Side 1 av 2
Hvor mye trykk skal jeg ha i dekkene?
Legg innLagt inn:07 mar 2004 19:37
av hmsilset
Har 17" 235/40 bak og 215/40 fremme.
Dekkene tar oppi fjærene fremme såvidt(sneier liksom) da,men det gjør jeg
ikke noe med..Eller er det farlig?Har stillt demperne på det hardeste,
sånn at det ikke tar ordentlig nedi i humper.

Legg innLagt inn:07 mar 2004 21:13
av CelicaTurbo
Se om det står en klistrelapp med dekktrykk og størrelser inni hanskerommet, det pleier normalt å stå der..
Legg innLagt inn:07 mar 2004 23:07
av kake
Jeg kjører 36 pund bak, og 34-35 pund foran. 205 og 215 (40/17). Funker bra til hverdags-sportslig kjøring. Har gitt en jevn slitasje over alle dekkene over en sesong. Går du ned på ca 32 pund foran, så blir det endel mer komfortabelt, men det er nok litt for lite luft.
Legg innLagt inn:08 mar 2004 00:34
av MR2turbo
du bør kjøre med rundt 35psi i dekka.. men skal du ut å kjøre hardt gjør det ikke noe å gå opp til 40-45
Legg innLagt inn:08 mar 2004 01:02
av sindrejl
jeg har 40 psi på mine sommerdekk .. max 44 står det på dekka..
Legg innLagt inn:08 mar 2004 02:34
av hmsilset
Takk for alle svar!Jeg vil kjøre med rett trykk for å
ikke slite skjevt først og fremst da.Ligger sjeldent å
cruiser i toppfart uansett

Legg innLagt inn:25 mai 2007 14:52
av hmsilset
Drar frem en gammel tråd her

Hvilket dekktrykk er det å anbefale på følgende:18"215/35 fremme og 18"235/35 bake

Legg innLagt inn:25 mai 2007 14:54
av Master
Det sies rundt 2.6 bar i lavprofilsdekk... 1.8 og 2 bar som anbefales med "vanlige" dekk er altfor lite...
Så ca 36-38 psi i uansett 40/35 profils dekk vil nå jeg si, og har snakka med flere dekkimportører/dekksjapper.
Legg innLagt inn:25 mai 2007 14:57
av hmsilset
Master skrev:Det sies rundt 2.6 bar i lavprofilsdekk... 1.8 og 2 bar som anbefales med "vanlige" dekk er altfor lite...
Så ca 36-38 psi i uansett 40/35 profils dekk vil nå jeg si, og har snakka med flere dekkimportører/dekksjapper.
Tusen takk:) Stoler på deg jeg!
Legg innLagt inn:25 mai 2007 15:43
av Larsen
Ser at markus skriver at en skal fylle opp mer da man kjører på bane. Blir ikke det litt feil da trykket øker da dekkene blir varme?
Legg innLagt inn:26 mai 2007 02:08
av inzane2012
Larsen skrev:Ser at markus skriver at en skal fylle opp mer da man kjører på bane. Blir ikke det litt feil da trykket øker da dekkene blir varme?
nja, kommer vel ann på hvor seriøst det er snakk om... i F1 f.eks starter di jo med mindre luft i dekkene pga trykket øker når dekkene blir varme, blir som og sammeligne innsuget på motoren, bare omvendt, varm luft tar mer plass, kald luft tar mindre...men i F1 går det jo nesten på tusendelen...har vel og en del og si hvilke dekk du kjører med og baneforhold osv...
Legg innLagt inn:26 mai 2007 12:24
av jumbo
inzane2012 skrev:Larsen skrev:Ser at markus skriver at en skal fylle opp mer da man kjører på bane. Blir ikke det litt feil da trykket øker da dekkene blir varme?
nja, kommer vel ann på hvor seriøst det er snakk om... i F1 f.eks starter di jo med mindre luft i dekkene pga trykket øker når dekkene blir varme, blir som og sammeligne innsuget på motoren, bare omvendt, varm luft tar mer plass, kald luft tar mindre...men i F1 går det jo nesten på tusendelen...har vel og en del og si hvilke dekk du kjører med og baneforhold osv...
Pluss at F1 biler har vanvittig mye mer volum luft i dekkene OG langt større temperatursvinginger enn vi er vant til så det har langt mer betydning der..
Men det er riktig/normalt som Markus skrev at man skal kjøre noe høyere trykk ved banekjøring/slalom
Legg innLagt inn:26 mai 2007 13:21
av kake
jumbo skrev:Men det er riktig/normalt som Markus skrev at man skal kjøre noe høyere trykk ved banekjøring/slalom
Hvis man må øke trykket ved banekjøring så har man nok for lite luft i dekka til vanlig. Når man har vanlig luft i dekkene og de blir varme så øker trykket noe helt vanvittig etter noen runder. I fjor da jeg kjørte på goodyear f1 dekk så hadde jeg rundt 36-38psi i bakdekkene (kaldtrykk) før jeg kjørte. etter noen runder (4-5) så var trykket steget til godt over 50psi, og selvsagt da alt grep forsvunnet. Tok ut luft så jeg endte opp på rundt 35psi i varmtrykk mener jeg å huske, noe som er greit på de dekkene. Det tilsvarte til slutt da dekkene var kjølt seg ned rundt 23psi(!) i kaldtrykk. Det er altfor lite å kjøre hjem på så det er greit å ha med en liten kompressor. Det beste er å fylle dekkene med nitrogen slik at ikke svingningene blir så store. Nitrogen øker ikke så mye når tempen stiger og da kan kaldtrykket være ganske nærme varmtrykket. Det er kjekt fordi da føles jo bilen og styringa ok de første 2-3 kalde rundene også.
Det kommer jo ann på hvor mange runder man skal kjøre også samt temperaturen på dekka før man begynner. Skal man f.eks bare kjøre 3 runder eller autoslalom ? bør man ha høyere trykk enn om man skal kjøre 4 runder eller fler. Det kommer jo ann på bilens vekt, hvor mye trykket stiger (i forhold til asfalt- og lufttemperatur), og også hva slags camber man har, samt om det er tørt eller vått.
Det hadde sikkert kjekt å hatt en sånn laser temperaturmåler slik at man kan se hvor på slitebanen dekket blir varmest, og muligens justere litt ut i fra det.
Legg innLagt inn:26 mai 2007 13:44
av jumbo
Ja det er selvsagt stor forskjell på langvarig banekjøring med skikkelig god dekktemperatur kontra f.eks slalom der man sliter kraftig med å oppnå like god temperatur. Dessuten skal du ha MYE temperaturøkning for å klare en trykkendring på over 50% som du beskriver.
Legg innLagt inn:26 mai 2007 13:47
av kake
Jepp, Rudskogen i Juli med stekende sol og brennende asfalt, samt kjøre lenge. Det tar på
