Side 1 av 1

IS200 og vinterføre

Legg innLagt inn:18 des 2007 04:11
av Hyperion
Beklager om dette er repetisjon, men hadde ikke helt hell med søkefunksjonen. Jeg vurderer å kjøpe meg en IS200 etterhvert da hiluxen ble litt diger og stiv (og litt mindre billån er heller ikke dumt). Men saken er den at jeg har en oppkjøring til eiendommen min som er vond nok som den er på vinterføre med f.eks. corolla FWD. 20 meter opp og sikkert 30 graders helling pluss (litt gjetting på det, har ikke målt). Og det er litt vanskelig å få tilstrekkelig med fart da det er en liten knekk å svinge før du starter oppover (kan legge ut bilde om dette bare blir vissvass, hehe).

Ergo, vil dette bli noe problem med RWD på en IS200?

Legg innLagt inn:18 des 2007 06:44
av Amund
Var ute å kjørte på smale svingete og bratte veier med min IS200 for en liten mnd siden. På skikkelig sleipt slaps/sørpe/is føre. I den siste bakken, (bratteste), er det ein 130graders sving midt i. Pleier alltid ha problem der, men det gjekk overraskende bra! Har nesten utslitte vinterdekk. Antispinn på denne bilen fungerer faktisk bra, den korrigerer fort inn hjulspinn og sladd. Om det er et hjul som spinner, så bremser den det hjulet for å overføre kraft til det andre hjulet..

Men det skal no og seiast at den er laus på hekken på vinterføre då, men det synest eg er heilt greit :roll:

Legg innLagt inn:18 des 2007 07:38
av csstian
Har opplevd flere ganger at jeg må koble ut antispinn for å komme opp endel bakker.Ellers blir all kraft til bakhjul borte,om det er tilstrekkelig glatt da.

Legg innLagt inn:18 des 2007 13:17
av galx
Kjører både 4X4 og 2WD(Lexus is200) på vinteren, men må si at Lex'n overrasker meg stadig hvor godt den tar seg opp glatte og skå hellinger.
Jeg kjører piggdekk på Lex'n (nord-norge), og tror nok det har litt å si på fremkommeligheten/klatring uansett.

Har du ingen du kjenner med en is200 som kan prøve seg på den bakketoppen/skråningen ?

Legg innLagt inn:18 des 2007 15:19
av Geir
csstian skrev:Har opplevd flere ganger at jeg må koble ut antispinn for å komme opp endel bakker.Ellers blir all kraft til bakhjul borte,om det er tilstrekkelig glatt da.
Jeg henger meg på denne. I tillegg til å skru av antispinn måtte jeg også ty til snøfunksjonen forrige vinter da det var som "verst". Men den kom seg da frem!

Legg innLagt inn:18 des 2007 16:00
av csstian
Men så kjører jeg 225.40.18 piggfritt.Å det hjelper nok ikke på :D

Legg innLagt inn:18 des 2007 17:31
av Geir
csstian skrev:Men så kjører jeg 225.40.18 piggfritt.Å det hjelper nok ikke på :D
Hvordan fungerer piggfritt med så lav profil, egentlig? Fungerer det i det hele tatt? :P

Legg innLagt inn:18 des 2007 18:00
av csstian
Geir skrev:
csstian skrev:Men så kjører jeg 225.40.18 piggfritt.Å det hjelper nok ikke på :D
Hvordan fungerer piggfritt med så lav profil, egentlig? Fungerer det i det hele tatt? :P
Har ikke fått prøvd di så veldig.Men er nok en del verre en 205.55.16 piggdekk.

Legg innLagt inn:18 des 2007 18:36
av lexusmann
Hadde 205/55-16 piggfrie på lex'n jeg hadde...syns den var veldig bra... :wink:

Legg innLagt inn:18 des 2007 19:09
av pekle
Har eigentlig ikkje hatt så mange problem med å komme fram/opp. Men den er ikkje spesielt bra på å komme igang - har du først stoppa i litt bustete snø kan du få problem. Satt fast eit par gonger i fjor, der ein fwd truleg hadde klart seg fint. Piggfri 205/55-16.

Legg innLagt inn:18 des 2007 22:27
av tunamgu
Samme skjedde med meg,pekle.Var faktisk en Polo som kom opp bakken og ikke vår lexus...

Legg innLagt inn:18 des 2007 23:01
av Neo
Jeg har bodd 1 år i tromsø, for di som ikke vet så består selve øya (byen) bare av bratte bakker. Vinteren da var ganske så ille til tider, opplevde en gang da at jeg ikke kom meg opp bakkene. ellers er jeg ganske overasket hvor gått den tar seg frem :D ..
måtte jo seffølgeligfå go fart så jeg kom meg opp men generelt tar den seg gått frem

kjørte på 205/55-16 piggfrie dekk

Legg innLagt inn:19 des 2007 22:41
av rx300
Har nye i fjor høst 215/55-16 Nokian Hakapelitta RSi på IS'en, og to år gamle Continental Winter Viking piggdekk i 195/65-15 på Camryen, og Camryen er VELDIG mye bedre når det er skikkelig glatt, enn IS'en. På alle måter, stabilitet, start fra stillestående og bremsing. En tung stor støpejernsmotor over drivhjulene gjør jo også sitt :-)

På IS'en må dessuten antispinnen slås av hvis det er en veldig glatt bratt bakke, ellers bare kveler den motoren helt og bilen stopper før toppen :)

Ikke at jeg har hatt nevneverdige problemer med IS'en da, men skal vi på fjellet eller det er skikkelig glatt, er det ikke tvil om hvilken bil som velges.

Legg innLagt inn:21 des 2007 03:32
av Hyperion
Takk for tilbakemeldinger folkens. Det kan se ut som det beste er å få prøvd en hjemme tenker jeg :)