Side 1 av 2
vanskelig valg
Legg innLagt inn:05 jul 2009 11:10
av Filhan
Hei, jeg skal bygge om min mr2 mk2 til turbo, og har 2 mulige valg:
Rev2 motor 70.000km og
Rev3 motor 125.000km
rev 3 ligger litt over rev 2 i pris og er sprekere, men har lest en del om at rev 3 er vanskeligere å få godkjent.
Trenger tips råd om hva jeg bør velge
Re: vanskelig valg
Legg innLagt inn:05 jul 2009 11:25
av hmsilset
Rev 2 bilen er å anbefale siden det faktisk er mulig å få den godkjent

Re: vanskelig valg
Legg innLagt inn:05 jul 2009 16:23
av marlboro1310
uansett valg er det hardt å godkjenne, søk BT om kjøretøymodifisering før du evt går igang med noe som helst hvis du skal ha det godkjent.
Ytelsesmessig sa noen her inne i en tidligere post at om du går for over 300hk er gen2 å anbefale, skal du holde deg under 300 er gen3 å anbefale. Dette er rent ytelsesmessig da.
Er ikke helt sikker på hvorfor, men det finner du lett med å søke litt.
Re: vanskelig valg
Legg innLagt inn:05 jul 2009 18:10
av cypher2k
marlboro1310 skrev:uansett valg er det hardt å godkjenne, søk BT om kjøretøymodifisering før du evt går igang med noe som helst hvis du skal ha det godkjent.
Ytelsesmessig sa noen her inne i en tidligere post at om du går for over 300hk er gen2 å anbefale, skal du holde deg under 300 er gen3 å anbefale. Dette er rent ytelsesmessig da.
Er ikke helt sikker på hvorfor, men det finner du lett med å søke litt.
Gen 2 er orginalt med 204 hk
Gen 3 er med 246hk orginalt....
Gen 3 er en mye sterkere motor en gen 2. Så skal han trimme noe betraktelig vil jeg anbefale gen3, ikke bortkastet de ekstra pengene du legger i der. Bygde om min ifra gti til 3sgte gen 3 i vinter, og angrer ikke et sekund på at jeg betalte litt ekstra og fikk gen3. motoren.
Det med godkjenningen er en annen sak, der får du søke litt rundt om på forumet, ligger uttallige med poster om det..
Re: vanskelig valg
Legg innLagt inn:05 jul 2009 18:22
av hmsilset
cypher2k skrev:marlboro1310 skrev:uansett valg er det hardt å godkjenne, søk BT om kjøretøymodifisering før du evt går igang med noe som helst hvis du skal ha det godkjent.
Ytelsesmessig sa noen her inne i en tidligere post at om du går for over 300hk er gen2 å anbefale, skal du holde deg under 300 er gen3 å anbefale. Dette er rent ytelsesmessig da.
Er ikke helt sikker på hvorfor, men det finner du lett med å søke litt.
Gen 2 er orginalt med 204 hk
Gen 3 er med 246hk orginalt....
Gen 3 er en mye sterkere motor en gen 2. Så skal han trimme noe betraktelig vil jeg anbefale gen3, ikke bortkastet de ekstra pengene du legger i der. Bygde om min ifra gti til 3sgte gen 3 i vinter, og angrer ikke et sekund på at jeg betalte litt ekstra og fikk gen3. motoren.
Det med godkjenningen er en annen sak, der får du søke litt rundt om på forumet, ligger uttallige med poster om det..
Gen 2 er ve 225hk. 3 gen er visst en del sterkere enn 2 gen, men om han vil ha 300hk og kanskje få godkjent hele greia så er vel 2 gen veien å gå.Må forsterkes både stempler og topp sikkert, og da blir 2 gen ganske driftssikker også.Tror jeg da

Re: vanskelig valg
Legg innLagt inn:05 jul 2009 18:53
av Marcus
marlboro1310 skrev:
Ytelsesmessig sa noen her inne i en tidligere post at om du går for over 300hk er gen2 å anbefale, skal du holde deg under 300 er gen3 å anbefale. Dette er rent ytelsesmessig da.
Er ikke helt sikker på hvorfor, men det finner du lett med å søke litt.
Såvidt jeg husker så ble det sagt at det økonomisk sett anbefales å bruke 2gen-motor hvis du skal ha som mål å få ut over 300hk ettersom du må skifte ganske mye deler på begge motorene for å få en som tåler såpass med påkjenninger. Så når man likevel skal bytte masse deler kan man likegodt gå for den billigere 2gen-motoren, for da spiller det ikke like stor rolle.
Hvis man skal ha en motor under 300hk vil man jo derimot gå for en 3gen da den fra fabrikk av har rundt 250hk, og med større downpipe/eksos tilføyer litt ekstra hk uten å foreta store inngrep. Det sier seg jo selv at 3gen da blir ett bedre alternativ enn 2gen så lenge man er passe fabrikkstandard..
Prisforskjellen på 2- vs. 3-gen motor er vel ikke så stor pr i dag at det økonomiske spiller noen rolle uansett hvis man har som mål å komme over 300hk..
Re: vanskelig valg
Legg innLagt inn:05 jul 2009 18:54
av marlboro1310
riktig

takker
Re: vanskelig valg
Legg innLagt inn:05 jul 2009 19:23
av Filhan
Jeg tenker å ha den mest mulig original og få den godkjent, noen sier at det er vanskelig å få godkjent rev3 pga avgasser.
Mange sier at de har lett kommet igjennom godkjenning, og noen sier det nesten er umulig... virker som om du må ha litt flaks på hvem du møter i BT
Re: vanskelig valg
Legg innLagt inn:05 jul 2009 19:30
av marlboro1310
Filhan skrev:Mange sier at de har lett kommet igjennom godkjenning
Disse "mange" er vel 2 eller 3?
Personlig ville jeg gått for gen2 om jeg skulle bygd om bilen på nytt. og heller gått for oppgraderinger ala Apexi Power FC og større IC etc når alt var godkjent.
Re: vanskelig valg
Legg innLagt inn:05 jul 2009 20:09
av Morten
Filhan skrev:Jeg tenker å ha den mest mulig original og få den godkjent, noen sier at det er vanskelig å få godkjent rev3 pga avgasser.
Den tok jeg ikke helt. Hvorfor er avgasser et større problem på en 3.gen som er en NYERE motor som potensielt følger strengere krav (ihvertfall ikke mildere)?
Re: vanskelig valg
Legg innLagt inn:05 jul 2009 20:52
av mr2storbrua
Dette har jeg også hørt. Er vel noe eu-regler som sier at en motor nyere enn en viss dato skal ha utslipp mindre enn en viss verdi, og disse reglene har de ikke i japan(

)... var det ikke derfor skyline var umulig å få godkjent på noe annet en motorhistorisk grunnlag også?
Re: vanskelig valg
Legg innLagt inn:05 jul 2009 20:55
av Marcus
Problemet ligger vel i å finne (offisiell) dokumentasjon på avgassene, og som BT mener er gode nok når du skal få godkjent ombyggingen hos dem..
Re: vanskelig valg
Legg innLagt inn:06 jul 2009 14:17
av Larsen
Det er faktisk ganske mange som har fått godkjent 2 gen motoren og ikke bare 2-3 stykker, men ikke alle er på forumet her og forteller om det.
Grunnen til at 2 gen motoren blir regnet som mer egnet til trimming over 300 hk er fordi tvis systemet på 2 gen motoren gir motoren større innsugs porter. Videre så er det veldig lite forskjelig i draget på j-spec 2gen motoren og 3 gen motoren. Faktisk så lite at de aller fleste ikke vil merke forskjellen! Den amerikanske 2 gen motoren har derimot en tregere version av turboen som spoler litt saktere. Dette merker man fort forskjell på.
Re: vanskelig valg
Legg innLagt inn:06 jul 2009 16:48
av marlboro1310
Larsen skrev:Det er faktisk ganske mange som har fått godkjent 2 gen motoren og ikke bare 2-3 stykker, men ikke alle er på forumet her og forteller om det.
Jeg mente at det bare var 2-3stk som har gen3 godkjent.
Re: vanskelig valg
Legg innLagt inn:06 jul 2009 16:51
av hmsilset
marlboro1310 skrev:Larsen skrev:Det er faktisk ganske mange som har fått godkjent 2 gen motoren og ikke bare 2-3 stykker, men ikke alle er på forumet her og forteller om det.
Jeg mente at det bare var 2-3stk som har gen3 godkjent.
Så da er det mulig å få gen 3 godkjennt???