må byttes, ja da var det nok greit.
Tenk om det hadde blitt sagt med en gang, trodde jeg trengte spesielle godkjenningspapirer jeg :?
Noen som for enkelhetsskyld har rammenr til en 91 turbo liggende?

Markus : Kan jeg f.eks bruke ditt? Eller går ikke nr igjennom?

Legg innLagt inn:05 des 2002 02:33
av MR2turbo
Markus : Kan jeg f.eks bruke ditt? Eller går ikke nr igjennom?
Tenkte du på å bruke det for å ta ut delelister?

Legg innLagt inn:05 des 2002 03:21
av erling
Rammenr? Er jo et par her.. :)