Side 1 av 2
Bremseoppgradering Mk1
Legg innLagt inn:25 nov 2008 21:38
av Rayho
Lurer på å bygge større bremser foran. ST205 bremsene passer med litt mods, men lurer på hvordan det vil være med mye støre bremser foran og ingen oppgradering bak?? Er jo ikke så mye vekt foran, og bremsekraften der blir jo betraktelig større, men det blir den ikke bak... Noen som vet`
Re: Bremseoppgradering Mk1
Legg innLagt inn:25 nov 2008 21:46
av Amund
Det har vert diskutert en del rundt dette emnet tidligere, så om du søker litt vil du nok finne noko
Kjører sjølv med st185 bremser framme, og mr2-turbo bak. heilt ok. Men må nok justere så det blir meir bremser bak...
(Har ikkje hatt nokon som helst problem med fading endå....)
Re: Bremseoppgradering Mk1
Legg innLagt inn:25 nov 2008 22:49
av Rayho
Amund skrev:Det har vert diskutert en del rundt dette emnet tidligere, så om du søker litt vil du nok finne noko
Kjører sjølv med st185 bremser framme, og mr2-turbo bak. heilt ok. Men må nok justere så det blir meir bremser bak...
(Har ikkje hatt nokon som helst problem med fading endå....)
Så det som var skrevet før, men blei ikkje no særlig klok. Synes det virker som det skal så mye mods for å få ting til å funke bak. Noen tips? Hvilken effekt kjører du på, og kjører du mye på bane?
Re: Bremseoppgradering Mk1
Legg innLagt inn:26 nov 2008 06:16
av Amund
ST185 er plug and play, må kun borres tre nye hull i bremseskiva.
mr2-turbo kalippere bak passer rett på, men du må finne ei skive som passer. eg har ei st185 framskive som eg har dreid ned i diameter...
Har kjørt med litt forskjellige effekter, men ca 200whp var vel det eg hadde sist. På bane selfølgelig! Er nok kun dagali og go-cart bana her i Bergen eg har kjørt på, men det holdt no bra i vert fall

Re: Bremseoppgradering Mk1
Legg innLagt inn:26 nov 2008 08:21
av Rayho
Amund skrev:ST185 er plug and play, må kun borres tre nye hull i bremseskiva.
mr2-turbo kalippere bak passer rett på, men du må finne ei skive som passer. eg har ei st185 framskive som eg har dreid ned i diameter...
Har kjørt med litt forskjellige effekter, men ca 200whp var vel det eg hadde sist. På bane selfølgelig! Er nok kun dagali og go-cart bana her i Bergen eg har kjørt på, men det holdt no bra i vert fall 
Ok.
Har nok litt mer effekt enn deg da, men ikke sikkert det har så mye å si. Så det du sier er at bremseoppgradering kun foran vil funke dårlig?
I følge denne guiden må man modde caliper fra mr2-turbo...
http://www.mr2mk1club.com/Bigbrakes.html
ØK: Kalipere foran til GT4 ST-205
Legg innLagt inn:26 nov 2008 08:37
av villejan
hvilke motor har du i den da? Er da ikke så sinnsykt mye større bremser enn 185 bremser du trenger uansett...
Agze bremser holder lenge til opp mot 200 hk.
Re: Bremseoppgradering Mk1
Legg innLagt inn:26 nov 2008 09:59
av Amund
Har kjørt med meir effekt i tidligere motor... Anyways, i den artikkelen du har funne der, så bruker han skiver frå corrado. Dersom du vil beholde diameteren på 280mm, så må du modde caliperen. Eg liker ikkje å sveise i orginale braketter til bremser, så eg dreide heller ned skiva... Då får du diameter på ca 263, (samme som orginalt på 88 modellene), og du slepper å modde caliper. Men du får fremdeles fordelen med ventilerte skiver og større areal på klossene
Det som igjen er problemet på mk1, er at det er for lite bremser bak, men det går enkelt å fikse med ein ekstra ventil.
Eg kjørte lenge med kun oppgraderte bremser foran, og det fungerte i grunn greit. Men det er vel kanskje mest fornuftig å oppgradere bak samtidig..

Re: Bremseoppgradering Mk1
Legg innLagt inn:26 nov 2008 16:03
av Rayho
Amund skrev:Har kjørt med meir effekt i tidligere motor... Anyways, i den artikkelen du har funne der, så bruker han skiver frå corrado. Dersom du vil beholde diameteren på 280mm, så må du modde caliperen. Eg liker ikkje å sveise i orginale braketter til bremser, så eg dreide heller ned skiva... Då får du diameter på ca 263, (samme som orginalt på 88 modellene), og du slepper å modde caliper. Men du får fremdeles fordelen med ventilerte skiver og større areal på klossene
Det som igjen er problemet på mk1, er at det er for lite bremser bak, men det går enkelt å fikse med ein ekstra ventil.
Eg kjørte lenge med kun oppgraderte bremser foran, og det fungerte i grunn greit. Men det er vel kanskje mest fornuftig å oppgradere bak samtidig.. 
Ok.
Da skjønner jeg. Kanskje det holder det bak da. Men greia er vel at det kanskje ikke er så enkelt å finne mr2 turbo calipere...??
Hvordan lager man en slik ventil, og hvor sitter den. Er grønn på akkurat det der
Re: Bremseoppgradering Mk1
Legg innLagt inn:26 nov 2008 19:29
av ArildM
http://www.innset.no/car.htm
Står under "Tilton Brake proportioning valve", 2 bilder der og link til Demon Tweeks.
Ellers så var det vel snakk om å frese skiva slik at den passet til originale Mr2Mk1 calipre?

Re: Bremseoppgradering Mk1
Legg innLagt inn:26 nov 2008 19:37
av Rayho
ArildM skrev:http://www.innset.no/car.htm
Står under "Tilton Brake proportioning valve", 2 bilder der og link til Demon Tweeks.
Ellers så var det vel snakk om å frese skiva slik at den passet til originale Mr2Mk1 calipre? 
Sikker på det går? Ventilerte skiva til st185 er nok endel tykkere enn den orginale til mr2 mk1
Re: Bremseoppgradering Mk1
Legg innLagt inn:26 nov 2008 21:19
av Amund
ArildM skrev:
Ellers så var det vel snakk om å frese skiva slik at den passet til originale Mr2Mk1 calipre? 
Den var eg ikkje heilt med på? Orginale mk1 calipre er ikkje ideelle å bruke anyways, siden dei ikkje tillater noko særlig tjukke skiver....
Re: Bremseoppgradering Mk1
Legg innLagt inn:26 nov 2008 22:57
av Rayho
Amund skrev:ArildM skrev:
Ellers så var det vel snakk om å frese skiva slik at den passet til originale Mr2Mk1 calipre? 
Den var eg ikkje heilt med på? Orginale mk1 calipre er ikkje ideelle å bruke anyways, siden dei ikkje tillater noko særlig tjukke skiver....
Nei det går nok ikke i det hele tatt. Caliperne fra mk1 gaper ikke over noen ventilerte skiver, men hvis noen har et sett mr2 mk2 turbo kalipere liggende så er jeg veldig interessert i disse....
Re: Bremseoppgradering Mk1
Legg innLagt inn:27 nov 2008 13:40
av bose
Ksport har også noen Big Brake kit til AW11
Re: Bremseoppgradering Mk1
Legg innLagt inn:27 nov 2008 19:25
av Rayho
bose skrev:Ksport har også noen Big Brake kit til AW11
Vet, men de ligger på 3500 usd med frakt, å du må visst kjøpe hydrauligk håndbrekk også.. Synes det er noe i over kant prismessig..
Når det gjelder st185, hva er dimensjonen i tykkelse og diameter på dem foran Og hva er dim på -85mod mr2 mk1?
Re: Bremseoppgradering Mk1
Legg innLagt inn:27 nov 2008 21:16
av Amund
st185 er vel ø278 x 25, om eg ikkje husker feil.
mk1 86modell bremser er vel ø243 (?) foran.
87+ er 258 x 18(?) foran og 263 x 12 (?) bak.
husker ikkje heilt i farten
