TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Med bÃ¥t og bil over dammen

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #39526  av cameleon

Ja da begynner det å bli sommer da folkens. Av med fjortissene og på med søtt/attisene hehe.

For meg så har det vert veldig mye frem og tilbake i det siste. Ikke agående bil, men hva jeg skal gjøre for noe i årene framover. Som noen vet så har jeg familie i USA og jeg hr store planer om å forlate dette landet for noen år så jeg får gjort ferdig skole og slik der borte. Nå er det ikke snakk om å være der for alltid, men ingen vet. Dette er som sagt en plan som tar tid å fordøye i og med at det er ganske mye som skal til for at jeg får lengre oppholdstilladelse enn 1 til 2 år som student. Men tiden vil som sagt vise. Planen er å reise til neste sommer, så da må jeg være tidlig ute med planlegging, visum, søkader på skoler, karakterforadringer o.s.v.

Det jeg har planlagt er å ta med bilen jeg skal hente i Skien om ikke lenge, over til USA når den tiden kommer.
Så jeg lurer på om noen av dere har noen anelse om hva noe slik koster. Vet at det er et skip som legger til i trondheim en gang i året med amrikanske turister, og at noen av de tar med bil. Har hørt rykter om at dette ligger på en mellom 20-40k inkl frakt av bil over dammen.

Er det noen av dere som har noe erfaring med dette? og vet om noen selskaper som bedriver med slik?

Mvh
Cameleon :wink:

#39529  av 2fast4u

Motorships AS i Drammen er et firma som driver med slik frakting.
Brukte dem selv når jeg fikk sendt hjem en bil fra Charleston, SC.
Dette er for en tid siden (Feb.1999) så prisene fra da er vel ikke helt korrekte. Men selve sjøfrakten kom på USD 774,58 og kursen da var 7,921 til NOK. I tillegg til dette kom det en vareavgift på 95.- Tollpass 418.- Utlevering 224.-(+mva) Terminalavgift 155.-
Jeg fikk sendt bilen med Motortransport fra Drammen til Narvik, og hentet den der selv.
Totalt betalte jeg da Nkr 9969,52 for frakt fra SC til Narvik, ikke så ille det da. (der kr 2891.- utgjør frakt i Norge)

Motorships AS kan kontaktes på tlf 32 20 20 00 (eller ring Nina på 32 20 20 46).
http://www.motorships.no E-mail: cargo@motorships.no

Birger Ekerholt AS i Oslo er et annet firma,(var litt dyrere).
Tlf 23 28 29 00 - http://www.ekerholt.no E-mail: info@ekerholt.no
:wink:

#39531  av CelicaTurbo

aner ikke hvordan det er med transport, men du kan jo høre med selskap som driver med amcar import, selv om dem flytter bilen motsatt vei av hva du skal.

men, jeg ville ha forsikret meg 100% at du vil klare å få skilter på den bilen i USA, det er godt mulig det er sære regler som gjør at du ikke kan ta med en europeisk MR2 over dit,. det burde så klart kun gjelde MR2 med sugemotor siden alle MR2 Turboer med venstreratt her i europa orginalt kommer fra USA, men det er jo mulig at papirer kan bli problematisk selv da..

for ikke å snakke om at det desidert billigste er å kjøpe seg en ny MR2 over dammen men det vil du vel ikke høre på :)

#39535  av cameleon

Tusen takk for all hjelp begge to! Ble litt klokere nå.
Ja du sier noe CelicaTurbo. Kan godt hende at de har såne sære regler over der også. Men jeg kjenner en del som driver med biler der borte i fmilien, så de kan sikkert svare meg på det. Å nei. skakke selge den europeiske modellen og kjøpe meg en USA utgave nei :mrgreen:

#39539  av chris

Når kommer man til det punktet at man faktisk må omregistrere en bil? følger det statsborgerskap? bostedsadresse? annet?

cameleon: det å reise med et av de få cruisene som går til/fra trondheim er vel kanskje den dyreste tenkelige måte å komme seg over "fjorden" på? ;) bedre å sende bilen, og hive seg selv på et fly.

#39561  av Dice

Hey Cameleon. Du har sikkert en fin bil, som du er veldig glad i. Jeg er ganske så ny her så jeg kjenner ikke til alt (ennå :D ).

Men når det gjelder å ta med deg bilen "over there", så ville jeg tenke meg godt om. Og gjøre litt research. Vi har fraktet en norsk bil til statene for tuning, og tilbake igjen. Vi hadde lange samtaler med Customs der borte som skal ta imot bilen. Idiotene trodde vi skulle selge den der, he he.

Da bilen skulle bare være der borte i ca en mnd, så forstod han ingenting. Jeg sa vi skulle tune den, og sende den tilbake. Da måtte bilen ha US spesifications, for i det hele tatt å kunne kjøre på amerikanske veier (heldigvis så hadde den det, fordi det var en importert (nyere) amerikansk bil). Men det ble selfølgelig ikke noe av å kjøre bilen på amerikanske veier, fordi forsikringsselskapet i norge bare lo av oss når vi ville ha forsikring som også gjelder usa. Det var umulig å få, sa de :evil:

Så gjør masse research på dette før du får tidsmangel og ender opp i en håpløs situasjon. Og husk, du får en temmelig heftig ny MR2 i usa for det din er verdt her i Norge.

Good luck

#39570  av Dalan

Dice skrev:Og husk, du får en temmelig heftig ny MR2 i usa for det din er verdt her i Norge.
Jupp, jeg ville heller ha solgt mr2'n i Norge og kjøpt en nyere turbo i statene..
Da slipper du alt det med å godkjenne den for bruk i USA, frakt over osv. osv.. :)
chris skrev:Når kommer man til det punktet at man faktisk må omregistrere en bil? følger det statsborgerskap? bostedsadresse? annet?
Det er vel sånn at man har ikke lov til å kjøre en bil registrert i utlandet mer enn så og så mange dager i året, også har vi det med forsikring, tviler sterkt på at forsikringa dekker bruk i statene :)