Side 1 av 1
valg av bensinpumpe
Legg innLagt inn:21 okt 2010 22:27
av tomrnk
Leter etter en god bensinpumpe til mk3'n og vurderer Denso 1020 høytrykks pumpa som så vidt jeg forstår leveres org. på mk4 tt modellen ?.
Dette burde fungere greit i en 7m-gte som skal opp på sundt 450-500hk på hjul ?
Regner med noen veteraner her inne har erfaringer med denne =D
Re: valg av bensinpumpe
Legg innLagt inn:22 okt 2010 06:04
av Radial
Denso pumpa er skikkelig grom den, Sies også være den pumpa som TÅLER E85. Men den suger no helt jævelsk med strøm, så du Må oppgradere kablene fra relè og tilbake til tanken.
Pumpa må ha så nærme 14v spenning som over hodet mulig, først da den viser sitt egentlige potensiale, og for å få til det må kablene dimensjoneres opp. Syns de snakket om oppgradering til 4kvadrats på Supraforums.com.
Suprapumpa skal være god for 6-700hk på 98 oktan, 500'ish på E85.
http://store.driftmotion.com/static/i-s ... pdenso.php
Re: valg av bensinpumpe
Legg innLagt inn:22 okt 2010 18:23
av tomrnk
Radial skrev:Denso pumpa er skikkelig grom den, Sies også være den pumpa som TÅLER E85. Men den suger no helt jævelsk med strøm, så du Må oppgradere kablene fra relè og tilbake til tanken.
Pumpa må ha så nærme 14v spenning som over hodet mulig, først da den viser sitt egentlige potensiale, og for å få til det må kablene dimensjoneres opp. Syns de snakket om oppgradering til 4kvadrats på Supraforums.com.
Suprapumpa skal være god for 6-700hk på 98 oktan, 500'ish på E85.
http://store.driftmotion.com/static/i-s ... pdenso.php
Takker

E85 blir ikke aktuellt da bilen primært skal gå etter veien, så da ska pumpa klare og levere nok saft
men det og levere 14v til pumpa ser jeg for meg kan bli værre? klarer et gelebatteri og levere såpass?
Fant forresten en annen nettside som selger pumpa vesentlig billigere, om det er samme pumpa da:)
http://www.densofuelpump.com/
Re: valg av bensinpumpe
Legg innLagt inn:22 okt 2010 22:53
av Radial
ett gel-batteri har ut av butikken ca 12,6-13v
Men du oppnår derimot 14,6v ut av dynamoen på bilen når den er i gang, og det er disse 14,6v'ene som da blir gjeldene for pumpa.
For at du da skal få så lite spenningsfall som mulig mellom dynamo/sikrings/fordelings-boks, så er tverrsnittet på kabelen SVÆRT viktig ved høye belastninger....noe supra-pumpa vil skape på el-nettet.
Derfor Bytter man kabel til bensinpumpa...desto grovere på de lange strekka, desto bedre (mindere spenningsfall).
Jeg vil faktisk gå så langt som å råde deg til å koble inn en egen relè-krets med feks 4m2 kabel rett til bensinpumpa (dvs til lokket /Terminalen på tanken, ikke inn i tanken), med strømtilførsel rett fra en terminal nær dynamo...Og bruke den eksisterende bensinpumpe-kretsen til å starte det eksterne relèet isteden.
Da kan du ikke få gjort det mer riktig...bare husk på å sette en sikring på 4m2 kretsen på feks...20A.
Re: valg av bensinpumpe
Legg innLagt inn:22 okt 2010 22:55
av Radial
Btw, DÆVEN så billig den pumpa var der!!!!

Må nesten kjøpe en selv jo!

Re: valg av bensinpumpe
Legg innLagt inn:22 okt 2010 23:40
av tomrnk
Radial skrev:ett gel-batteri har ut av butikken ca 12,6-13v
Men du oppnår derimot 14,6v ut av dynamoen på bilen når den er i gang, og det er disse 14,6v'ene som da blir gjeldene for pumpa.
For at du da skal få så lite spenningsfall som mulig mellom dynamo/sikrings/fordelings-boks, så er tverrsnittet på kabelen SVÆRT viktig ved høye belastninger....noe supra-pumpa vil skape på el-nettet.
Derfor Bytter man kabel til bensinpumpa...desto grovere på de lange strekka, desto bedre (mindere spenningsfall).
Jeg vil faktisk gå så langt som å råde deg til å koble inn en egen relè-krets med feks 4m2 kabel rett til bensinpumpa (dvs til lokket /Terminalen på tanken, ikke inn i tanken), med strømtilførsel rett fra en terminal nær dynamo...Og bruke den eksisterende bensinpumpe-kretsen til å starte det eksterne relèet isteden.
Da kan du ikke få gjort det mer riktig...bare husk på å sette en sikring på 4m2 kretsen på feks...20A.
Suverent =D takk for hjeøpa! da er jo planen klar =D
Re: valg av bensinpumpe
Legg innLagt inn:22 okt 2010 23:41
av tomrnk
Radial skrev:Btw, DÆVEN så billig den pumpa var der!!!!
Må nesten kjøpe en selv jo! 
Ja jeg stussa litt på prisen da jeg fikk llinken av deg=P mente jeg hadde sett den MYE billigere ett annet sted =D
Re: valg av bensinpumpe
Legg innLagt inn:24 okt 2010 10:36
av FS-Styling.no
Kjører selv med 3 stk densopumper på TTC holder/feste og på E85, og funker strålende! 90 på tversnittet på batt kabler!
Re: valg av bensinpumpe
Legg innLagt inn:24 okt 2010 13:22
av tomrnk
FS-Styling.no skrev:Kjører selv med 3 stk densopumper på TTC holder/feste og på E85, og funker strålende! 90 på tversnittet på batt kabler!
3 stk å ja! tror jeg klarer meg fint med 1 til den effekten jeg skal ha med 98 okt

Re: valg av bensinpumpe
Legg innLagt inn:24 okt 2010 15:59
av Radial
tomrnk skrev:FS-Styling.no skrev:Kjører selv med 3 stk densopumper på TTC holder/feste og på E85, og funker strålende! 90 på tversnittet på batt kabler!
3 stk å ja! tror jeg klarer meg fint med 1 til den effekten jeg skal ha med 98 okt 
Grunnen til at man bruker 3 er pga "backup" konfigurasjon...svikter det EN bensinpumpe , er det fremdeles dobbel kapasitet igjen

Svikter 2, har du fremdeles 1 stk igjen

Re: valg av bensinpumpe
Legg innLagt inn:24 okt 2010 17:13
av tomrnk