Side 1 av 2

motor skifte til turbo, hva med registrering?

Legg innLagt inn:14 sep 2002 03:03
av PwRmAd
Hei, jeg kan starte slik. Jeg bor ikke i Norge, har en norsk reg. 2, som jeg montert en genIII motor i. Ikke noe problem i det landet jeg bor (Malta) men hva hvis jeg tar bilen tilbake til Norge? Har ikke lyst til å selge den, har lagt mye tid og penger i den..

Greit nok å registrere de 240 hp som motoren produserer orginalt, men hav når den er trimmet? 350-400 på hjula? Kan jeg bare justere ned ladetrykket før jeg går til biltilsynet?

Hvordan sjekker biltilsynet hester og lignende i Norge per i dag?

Må alt av aftermarket deler på bilen være TUV godkjent?
Hva med emisjons testing? Stooooor turbo, standalone ecu, 19" felger,12" big brakes foran og bak, bredda skjermer og rollcage? Er 4 punkts seler godkjent?

Jeg har "shavet" fjernet listene på mr2, mye clean'ere nå... hva med dørhandtakene, er det lovlig i norge å ikke ha dørhåndtak?? Bruke Autoloc sine solenoider i steden?

Går bilsakyndige helt amok da eller?????

Hilsen
Chris

Legg innLagt inn:14 sep 2002 14:03
av CelicaTurbo
hvis du har bodd i Malta et par år og også eid bilen et par år skal du slippe unna det aller meste av skatter og avgifter ved import, men jeg tror det har skjedd noe regelendring der som kan være verdt å sjekke (står på http://www.toll.no)..

ellers, bilen må ha katalysator og tilfredsstille krav om utslipp (som ikke er så alt for strenge), og den må være bygget for kreftene så bremser må være bra. Tror ikke de vil reagere på bur eller firepunktsseler for det er det enkelte som kjører rundt med og jeg har ikke forstått at det skal være noe problem..

jeg tror faktisk at manglende dørhandtak er et problem. Aner ikke om det er noen regler mot det men om du smadrer bilen og er bevistløs og noen skal ha deg ut av bilen, er det fortsatt mulig for disse å åpne døren på en lett måte?

men, du er ellers ikke garantert å få godkjent bilen uten å først vise den frem, så det er ikke lett å si før du prøver. Men det er nok lurt å prøve en ringerunde og sjekke litt..

Legg innLagt inn:14 sep 2002 22:56
av PwRmAd
Trenger ikke importere bilen på nytt, fordi jeg tok den med meg fra Norge i sept.2000. Den var faktisk den første sw20 som ble importert i 95.
Tenkte mer på hk avgifter siden den var na, og nå er den trimmet turbo.

Tror også at det blir problemer med dørhåndtakene, det er derfor jeg stusser med å stenge hullene for dem.

Skal ringe biltilsynet på mandag og høre hva de sier.

Thanx
Chris

Re: motor skifte til turbo, hva med registrering?

Legg innLagt inn:15 sep 2002 06:52
av erling
ct20b skrev:Stooooor turbo, standalone ecu, 19" felger,12" big brakes foran og bak, bredda skjermer og rollcage? Er 4 punkts seler godkjent?

Jeg har "shavet" fjernet listene på mr2, mye clean'ere nå...
Ehh, har du BILDER AV DEN?? Bilde

Legg innLagt inn:15 sep 2002 14:49
av CelicaTurbo
hehehe :)

Legg innLagt inn:15 sep 2002 15:17
av Erlend
Ja, bilder takk! :mrgreen: Den tollendringen tror jeg har kommet i kraft allerede, før kunne du ta med bilen på flyttelasset fra utlandet hvis du hadde bodd der over 2 eller 5 år, husker ikke helt. Uansett kunne du få den med for veldig lite penger. Men det er det faktisk slutt på nå...så regn med å måtte betale litt! :evil:

Legg innLagt inn:15 sep 2002 18:58
av PwRmAd
Bilde

Har ingen oppdaterte her, siden jeg er i Norge, men dette er kommer snart :)
Bilen er under bygging, det har den vært i snart et år, så jeg gleder meg til å få den ferdig..

Ser det er litt misforståelser angående import av bilen. Den ER norsk reistrert, men jeg lurer på hvor mye dere betaler EKSTRA ved motor bytte til TURBO og ekstra TRIMMING.

Jeg venter enda på felger fra Superlight Wheels fra england, så skjermbreddingen venter jeg med å ferdigjøre til jeg har fått felgene..
Bilde

single exit... rocket launcher, dette er et custom eksos som vi laget, 3" hele veien opp til turboen.. fin lav lyd :)


Chris

Legg innLagt inn:15 sep 2002 20:07
av CelicaTurbo
om den er norsk registrert så endrer jo det allt da.. men, var det denne bilen som ble importert i 95? Isåfall er du skamheldig pga at denne loven om effektavgift ved trimming ble innført i 96 så alle biler som er registrert i 96 eller senere berøres av dette, men ikke biler som ble første gang registrert i Norge før dette..

for biler som er importert i 96 så er det % fradrag for hvert år etter at bilen er registrert i Norge så selv da tror jeg du hadde sluppet billigere unna..

men men, da er problemet ditt registrering.. kommer jo ann på hvor mye gamp det er i bilen da men du kan jo redusere trykket litt om du er redd for at det er for mye.. du må uansett ha bedre bremser enn standard for at det skal bli godkjent for de vil nok se at du har tatt vare på sikkerheten også..

ellers, greiest å snakke med djevel selv og ringe de :)

Legg innLagt inn:16 sep 2002 23:52
av MR2turbo
Tror at det skulle gå an å få godkjent hk'ene siden du har oppgradert bremsene, men jeg tror at du vil få litt problemer med dørhåndtakene..
Kan du ikke få tak i et par andre dører å montere evt. ved visning? det spiller jo ikke noen rolle om de skjønner at du ikke kommer til å kjøre med de bare det er i orden når du viser bilen.. :D

...Forresten, Chris, er dette nye bilder av bilen din eller er den ferdig nå?
Uansett så ser det rått ut! håper at jeg får se/høre den "live" en gang...

Legg innLagt inn:17 sep 2002 00:30
av PwRmAd
Ferdig nei, det blir jeg vel aldri!!! Hehe, håper nå ikke det heller, synes det er artig jeg, å bygge på bilen, men det er synd jeg ikke får så mye tid innimellom all reising med jobben. Bildene er tatt i februar(tror jeg), jeg har noen andre (greier ikke å få dem lagt ut på denne dritt pc'en til gamlingen) som er fra test monteringen av skjermbreddingen.
Alt har tatt mye lengre tid en anntatt, mye pga. jobb (jobber i Afrika, 4 uker på og 4 uker av). Var på Se2002, og der røyk den friperioden, og det har jo vært en knall sommer her, så , bang, 5 mnd gone!!

Nå er heldig vis Pouya snart ferdig med Border fronten og panseret mitt, og Superlite (felgene) mine også snart ferdig, (vannvittig tid de har tatt, siden det er et sponsor prosjekt), så jeg håper å få greiene sammen snart.

Set ser ut som at jeg ikke skal reise på jobb denne turen (sykemeldt) så jeg håper (krysser fingre) at ting skal skje når jeg kommer tilbake til Malta (har begynnt og regne her også, så det er bare å reise!!!).

Har planer om å ta bilen med til norge til Våren, så da får jeg ta turen innom i Siddis :) land og resten av Norge.

Hilsen Chris

Legg innLagt inn:17 sep 2002 09:31
av CelicaTurbo
hadde vært artig å sett denne bilen i sin fullførte form da, og gjerne på et banetreff hehe :)

Legg innLagt inn:17 sep 2002 15:16
av PwRmAd
I følge BA, herifra til Arna!!! :twisted:

Legg innLagt inn:17 sep 2002 16:42
av CelicaTurbo
BA påstår så mye rart for tiden.. er det Bergen til Arna de har skrevet denne gangen? (tidligere skrevet at folk kappkjører Bergen-Oslo og Åsane-Voss :? )..

Legg innLagt inn:17 sep 2002 17:22
av PwRmAd
Hehe, vettafaen jeg, var vel gjerne Åsane-Voss...samma det, bring it on!!

If in doubt, flat out!!

Legg innLagt inn:17 sep 2002 17:28
av PwRmAd
Har snakket med bilsakkyndige, og jeg må få en uttalelse fra Toyota på hva som må gjøres med bilen (forskjellen på na og turbo) for å få samme bremser ol. som turbo versjonen.

Har dere med motor bytte det? Er Toyota villig til å gi oss noe sånt? Siden mr2'en aldri har vært importert/solgt ny i Norge, kan Toyota gi oss en slik uttalelse?

De var heller ikke særlig hipp på hverken veltebur eller lukka dørhåndtak..