Side 1 av 2

Fra 3SGE 2.gen til 3.gen

Legg innLagt inn:25 okt 2008 00:11
av Roye
Bruttern har skaffa seg MR2 MKII og for litt siden begynte motoren å lage stygge lyder.
Vurderer derfor å bytte den mot en 3.gen 3SGE.

Mye styr for å bytte fra 2.gen til 3.gen, mtp hjernen, ledningsnett osv?

Re: Fra 3SGE 2.gen til 3.gen

Legg innLagt inn:25 okt 2008 12:01
av Helgeland
etter som jeg har forstått er det bare noen ledninger du må lodde om bak i sikringsboksen i motorrommet..

men er ikke helt sikker..

Re: Fra 3SGE 2.gen til 3.gen

Legg innLagt inn:25 okt 2008 12:02
av hmsilset
Om 3gen 3sge(Trodde det fantes bare 156 og 175 hk jeg+amerikanske 136hk) er den med 175hk så er det vanskelig å få tak i ledningsnett brukt.Nytt koster +-12000kr.

Re: Fra 3SGE 2.gen til 3.gen

Legg innLagt inn:29 okt 2008 04:33
av Roye
Ikke mye hjelp å få her.

Ingen som har koblingsskjema eller linker til sider med forklaring på motorbytte?

Re: Fra 3SGE 2.gen til 3.gen

Legg innLagt inn:29 okt 2008 11:32
av Morten
Hvis du har komplett motor inklusiv ledningsnett og ECU er det neppe noe mere kobling som skal til på dette enn ved et eventuelt 3sge-3sgte bytte (heller mindre). Hvis du IKKE har ledningsnett og ECU er det jo liten hjelp i å komme med koblingsskjema osv uansett, da du må improvisere avhengig av hvilken motorstyring du har tenkt å bruke? :wink:

Jeg har koblingsskjema for europeisk 3.gen (som min var orginal) i toyotas verkstedshåndbok, men må leite opp en scanner om det skulle bli aktuelt. Har du en snill verkstedsmann hos din lokale Toyota, så kan det hende du får ta en kopi av de aktuelle sidene i håndboka de har på verkstedet der også.

Re: Fra 3SGE 2.gen til 3.gen

Legg innLagt inn:29 okt 2008 11:36
av Morten
Hvilken årgang er bilen hans? Er forskjeller mellom Rev1 og Rev2 på det elektriske ser du.... Fant en scanning av Rev.1 sitt på harddisken om det er det riktige for deg.
Rev1 (90-91) 3sge europeisk
(1.04 MiB) Lastet ned 73 ganger
Vær og obs på at om du bruker 3.gen ECU trenger du riktig igniter og, hvis ikke får du en morsom turtallsperre på rundt 6k pga dwell forskjeller. :lol: Fremre/midtre eksos er og forskjellig om jeg husker riktig.

Re: Fra 3SGE 2.gen til 3.gen

Legg innLagt inn:29 okt 2008 11:38
av Morten
hmsilset skrev:Om 3gen 3sge(Trodde det fantes bare 156 og 175 hk jeg+amerikanske 136hk) er den med 175hk så er det vanskelig å få tak i ledningsnett brukt.Nytt koster +-12000kr.
Den amerikanske 136hk du nevner er ikke en 3sge men en 5sfe. 156hk er 2gen, 175/170hk er 3gen (redtop beams er 4.gen, blacktop beams er 5.gen osv osv). 1.gen sto vel i bl.a st162 om jeg ikke husker feil. :wink:

Re: Fra 3SGE 2.gen til 3.gen

Legg innLagt inn:31 okt 2008 17:05
av Roye
Morten skrev:
SW20kopiavEWDmotorstyringogtennigsstyring3S-GE.pdf
"Filen er skadet og kan ikke åpnes"


Hva med å bruke kun motor, er det stor forskjell på følere fra 2.gen til 3.gen?

Re: Fra 3SGE 2.gen til 3.gen

Legg innLagt inn:31 okt 2008 17:13
av Roye
Morten skrev:
hmsilset skrev:Om 3gen 3sge(Trodde det fantes bare 156 og 175 hk jeg+amerikanske 136hk) er den med 175hk så er det vanskelig å få tak i ledningsnett brukt.Nytt koster +-12000kr.
Den amerikanske 136hk du nevner er ikke en 3sge men en 5sfe. 156hk er 2gen, 175/170hk er 3gen (redtop beams er 4.gen, blacktop beams er 5.gen osv osv). 1.gen sto vel i bl.a st162 om jeg ikke husker feil. :wink:
Wikipedia skrev:1.Gen 3S-GE 85-89 86.0 mm 86.0 mm 9.2:1 1998 cc 103 kW@6200 rpm 175 Nm@4800 rpm Celica 2.0 GT-i 16, GT-R (ST162)
2.Gen 3S-GE late-89-93 86.0 mm 86.0 mm 10.0:1 1998 cc 115 kW@6600 rpm 186 Nm@4800 rpm Celica 2.0 GT-i 16, GT-R (ST182/ST183), MR2 (SW20)
3. Gen 3S-GE 94-99 86.0 mm 86.0 mm 10.0:1 1998 cc 137 kW@7000 rpm 192 Nm@4800 rpm Celica GT, SS-II (ST202), MR2 (SW20)
4.Gen 3S-GE 1999- 86.0 mm 86.0 mm 10.0:1 1998 cc 150 kW @ 7000 rpm 191 Nm @ 4800 rpm MR2 (SW20)
4.Gen kom med VVTi og ble kalt BEAMS, og som jeg ser det kom denne i 3 utgaver.
Redtop, Silvertop og Blacktop.

Re: Fra 3SGE 2.gen til 3.gen

Legg innLagt inn:31 okt 2008 22:31
av Morten
Roye skrev:
Morten skrev:
SW20kopiavEWDmotorstyringogtennigsstyring3S-GE.pdf
"Filen er skadet og kan ikke åpnes"
Funker når jeg prøver herfra?
Roye skrev:Hva med å bruke kun motor, er det stor forskjell på følere fra 2.gen til 3.gen?
Tar ikke den på sparket, men må isåfall bruke alt fra motoren du har ECU fra. Om ting vil funke optimalt map-messig er en annen diskusjon da bla. innsugskammen er vesentlig grommere på 3.gen. :wink:

Re: Fra 3SGE 2.gen til 3.gen

Legg innLagt inn:31 okt 2008 22:36
av Morten
Roye skrev:4.Gen kom med VVTi og ble kalt BEAMS, og som jeg ser det kom denne i 3 utgaver.
Redtop, Silvertop og Blacktop.
5.gen kom med dual vvti og ble fortsatt kalt BEAMS . Husker ikke i farta, men det står for noe latterlig som "Breakthrough Engine Advanced Mechanical System" eller lignende :lol: (må boarde flyet nå så rekker ikke google det her og nå for nøyaktig ordlyd)

EDTI: rakk det likevel : "BEAMS is an acronym which stands for Breakthrough Engine with Advanced Mechanism System." Huska nesten rett gitt. Ser og at Wikipedia kaller dual vvti versjonen som en versjon 2 av 4.gen..... nja, jeg og wiki får vel heller være uenige på det punktet da :lol:

Re: Fra 3SGE 2.gen til 3.gen

Legg innLagt inn:31 okt 2008 22:43
av hmsilset
Morten skrev:
hmsilset skrev:Om 3gen 3sge(Trodde det fantes bare 156 og 175 hk jeg+amerikanske 136hk) er den med 175hk så er det vanskelig å få tak i ledningsnett brukt.Nytt koster +-12000kr.
Den amerikanske 136hk du nevner er ikke en 3sge men en 5sfe. 156hk er 2gen, 175/170hk er 3gen (redtop beams er 4.gen, blacktop beams er 5.gen osv osv). 1.gen sto vel i bl.a st162 om jeg ikke husker feil. :wink:
Stemmer det.Har hatt en sånn på 136hk.Samme som står i Camry i begynnelsen av 90 tallet.Treige og driftssikre motorer :D

Re: Fra 3SGE 2.gen til 3.gen

Legg innLagt inn:01 nov 2008 12:30
av inzane2012

Re: Fra 3SGE 2.gen til 3.gen

Legg innLagt inn:16 des 2008 23:48
av Oddleiv
Jeg driver å tenker på det samme, altså bytte fra 2. gen. til 3.gen. 3sge, men jeg mangler 3.gen. ledningsnett og ECU. Går det an å bruke det fra den gamle? Hvilke ulikheter er det på disse to motorene? Noen som vet?

Re: Fra 3SGE 2.gen til 3.gen

Legg innLagt inn:17 des 2008 20:37
av mralp
re:
Det er en stor fordel å ha begge ecuene, for da ser du forskjellene. Men det er ikke noen umulig oppgave uansett. Fargekodene stemmer som oftest ganske bra, og på ECU står det hva som skal hvor; Ta ut ecuen, åpen den (skru av lokket) og skriv ned alle pin. Det står på printkortet hva som er hva. Det meste er likt mellom revisjonene.

Jeg har hatt 3 mr2 mkII`er, og har brukt original 91gt-ecu med 96 3s-gte gen3 motor, gen2 ecu med gen2 3s-gte og gen3 3s-gte, samt JDM st205 ecu med 3s-gte gen 3, både på gt-ledningsnett og JDM-nett. Omkobling er i all hovedsak på 22-pins kontakten, samt noen ganger må du koble i sikringsboksen i motorrommet. Resten er plug and play. Det er også mulig å måle seg fram til det man lurer på.

Bilen er ganske enkel; sjekk at den dras rundt, sjekk gnist, hør om bensinpumpen går (du kan tvangskjøre bensinpumpen i diagnostic-boksen, så du kjenner igjen lyden), og den vil starte. Vær oppmewrksom på FPR, den kan være du må ta fra AB-1/EA-1 (den hvite kontakten på venstre side i bagarsjerommet ved ecu).

Er du usikker bør du få hjelp av en som kan litt bilel, da det er fult mulig å gå seg fast og bli lei :wink: :!:

Lykke til uansett :D