Side 1 av 2
Skifte toppakning ...og litt til kansje?
Legg innLagt inn:05 des 2007 19:56
av a man in the nude
Vurderer å sette i smidde stempler ( vet ikke hvilket merke enda...kom gjerne med anbefalninger ), når jeg snart skal bytte toppakning og montere studs. Er det mulig å bytte stempler med motoren i bilen? Hva bør jeg i så fall gjøre? Resten av motoren er orginal...bortsett fra en ct-20b lunge...
Er det andre ting som bør gjøres før man bytter stempler?
Hvilken dimensjon er orginal-stemplene?
Takker for svar...
Legg innLagt inn:05 des 2007 22:25
av Helmer
Orginal stempla er 86mm. Du får billige stempel på eBay for eksempel.
Jeg kjøpte Eagle råder og Wiseco stempler til under 6000 kr fra eBay.
Legg innLagt inn:07 des 2007 21:47
av a man in the nude
Kan du bytte stempler og råder uten å ta ut motoren? Hvor må du inn for å montere råder? bunnpanna? Hvordan bytter du stemplene...? må du snurre registeret for å få dem opp en og en?
Legg innLagt inn:12 des 2007 02:41
av 323F GTX
Enkleste er vel å ta ut motoren.. Gjør jobben så utrolig mye enklere å ha motoren i stativ

Er nok verre jobb å skifte stempler med motoren i, enn å bare ta ut motoren

Men det lar seg gjøre da. Av med toppen og bunnpannen.
Legg innLagt inn:12 des 2007 10:05
av wickeddark
Tror jeg ville tatt ut motoren og gir for å gjøre denne jobben. tok bare toppen og bunnpanna når jeg gjorde samme jobben som du skal, og jeg angret som ei bikkje på at jeg ikke droppa hele greia ned. Det er sinnsykt trangt overalt, og det tar laaaaang tid. Skruer som sitter som sveisa fast på plasser der du kun kommer til med en fastnøkkel av liten størrelse feks.
En annen ting å tenke på er clutchen, om denne ikke er blitt bytta på en stund. Litt kjedelig om det skulle vise seg at du må bytte den om ett halvt år igjen da du må ned med motor igjen for å bytte den...
Legg innLagt inn:12 des 2007 15:16
av Larsen
323F GTX skrev:Enkleste er vel å ta ut motoren.. Gjør jobben så utrolig mye enklere å ha motoren i stativ
Er nok verre jobb å skifte stempler med motoren i, enn å bare ta ut motoren
Men det lar seg gjøre da. Av med toppen og bunnpannen.
Det er fult mulig, men hvis du hadde tenkt til å borre opp som er ganske vanlig da man setter i smidde stempler så må du ut med motoren.
Det er ikke mulig og bytte veivlager eller plane blokka mens motorenstår i hvis det må gjøres.
Har et sett med Arias stempler som jeg skal selge hvis du er intresert.
Legg innLagt inn:12 des 2007 17:10
av a man in the nude
Med tanke på at jeg driver med husbygging...så er det litt begrenset hva man får tid til. Så jeg tror jeg drøyer med å bytte stempler, og i stedet bytter toppakning i første omgang.
Legg innLagt inn:12 des 2007 18:52
av Fred
Er toppakningen gåen eller? Er ikke akkurat no drømmejobb å bytte den heller da, og den må jo uansett byttes igjen hvis du skal bytte stempel.
Så hvis det er stempelskift i framtidige planer, og det ikke er veldig toppakning ras, hadde jeg nok heller venta med hele jobben og tatt alt med en gang... Så mye ekstra jobb er det ikke å bytte stempler, og toppakning jobben blir også mye enklere hvis du plukker ut motoren.
Legg innLagt inn:16 des 2007 22:40
av Insanity
hmm.....
tror jeg må slenge meg på denne tråden.... min bruker vann..... og det er olje i vannet.... så er redd for at toppakningen er gåen. men jeg hadde ikke tenkt til å plukke ut motoren. og hadde ikke tenkt til å bytte innmat. trodde faktisk det var smidd innmat i den motoren orginalt.
hvordan toppakning anbefaler dere? hadde ikke tenkt til å lade mer enn 1,1 kg
uppdate: kjøper stål pakning fra KRB.
noen som har litt greie på hvor lang tid det tar å bytte? eventuellt hvor mye som må plukkes av...
uppdate 2: fytte faen... dette her var ikke mye lett....... myyyyye jobb gitt.... gjenstår masse jobb...
noen som har erfaring med å plukke bort det helvetes stygge EGR systemet? forstått det slik at det ikke funker uansett(ikke mitt iaffal det var kokset helt igjen)
uppdate 3: faen å trangt.......
uppdate 4: jippii!!!! endelig er toppen av.... pakningen var helt vrak.... toppen og blokka er i meget god kondisjon. så i morra blirre vasking også plukker jeg vekk TVIS systemet.. noen erfaring som har med dette???
diskutert meg frem til min konklusjon med to toyota folk..
Legg innLagt inn:18 des 2007 23:12
av a man in the nude
Toppakningen min er definitivt slutt nå. Hvilken dimensjon er det på orginal toppakning? Ser cometic stort sett selger til 87 mm bore. Er dette samme dimensjon som orginal toppakning? Kan denne brukes på orginal stempel-bore som er 86 mm? Ser cometic har flere toppakninger til salgs på ebay, og da følger det arp-studs med. Når jeg først er i gang med toppakningen så vil jeg selvfølgelig montere studs samtidig. Har hørt flere som har kjøpt toppakninger som har en tykkelse på 1,6 mm. Hvor finner man disse? "Link" Tenkte at når man først bytter så er det vel like greit å bytte til noe som holder.
Legg innLagt inn:19 des 2007 00:05
av Insanity
a man in the nude skrev:Toppakningen min er definitivt slutt nå. Hvilken dimensjon er det på orginal toppakning? Ser cometic stort sett selger til 87 mm bore. Er dette samme dimensjon som orginal toppakning? Kan denne brukes på orginal stempel-bore som er 86 mm? Ser cometic har flere toppakninger til salgs på ebay, og da følger det arp-studs med. Når jeg først er i gang med toppakningen så vil jeg selvfølgelig montere studs samtidig. Har hørt flere som har kjøpt toppakninger som har en tykkelse på 1,6 mm. Hvor finner man disse? "Link" Tenkte at når man først bytter så er det vel like greit å bytte til noe som holder.
KRB trading i Drammen har pakning.... flerelags stålpakning... grommeste som er. 1500,- + moms... de var dyre på bolter. husker ikke prisen i hue.
Legg innLagt inn:19 des 2007 16:46
av a man in the nude
Hvis Krp i drammen var dyre på bolter så kjøper jeg heller pakning og bolter i ett fra e-bay. Er det noen som vet om en toppakning med 87 mm bore, passer på standard, u-borret, motor? Hvor får man bestilt seg en toppakning på 1,6 mm?
Legg innLagt inn:19 des 2007 23:15
av larsst185
jeg har HKS sin 1,6mm pakning.Kjøpte den fra bjørnstad bil.TTE har også.billigere der også
Legg innLagt inn:27 des 2007 21:13
av a man in the nude
Hei Insanity! Si i fra hvordan det går med fjerningen av t-vis-systemet! Fant forresten litt info om selve systemet! :
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.p ... light=tvis
Og som jeg har forstådt så behøver du en slik spacer, for at innsuget skal passe igjen :
http://www.atsracing.net/phenolicspacer.htm
stempler
Legg innLagt inn:27 des 2007 22:37
av ST185rally
je pistons har 86mm stempler vor man ikke trenger boring.
men vil også anbefale og ta ut motoren og plane blokka.
du sparer på det i lengden.
