Side 1 av 3

Hvilken oljetype og merke?

Legg innLagt inn:22 mai 2004 21:36
av Zerpent
Skal skifte olje nå og har et par spørsmål.

Jeg har ikke helt skjønt de talla som står. F.eks. 5w40
Hva er forskjell på delsyntetisk og helsyntetisk?

Bilen har gått 120k. hva vil være det beste å bruke?


Og er det store forskjeller på merke? Toyota her bruker Shell helix ultra.
Har ikke så mye å velge mellom her men det er Esso og Statoil stasjon også.

Legg innLagt inn:22 mai 2004 21:47
av hmsilset
Me har no hidro au da :P
Ska sikkert vare heilsyntetisk på den.
I kan få tak i t ca 70 kr literen trur i.Han i kjøpte ma
har ikkje sendt me regning enda.

Legg innLagt inn:23 mai 2004 02:45
av chris
iiik, for ei dialekt :D

jeg har ikke så mye peiling på olje og styr, men jeg kjører på helsyntetisk, 0W-30. bilen min har gått 214k sånn ca.. Shell Helix mislikte bilen min sterkt.. ble ventiltikking og styr. og har hørt mange andre som har negative opplevelser med Helix-olja. Toyota her i Trondheim bruker Lazerway, om jeg ikke husker feil, den funker som fjell.

Legg innLagt inn:23 mai 2004 10:50
av Speeder
chris skrev:iiik, for ei dialekt :D

jeg har ikke så mye peiling på olje og styr, men jeg kjører på helsyntetisk, 0W-30. bilen min har gått 214k sånn ca.. Shell Helix mislikte bilen min sterkt.. ble ventiltikking og styr. og har hørt mange andre som har negative opplevelser med Helix-olja. Toyota her i Trondheim bruker Lazerway, om jeg ikke husker feil, den funker som fjell.
0w30? :?

blir ikke det vel tynt nå bilen brukes godt?

Legg innLagt inn:23 mai 2004 11:05
av Morten
På gamle GTi motoren min ble det brukt Castrol som funka meget bra. (Toyota Stavanger bruker denne, mens Toyota Sandnes bruker Shell av en eller annen grunn...?)

Edit: Forresten, de to tallene er viskositeten på olja (hvor mye olje som kan trykkes gjennom et hull med gitt størrelse under gitt trykk, eller hvor tjukk olja er på godt norsk). Det ene er når oljen er kald, det andre når oljen har driftstemperatur.
Forskjellen på oljetypene er:

Helsyntetisk: oljen er laget i labriatorium
Mineralsk: oljen er raffinert og laget fra olje fra f.eks. nordsjøen.
Del syntetisk: oljen er laget ved å blande de to typene.

Legg innLagt inn:23 mai 2004 11:36
av Zerpent
chris skrev:iiik, for ei dialekt :D
Me e romsdalinga me væt du. :)


Tror jeg skal holde meg unna Shell olja. Hva er det de selger på Hydro Hans?

Legg innLagt inn:23 mai 2004 12:31
av chris
Speeder skrev:
chris skrev:iiik, for ei dialekt :D

jeg har ikke så mye peiling på olje og styr, men jeg kjører på helsyntetisk, 0W-30. bilen min har gått 214k sånn ca.. Shell Helix mislikte bilen min sterkt.. ble ventiltikking og styr. og har hørt mange andre som har negative opplevelser med Helix-olja. Toyota her i Trondheim bruker Lazerway, om jeg ikke husker feil, den funker som fjell.
0w30? :?

blir ikke det vel tynt nå bilen brukes godt?
Nei, faktisk ikke. Fungerer helt ypperlig, og oljeforbruket har gått ned etter jeg begynte med den. Toyota Hell Bil i Trondheim har bare 0W-30 olje også faktisk.

Legg innLagt inn:23 mai 2004 17:23
av hmsilset
Zerpent skrev:
chris skrev:iiik, for ei dialekt :D
Me e romsdalinga me væt du. :)


Tror jeg skal holde meg unna Shell olja. Hva er det de selger på Hydro Hans?
Bare nevnte at me hadde Hydro her å :P Kjøpe olje
gjennom nakken kjøleservice i.Samme kor du kjøpe hen.
Felleskjøpet e billig og bra sei enkelte!

Legg innLagt inn:23 mai 2004 17:45
av gfc
Toyota her i Tr.heim bruker ikke Lazerway, her går det på Esso Ultron btw.

Men skal du kjøpe sikkelig olje kjøper du RedLine hvis du har penger til det.

Legg innLagt inn:23 mai 2004 20:12
av Dalan
Noen som har prøvd den "Statoil GT" olja her?
Lurer på om den er no fin, delsynt. 10W-40, skulle tro den ville være fin på mr2'n?

Legg innLagt inn:23 mai 2004 20:36
av jensi
Ikke noe petrolumsprodukter på mine biler,uansett.
Bare full syntetisk .Feil plass og spare en hundrings.
En bilmekaniker som var å kjikka på min 3sge motor som hadde brent fast stempelringene og brukte en liter olje på hver bensin fylling,mente at tidlig eiger hadde kjørt med billig olje som ikke tålte varmen på høyt turtal.

Spander på bilen nytt filter og syntetisk olje på hvert oljeskift.

Jensi

Legg innLagt inn:23 mai 2004 21:04
av kake
Dalan skrev:Noen som har prøvd den "Statoil GT" olja her?
Lurer på om den er no fin, delsynt. 10W-40, skulle tro den ville være fin på mr2'n?
Er motoren i stand, er helsyntetisk veien å gå. Ved km.stand på 120k burde ikke det være noe problem!

Bruker selv Valvoline Synpower 5w40 fullsyntetisk og er veldig fornøyd. Absolutt 0 oljeforbruk selv ved hard kjøring, og ingen ulyder! Bytter olje og filter pr 5000km. Olja fåes kjøpt hos Torshov Bilrekvisita.

Legg innLagt inn:23 mai 2004 21:25
av laas
Jeg bruker nå Mobil 1 0w40 helsyntetisk. Byttet første gang nå nettopp på 10000km - vil sikkert satse på det som interval for olje+filter-skift. Forhåpentligvis går det ikke to år til neste gang - forrige eier hadde bare fått på den 8000km på to år, og den har ikke vært på førstegangsservice ennå. Aner ikke hva som var på den fra før - første oljen er vel gjerne mineral eller halvsyntetisk?

Lars J

Legg innLagt inn:24 mai 2004 19:28
av tahustvedt
Det første taller et viskositet ved kaldstart lavere tall=tynnere olje. Det andre tallet er smøreevne ved belastning. Det er viktigst med et høyt andre tall på sommeren. Jeg bruker Castrol delsynt nå, 10w40 tror jeg det er. Så snart jeg får bilen tilbake fra verksted (tre uker nå) skal jeg bytte til Castrol Magnatex GTX 5w40 helsyntet (puh). Det finnes en superolje fra Castrol som er på 10w60 men den er ekstremt dyr og jeg gidder ikke spesialbestille. :)

Jeg bytter vanligvis mellom 5000-7000 og bytter alltid filter samtidig, litt overkill, men jeg får dårlig samvittighet hvis jeg kjører lenger. :lol:

Jeg ville ikke fylt noe med 0 i viskositet.

Legg innLagt inn:24 mai 2004 21:15
av jensi
Forresten,noen som har rasling fra motoren de første 1-2 sekundene ved kald start?(Kalles tørrstart)

Har hatt det på begge Mr2 ene mine.Irriterer jævligt.
Har lest og sjekket mye rundt dette.Alle sier at disse motorene kan lage denne lyden uten at det er noe å bry seg om.

Men jeg liker ikke ulyder. :evil:

Har best erfaring med Castrol 0-40 RS fullsyntetisk.Lite lyd med den og kommer ikke før ettet ca 1000 km etter bytte.
Har ikke prøvd så mange forskjellige oljer utenom.Valvoline 5-40 (raslet fra første start etter oljeskift)
Penzoil 0-40 helsyntetisk(ikke så værst)
Shell 5-40 helsyntetisk:(Sakl aldrig mer ha det i bilen)Raslet med min helt nye Yaris kjørt 8000 km.


Hadde vært kjekt med litt andres erfaringer i oljer.


Jens