Side 1 av 1
Ombygging til IS300
Legg innLagt inn:19 jul 2009 17:21
av Fredrico
Er det noen her inne som har noen formening om hva som skal til for å bygge om til IS300 maskin i IS200? Har IS300 canbus slik at man får alt til å kommunisere? IS300 motoren er jo i prinsippet en supramaskin uten turbo (2JZ-GE).. I statene tubokonverterer man jo disse maskinen med stort hell, og der for meg at dette må være mer eller mindre bolt on?
Re: Ombygging til IS300
Legg innLagt inn:19 jul 2009 22:11
av KK-ma70
Ikke så lett som du tror, er vist en god del arbeid å få det til. Men mulig
viewtopic.php?f=61&t=10944
Re: Ombygging til IS300
Legg innLagt inn:19 jul 2009 23:29
av Amund
Dersom du skal bygge om din IS200 til IS300, er det "enkleste" å kjøpe en komplett IS300, og flytte alt over.
Sånn som eg har studert koblingsskjemaene er det akkurat så forskjelligt at det ikkje vil passe overens med hverandre. ABS er plassert litt anderledes, osv... I prinsipp er bilene like, og forstilling/bakstilling er like, minus dempere og fjærer. Ramma til diffen, diffen og drivakslingene er også forskjellige. Sånn fortsetter det i en evighet. Så kjøp en salvage IS300 fra statene, med ca samme årsmodell som den du allerede har, og flytt alt over. Det som også kan være fordelen med å gjere det på den måten, er at begge bilene kan forvises på biltilsynet i forkant, og dermed muliggjere godkjenning av ombygginga også.
Det finnes mange gode bolt on turbokit til IS300 2jz motoren, med omtrent så mykje effekt som du vil ha. Har sjølv vurdert å bygge om med deler fra en IS300, men syns det er koster meir enn det smaker...
Å^bygge om til 2jzgte fra supra er laaaaaaaaaaaaaaaaaangt meir arbeid!! Og godkjenning kan du vel i utgangspunktet berre glemme....
Forøvrigt kunne me tatt eit lite uhøytideligt Lexus treff her i Bergen, så kan vi diskutere sånne ting

Re: Ombygging til IS300
Legg innLagt inn:20 jul 2009 01:32
av Fredrico
Ja, er i grunnen det jeg har tenkt litt på.. Planen har jo vært å kjøpe TTE kompressor kit, har en på gang nå som jeg må betale ca. 25 000 for, da er det tte kit + greddy e-manage (siden de tydeligvis har hatt litt trøbbel med TTE black boxen) og nytt innsug til kompressoren.
Men dersom jeg hadde fått tak i en IS300 til 60 - 70 tusen, så er det jo tross alt ikke så stor forskjell i pris i forhold til hva man får. Litt mer effekt i 2jz-ge'en og langt mer potensiale.
Helt enig med deg der, burde kanskje prøvd å få til noe..
Re: Ombygging til IS300
Legg innLagt inn:20 jul 2009 08:24
av Amund
Ut i frå det eg sjekka tidligere i sommer, så skal det vere mulig å få heim ein salvage IS300 for 50-70k. Kjem litt an på fraktkostnader, (prisene der har gått i taket pga finanskrisa), og kor heldig du er med prisen på bilen i statene.
Re: Ombygging til IS300
Legg innLagt inn:21 jul 2009 18:09
av Fredrico
Har sjekket litt rundt på div Lexus forum, der kan man finne alt fra helt originale biler til showbiler med alt fra 380 - 700 bakhjulshester.. Er jo sinnsykt fristende da, betale rundt 110 000 + frakt og moms for en komplett fullt fungerende bil og bare flytte rubbel og bit over.. Med en gang det er snakk om en 2JZ s er jo en "daily driver" bil med rundt 350 bakhjulshester fullt mulig.. Og det beste er at alt fungerer.. Speedo, AC, tankmåler osv.
Re: Ombygging til IS300
Legg innLagt inn:29 aug 2009 22:54
av sikkerhet
Amund skrev:
Forøvrigt kunne me tatt eit lite uhøytideligt Lexus treff her i Bergen, så kan vi diskutere sånne ting 
ja korfor ikkje...? Når det gjelder IS-er ("gamle sorten") ser jeg med jevne mellomrom 3 stk. i Bergen... En svart som jeg har sett et par ganger på Nøstet men også i bjørgeveien..... 2 grå som jeg stort sett har sett på Sotra.. Den ene er "Fredrico" etter det jeg har forstått...
Re: Ombygging til IS300
Legg innLagt inn:30 aug 2009 21:45
av Fredrico
sikkerhet skrev:Amund skrev:
Forøvrigt kunne me tatt eit lite uhøytideligt Lexus treff her i Bergen, så kan vi diskutere sånne ting 
ja korfor ikkje...? Når det gjelder IS-er ("gamle sorten") ser jeg med jevne mellomrom 3 stk. i Bergen... En svart som jeg har sett et par ganger på Nøstet men også i bjørgeveien..... 2 grå som jeg stort sett har sett på Sotra.. Den ene er "Fredrico" etter det jeg har forstått...
Stemmer nok det, jobber på Ågotnes for tiden.. Xenonlys, carbongrill og 18" felger er vel det som skiller bilen min fra de andre..
Re: Ombygging til IS300
Legg innLagt inn:30 aug 2009 23:00
av sikkerhet
Fredrico skrev:sikkerhet skrev:Amund skrev:
Forøvrigt kunne me tatt eit lite uhøytideligt Lexus treff her i Bergen, så kan vi diskutere sånne ting 
ja korfor ikkje...? Når det gjelder IS-er ("gamle sorten") ser jeg med jevne mellomrom 3 stk. i Bergen... En svart som jeg har sett et par ganger på Nøstet men også i bjørgeveien..... 2 grå som jeg stort sett har sett på Sotra.. Den ene er "Fredrico" etter det jeg har forstått...
Stemmer nok det, jobber på Ågotnes for tiden.. Xenonlys, carbongrill og 18" felger er vel det som skiller bilen min fra de andre..
yepp... Det er deg ja.... Kunne tenkt meg de derre xenonlysene eg og....
Re: Ombygging til IS300
Legg innLagt inn:31 aug 2009 15:56
av Fredrico
sikkerhet skrev:Fredrico skrev:sikkerhet skrev:
ja korfor ikkje...? Når det gjelder IS-er ("gamle sorten") ser jeg med jevne mellomrom 3 stk. i Bergen... En svart som jeg har sett et par ganger på Nøstet men også i bjørgeveien..... 2 grå som jeg stort sett har sett på Sotra.. Den ene er "Fredrico" etter det jeg har forstått...
Stemmer nok det, jobber på Ågotnes for tiden.. Xenonlys, carbongrill og 18" felger er vel det som skiller bilen min fra de andre..
yepp... Det er deg ja.... Kunne tenkt meg de derre xenonlysene eg og....
Jeg har bare ettermontert xenonkit, så det er ikke noe problem.. Er bare plug and play, så hvis du må bytte tilbake så er det bare til å koble fra kabelen og sette i en vnlig lyspære igjen.. Har funket veldig bra for meg iallefall, lyset er som natt og dag.. Tror jeg betalte 2000 kroner for nær og fjernlys. Tenkte å tømme tåkelysene mine for vann, åpne de og sette xenon i dem og.. Selv om jeg aldri bruker de uansett..
Re: Ombygging til IS300
Legg innLagt inn:31 aug 2009 19:18
av sikkerhet
[/quote]
Jeg har bare ettermontert xenonkit, så det er ikke noe problem.. Er bare plug and play, så hvis du må bytte tilbake så er det bare til å koble fra kabelen og sette i en vnlig lyspære igjen.. Har funket veldig bra for meg iallefall, lyset er som natt og dag.. Tror jeg betalte 2000 kroner for nær og fjernlys. Tenkte å tømme tåkelysene mine for vann, åpne de og sette xenon i dem og.. Selv om jeg aldri bruker de uansett..[/quote]
Har du en link til Xenon-kitet du har montert? Hvordan er det med fuktproblemer i hovedlyktene med xenon-kit... Blir det bedre eller samme drittet... Har litt dugg i ene hovedlykten ved mye regn.... Tåkelyktene er strøkne, men er skiftet de seinere år... Prøver å bruke dem av og til for å forhindre fukt... Jeg skiftet den ene i fjor og koblingene til lykt var rustet til pulver...
Re: Ombygging til IS300
Legg innLagt inn:31 aug 2009 21:00
av Fredrico
Jeg har jo åpnet mine for å lakke de innvendig, etter det har jeg ikke hatt noen nevneverdige problemer med dugg.. Kjøpte mine hos
http://www.xenonkungen.se. Du urde kanskje åpne dine også, hvis du søker på nett så finner du sikkert en bra oppskrift.. Jeg brukte varmepistol på mine, varmet forsiktig rundt, fjernet limen og forseglet med rutelim. Angående xenonkit så har jeg 6000 k, de er litt blå.. Tar du 4300 k får du bedre og hvitere lys..